PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 47 (1) Współczesne poszukiwania w pedagogice : teoria - badania - praktyka w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, terapii pedagogicznej i szeroko rozumianych nauk o wychowaniu | 17--25
Tytuł artykułu

Wychowanie przedszkolne w Europie na przykładzie niemieckiego systemu edukacyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
German Educational System as an Example of Pre-school Education in Europe
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnim czasie na poziomie europejskim dostrzega się wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną. W krajach Unii Europejskiej nadzór nad kształceniem oraz opieką nad dzieckiem realizuje Minister Edukacji we współpracy z Ministrami resortów: Kultury, Zdrowia i Pomocy Społecznej. Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest przygotowanie młodego człowieka do życia w społeczeństwie oraz wyposażenie go w określoną wiedzę i umiejętności, ważne do dalszego rozwoju i kształcenia. Powyższy cel wytyczają dokumenty polityki oświatowej poszczególnych krajów. W większości krajów europejskich cel ten jest w sposób bezpośredni formułowany w programach kształcenia dla przedszkoli. Różnice w wyżej wymienionym zakresie tkwią w sposobie osiągania celu, który uzależniony jest od stopnia, w jakim w danym kraju rozwój dzieci wspomagany jest przez edukację instytucjonalną wraz z obowiązującymi standardami nauczania i wychowania. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the last few years there is an increasing interest of the European countries in pre-primary education establishments, which aid the family led process of children's education. In countries of the European Union, generally the Minister of Education takes care of the educational conditions and childcare custody, working in cooperation with ministers of other agencies, e.g. of Health, Social Welfare and Culture. The primary objective of pre-school education is to prepare a child for life in society, and also equip them with the adequate knowledge and skills necessary to continue further growth and education. The objective is determined by documents of educational policy of each individual country. In most countries, it is directly formulated in training schemes for kindergartens. Differences in the extent of the above mentioned scope lie in the way of achieving the goal, which in turn depends on the degree to which the growth of children in a given country is supported by the institutional education together with applicable contents of education. (original abstract)
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości; Akademia Polonijna w Częstochowie
Bibliografia
  • [1] Hundertmarck G. (red.), Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, Warszawa 1993.
  • [2] Potulicka E. (red.), Pedagogika porównawcza. System edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012.
  • [3] Rabczuk W. (red.), Kształcenie przedszkolne i podstawowe w krajach Unii Europejskiej, Warszawa 1994.
  • [4] Wasiukiewicz J., Pedagogika waldorfska w praktyce, Gdańsk 2002.
  • [5] Balcerzak B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej R. Steinera - nauczanie w procesie rozwoju dziecka, "Przyjaciel Dziecka", nr 7 - 8/1990.
  • [6] Kowalska G., Mieczkowa M., Polomska L., Siebielec E., Przedszkola Unii Europejskiej, "Wychowanie w Przedszkolu", nr 2/ 2005, s. 30.
  • [7] Łatacz E., O metodzie Marii Montessori, "Wychowanie w Przedszkolu'', nr 1 (10)/199.
  • [8] Pieprzyk M., Funkcjonowanie leśnych przedszkoli - Waldkindergaerten - w Niemczech a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie, "Kultura - społeczeństwo - edukacja", nr 1 (7)/2015.
  • [9] Tomasik K., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w Niemczech, "Edukacja i Dialog", nr 9 - 10/2014.
  • [10] [https://de.wikipedia.org/wiki/Jugendwohlfahrtsgesetz] - 15.05.2019.
  • [11] [https://www.br.de/nachrichten/bayern/grosse-unterschiede-beibayerischen- krippen,R1wgngk] - 15.05.2019.
  • [12] [https://www.businessinsider.de/kita-studie-zeigt-in-welchenbundeslaendern- die-betreuungsschluessel-am-dramatischsten-sind-2018-8] - 01.06.2019.
  • [13] [https://www.lesnadroga.pl] - 30.06.2019.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568981

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.