PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | R. 16, nr 3, cz. 2 | 221--235
Tytuł artykułu

Strategia dywersyfikacji z perspektywy szkoły planistycznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Diversification Strategy From the Perspective of the Planning School
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dywersyfikacja jest traktowana w literaturze przedmiotu jako najbardziej radykalny, ale jednocześnie dominujący kierunek rozwoju organizacji. Przedstawiciele środowisk naukowych oraz praktyki biznesu nierzadko w sposób krytyczny odnoszą się do jej potencjału i możliwości generowania przez nią wartości. Precyzując, dywersyfikacja pozostaje dla wielu niezrozumiałą kategorią. Prymarnym aspektem staje się dostarczanie wiedzy w tym zakresie, bowiem żeby mogła być ona użyteczna dla świata biznesu i efektywnie przez ten świat wykorzystywana, musi być przede wszystkim przez niego zrozumiała. Na przestrzeni lat poglądy na temat strategii dywersyfikacji ewoluowały. W ramach pojawiających się nurtów myślenia strategicznego przyjmowano odmienne założenia, co spowodowało, iż jej postać również się zmieniała. W opracowaniu podjęto dyskusję nad konceptualizacją strategii dywersyfikacji w ujęciu planistycznym. Autorka prezentowanego artykułu koncentruje się na najważniejszych kwestiach, które istotnie wpłynęły na kreację strategii dywersyfikacji w podejściu planistycznym. Przyjęta optyka wyjaśnia, w jaki sposób pojmowano strategię dywersyfikacji w latach 1950-1970. Badania literaturowe w tym obszarze zostały przeprowadzone na potrzeby pracy doktorskiej pt. Strategia dywersyfikacji w ujęciu zasobowym. (abstrakt oryginalny)
EN
Diversification strategy is described in the literature of the subject as the most radical as well as dominant direction of development of the organization. More often than not, representatives of scientific environment and business world criticizes diversification potential and capacity to create value for company. So that, diversification strategy has been still incomprehensible category. Therefore there appears the need to provide knowledge of this field because it could be helpful for business and also effectively by the world applied, knowledge of diversification must be understanding. Views on the diversification strategy evolved throughout the years. In emerging school of strategic thinking assumed different premises so that is why character of diversification strategy also changed. The paper discusses the concept of strategy diversification in the Planning School. The author of the present papers focus on the most important issues, which affected the creation of the diversification strategy in the planning approach. This point of view explains how diversification strategy was understood in the years 1950-1970. A literature review in this field is a part of the research process for the doctoral dissertation entitled Diversification strategy in a resource-based view. (original abstract)
Rocznik
Strony
221--235
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ansoff H. (1965), Corporate Strategy, New York, McGraw-Hill.
  • Ansoff H. (1957), Strategies for Diversification, "Harvard Business Review", Vol. 35, No. 5.
  • Chandler A.D. (1962), Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge.
  • Goold M., Campbell A., Alexander M. (1994), Corporate-Level Strategy. Creating in the Multibusiness Company, John Wiley &Sons, Inc.
  • Goold M., Campbell A. (1998), Desperately seeking synergy, "Harvard Business Review", September-October.
  • Hall W.K. (1978), SBUs: Hot, New Topic in the Management of Diversification, "Business Horizons", Vol. 21, No. 1.
  • Katz R.L. (1955), Skills of an Effective Administrator. Performance depends on fundamental skills rather than personality traits, "Harvard Business Review", January-February.
  • Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa.
  • Niemczyk J. (2013), Strategia. Od planu do sieci, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Porter M.E. (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  • Rumelt R.P. (1974), Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University Press, Boston.
  • Rumelt R.P. (1984), Towards of Strategic Theory of the Firm, w: Lamb R.B. (ed.), Competitive Strategic Management, Englewood Cliffs, Prentice-Hall, New York.
  • Vancil R.F., Lorange P. (1975), Strategic planning in diversified company, "Harvard Business Review", January-February.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.