PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 (52) | 121--133
Tytuł artykułu

Wpływ praktyk przeglądu efektywności pracy na wymogi ciągłego doskonalenia kaizen w działach usługowych

Autorzy
Warianty tytułu
The Impact of Performance Review Practices on Continuous Improvement in Kaizen Requirements in Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie pochodzących z literatury i empirycznych przesłanek wpływu praktyk przeglądu indywidualnej efektywności pracy na wymogi kaizen w wybranych działach świadczących usługi. Badania własne przeprowadzono na celowo dobranej grupie 143 działów usługowych różnych organizacji, które deklarowały wdrożenia wspomnianych rozwiązań. Na potrzeby modelowania równań strukturalnych opracowano model teoretyczny i konstrukty zmiennych. Postawione hipotezy są odzwierciedleniem modelu teoretycznego. Wyniki badań własnych wskazują, że nie istnieje zestaw spójnych, wzajemnie wspierających się praktyk przeglądów efektywności. Jednakże istnieją pojedyncze rozwiązania z tego zakresu, które wpływają na realizację ciągłego doskonalenia. Wraz z nabywaniem przez badane działy doświadczenia w zakresie lean wpływ wspomnianych praktyk na kaizen zostaje wzmocniony.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the literature and empirical premises of the impact of performance review practices on continuous improvements requirements kaizen in selected departments providing services. The author's own research was conducted on a purposefully selected group of 143 service departments of various organizations that declared the implementation of the aforementioned solutions. Based on the structural equations modeling a theoretical model and variable constructs were developed. The hypotheses put forward are a reflection of the theoretical model. The results indicate that there is no set of consistent, mutually supportive performance review practices. However, there are single practices in this regard that affect the implementation of kaizen. With the continuous acquisition of lean experience in the studied departments the impact of these practices keeps on strengthening.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
121--133
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Abdi, F., Shavarini, S., Hoseini, S. (2006). Glean Lean: How to Use Lean Approach in Services Industries?. Journal of Services Research, 6, Special Issue, July, 191-206.
  • Armstrong, M. (2012). Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. New York: Kogan Page.
  • Charron, R., Harrington, H. J., Voehl, F., Wiggin, H. (2015). The Lean Management Systems Handbook. Boca Raton, FL: CRC Press.
  • Deloitte (2017). Rewriting the rules for the digital age. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/human-capital/hc-2017-global-human-capital- -trends-us.pdf (10.12.2018).
  • Deloitte (2018). Trendy HR 2018. Czas odpowiedzialnych firm. https://www2.deloitte. com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2018.html (10.12.2018).
  • Deming, W. E. (1993). The New Economics - for Industry, Government, Education, Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, MA: Center for Advanced Engineering Study.
  • Imai, M. (2018). Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Warszawa: MT Biznes.
  • Jakubik, M., Kagan, R., Hanusyk, K., Koch, T. (2013). Motywowanie pracowników w środowisku lean. Konferencja Lean Enterprise Institute Polska. https://lean.org.pl/ motywowanie-pracownikow-w-srodowisku-lean/4/ (18.12.2018).
  • Jekiel, Ch. (2016). Do your performance management reviews help or hinder your team?. http://www.ame.org/target/articles/2016/do-your-performance-managementreviews- help-or-hinder-your-team (06.12.2018).
  • Król, H., Ludwiczyński, A. (red.) (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Król, T. (2018). Lean management po polsku. O dobrych i złych praktykach. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Locher, D. (2012). Lean w biurze i usługach. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
  • Maurer, R. (2016). Filozofia kaizen. Małymi krokami ku doskonałości. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Panasiuk, A. (red.) (2006). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Piasecka-Głuszak, A. (2014). Lean management w polskich przedsiębiorstwach przy wykorzystaniu wybranych narzędzi rozwiązywania problemów - wyniki badań. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 369, 88-103.
  • Sayer, N. J., Williams, B. (2015). Lean dla bystrzaków. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Stoller, J. (2015). Lean CEO. W drodze do doskonałości. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
  • Tapping, D. (2005). The Lean Office Pocket Guide. Tools for the Elimination of Waste in the Administrative Areas. Chelsea, MI: MCS Media Inc.
  • Ulrych, W. (2018). Praktyki performance management w kontekście wymogów koncepcji lean w środowisku usług. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Zimniewicz, K. (2003). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568181

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.