PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 47 (1) Współczesne poszukiwania w pedagogice : teoria - badania - praktyka w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, terapii pedagogicznej i szeroko rozumianych nauk o wychowaniu | 7--16
Tytuł artykułu

Zasób wiedzy rodziców w obszarze wychowania dziecka przedszkolnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Parent's Knowledge Resource in the Area of Raising a Preschool Child
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rodzice dziecka w wieku przedszkolnym mają zasadniczy i decydujący wpływ na kształtowanie jego osobowości. Szczególnym zadaniem rodziców staje się przygotowanie do życia w grupie i określonej kulturze społecznej. W wychowaniu dziecka przedszkolnego szczególnego znaczenia nabierają takie czynniki jak: autorytet rodziców oraz ich postawy, więź zewnętrzna i wewnętrzna, jak również wspólne działanie - zgodne wypełnianie obowiązków i zadań. Zasób wiedzy rodziców w obszarze wychowania dziecka przedszkolnego sytuuje się w przestrzeni jego holistycznego rozwoju - fizycznego, psychiczno-emocjonalnego, etyczno-moralnego, społecznego, itp. Postawy rodzicielskie wobec dziecka mogą stwarzać warunki do prawidłowego rozwoju lub wpływać negatywnie na kształtowanie się osobowości. Zaangażowanie rodziców w przekaz wychowawczy ma decydujące znaczenie dla przyszłych losów dziecka przedszkolnego, szczególnie dla kształtowania się jego indywidualizmu. (abstrakt oryginalny)
EN
Parents of pre-school children have a fundamental and decisive influence on shaping a child's personality. An exceptional task of parents is to prepare children to live in society and in a specific social culture. In the education of pre-school children, factors such as parents' authority and perspective, external and internal bonds, and joint action - the systematic completion of duties and tasks are of particular importance. The scope of parents' knowledge in the area of pre-school child education is located in the area of its holistic development - physical, psycho-emotional, ethical - moral, social, etc. Parental views towards children may create the conditions for proper development or negatively affect the development of a child's personality. The involvement of parents in children's education is crucial for the future fate of pre-school children, especially in developing their individuality. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • [1] Blaim A., Biomedyczne problemy rozwoju dziecka, (w:) Rodzina i dziecko, (red.) M. Ziemska, Warszawa 1979.
  • [2] Błasiak A., Dom rodzinny i szkoła - środowiska współkształtujące osobowość dziecka, (w:) Rodzina. Szkoła. Kościół, (red.) W. Kubik, Kraków 2000.
  • [3] Braun-Gałkowska M., Postawy rodzinne, (w:) Materiały pomocnicze z psychologii rozwojowej, wychowawczej i społecznej, (red.) T. Ożóg, Stalowa Wola 1996.
  • [4] Cudak H., Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka, Warszawa 2000.
  • [5] Cudak H., Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Warszawa 1999.
  • [6] Czapów Cz., Rodzina a wychowanie, Warszawa 1968.
  • [7] Filipczuk H., Koledzy i przyjaciele naszych dzieci, Warszawa 1974.
  • [8] Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  • [9] Kozłowska A., Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1984.
  • [10] Krzysztoszek Z., Zarys pedagogiki dla nauczycieli przedszkoli, Warszawa 1975.
  • [11] Kułaczkowski J., Rzeczywistość wychowawcza rodziny, Stalowa Wola 2001.
  • [12] Kułaczkowski J., Teologia pedagogicznego wymiaru więzi małżeńskiej w rodzinie, Rzeszów 2002.
  • [13] Marszałek L., Wiek przedszkolny - rozwój i zaburzenia, Warszawa 2008.
  • [14] Nowogrodzki T., Psychologia rozwojowa, Warszawa 1959.
  • [15] Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
  • [16] Poręba P., Psychologiczne uwarunkowania życia rodzinnego, Warszawa 1981.
  • [17] Radzik K., Osobowość wychowawcy w systemie zapobiegawczym ks. Bronisława Markiewicza, Marki-Struga 1991.
  • [18] Sękowska Z., Współzależność wychowania i rozwoju dziecka, (w:) Wychowanie w rodzinie, (red.) F. Adamski, Kraków 1990.
  • [19] Siemek D., Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego, Warszawa 1982.
  • [20] Skorny Z., Psychologia zachowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.
  • [21] Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
  • [22] Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
  • [23] Krajewska M., Kłamstwo w opinii sześciolatków, "Wychowanie w przedszkolu", nr 10/1999.
  • [24] Olszewski J.K., Rola rodziny w powstawaniu zaburzeń emocjonalnych u dzieci, "Problemy rodziny", nr 2-3/2000.
  • [25] Ozorowski E., Nieprzemijalna wartość rodziny, "Studia nad Rodziną", nr 16/2005.
  • [26] Poręba P., Pedagogizacja rodziców, "Studia Warmińskie", nr VI/1969.
  • [27] Skreczko A., Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, "Studia nad Rodziną", nr 5/2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568967

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.