PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 7 | 16--22
Tytuł artykułu

Model biznesowy funkcjonowania mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne źródła energii

Warianty tytułu
Business Model of Prosumer Micro-installation Using Renewable Energy Sources
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nieustannie zmieniające się warunki ekonomiczne i prawne stwarzają dla wytwórców działających w sektorze energetyki odnawialnej konieczność szybkiej adaptacji, co wiąże się z koniecznością ciągłej przebudowy modeli biznesowych. Jedną z popularnych koncepcji wykorzystania modeli biznesowych jest Business Model Canvas (tzw. szablon modelu biznesowego). Koncepcja ta została zaprezentowana po raz pierwszy w 2010 roku przez A. Osterwaldera. W artykule, wykorzystując podejście Model Canvas, zbudowano model biznesowy dla mikroinstalacji prosumenckiej ukazując w nim możliwości efektywnego działania na rynku energetyki odnawialnej przez prosumentów. W dziewięciu zdefiniowanych obszarach modelu w oparciu o analizę warunków prawnych, analizę techniczną mikroinstalacji i specyfikę gospodarstwa domowego oraz uwarunkowań związanych z otoczeniem biznesowym określono funkcjonowanie mikroinstalacji prosumenckiej. (abstrakt autora)
EN
The constantly changing economic and legal conditions create a necessity for the renewable energy sector to quickly adapt to them, which is connected with the necessity to constantly reconstruct business models. One of the popular concepts of using business models is Business Model Canvas. This concept was presented for the first time in 2010 by Osterwalder. In the article, using the Model Canvas approach, a business model for prosumer micro-installation has been built, which shows potential for effective operation on the renewable energy market. In nine defined areas of the business model, based on the analysis of legal-framework, technical analysis of micro-installations and the specifics of the household and conditions related to the business environment, the functioning of prosumer micro-installations has been determined. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
16--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
autor
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Brzóska J., Krannich M. (2016), Model biznesu innowacyjnej energetyki, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 280, s. 7-20.
  • [2] Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. (2008), Reinventing your Business Model, "Harvard Business Review", Vol. 86, No. 12, pp. 50-59.
  • [3] Maurya A. (2012), Metoda Running Lean, Helion, Gliwice.
  • [4] Obłój K. (2000), Strategia sukcesu firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • [5] Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik Wizjonera, Helion, Gliwice.
  • [6] Ries E. (2011), Metoda Lean Startup, Helion, Gliwice.
  • [7] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie obowiązku zakupu energii elektrycznej i ciepła ze źródeł niekonwencjonalnych oraz zakresu tego obowiązku, Dz.U. 1999, Nr 13, poz. 119.
  • [8] Soliński B. (2011), Ocena efektów implementacji i zarządzania systemem wsparcia odnawialnych źródeł energii w Polsce na rynku energii elektrycznej, Zeszyt Naukowy WSZiB w Krakowie, Nr 21, s. 140-156.
  • [9] Soliński B. (2015), Zarządzanie hybrydowymi systemami wytwarzania energii elektrycznej wykorzystującymi odnawialne źródła energii, Wydawnictwo AGH, Kraków.
  • [10] Ustawa o odnawialnych źródłach energii z dnia 20 lutego 2015 r., Dz.U. 2015, poz. 478.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568227

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.