PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 32 | 65--82
Tytuł artykułu

Południowy Sudan: droga do niepodległości i bieżące problemy bezpieczeństwa.

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
South Sudan: the Way to Independence and Current Security Problems.
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Południowy Sudan należy do najmłodszych państw świata, ale oprócz tego również do najbiedniejszych. Kazus tego państwa pod względem dążeń jego mieszkańców do niepodległości jest ze wszech miar szczególnym przykładem walki o wolność i suwerenność. Obszar dawnego Sudanu od wielu wieków zamieszkiwany był przez dwie odrębne grupy społeczne. Północne terytorium zamieszkiwała napływowa ludność pochodzenia arabskiego wyznająca islam, zaś południe tubylcze plemiona czarnoskórych Afrykanów, praktykujące różnorodne wierzenia plemienne. Współfunkcjonowanie tak odmiennych grup etnicznych na obszarze jednego kraju okazało się prawdziwym wyzwaniem. Uciskana i gnębiona ludność południa nigdy nie ugięła się pod reżimem północy i po wielu latach walk w lipcu 2011 r. uzyskała upragnioną niepodległość. Jednak niepokoje i potyczki na granicy północy i południa nie ustały, a ponadto walki rozpoczęły również między sobą plemiona Południowego Sudanu. Mimo wielu wysiłków władz południowosudańskich oraz znaczącej pomocy międzynarodowej w zakresie utworzenia bezpiecznych warunków do funkcjonowania dla lokalnych społeczności wciąż pozostaje bardzo wiele do zrobienia. Rząd państwa nadal może liczyć na pomoc organizacji międzynarodowych, pozarządowych oraz pojedynczych państw, jednak musi spełnić szereg wymagań, aby dostarczana pomoc przynosiła wymierne skutki zmierzające do zwiększenia tempa realizowanych reform. (abstrakt oryginalny)
EN
South Sudan belongs to the youngest states in the world, but at the same time to the poorest. Its case regarding people's eagerness for independence should by all means be treated as an exceptional example of fight for freedom and sovereignty. The territory of former Sudan state for centuries has been inhabited by two distinct social societies. The north was inhabited by the immigrant population of Arab origin practising Islam, while the south was inhabited by black indigenous people, practicing various tribal beliefs. Cofunctioning of the two so distinct ethnic groups at the territory of one state turned out to be a real challenge. The oppressed and harassed southern population never surrendered under the northern regime and in July 2011, after many years of fight, they gained coveted independence. However, the unrests and skirmishes did not stop. Moreover, conflicts broke out among the tribes of Southern Sudan. In spite of continuous efforts by Southern Sudanese authorities and considerable international assistance, a lot still needs to be done before favourable conditions for the local communities are created. The government can still count on aid from international, non-governmental organizations and single states, nevertheless they need to fulfil a number of requirements for the provided assistance to bring measurable effects aimed at increasing the pace of the conducted reforms. (original abstract)
Twórcy
  • Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych MON
Bibliografia
  • Agreement on the Resolution of the Conflict in the Republic of South Sudan (ARCSS), Intergovernmental Authority on Development, Addis Abeba 2015, s. 6.
  • Bilad as-Sudan - kultury i polityka, red. W. Cisło, J. Różański, M. Ząbek, Pelplin 2016, s. 119 -120.
  • Bior K., Evaluation of the Implementation of the Security Arrangements of the Agreement on the Resolution of Conflict in South Sudan, Policy Brief, The Sudd Institute, Juba 2018, s. 2.
  • Conflict in South Sudan: A Human Rights Report, UNMISS, Juba 2014, s. 8.
  • Crisis Management Concept - CSDP mission in South Sudan, European External Action Service, Bruksela 2011, s. 5.
  • CSDP options paper for South Sudan, European External Action Service, Bruksela 2011, s. 2.
  • Deim Kuol K., Confronting the Challenges of South Sudan's Security Sector, Africa Center for Strategic Studies, Waszyngton 2018, s. 1- 2.
  • European Union Comprehensive Approach to Sudan and South Sudan, European External Action Service, Bruksela 2011, s. 4.
  • Fearon J., Laitin D., Sudan Narrative, Stanford 2006, s. 3.
  • Fenton W., Loughna S., The search for common ground. Civil-military coordination and the protection of civilians in South Sudan, Humanitarian Policy Group Working Paper, Londyn 2013, s. 11.
  • Karamalla-Gaiballa N., Sudan: konflikt w Darfurze, Warszawa 2017, s. 119.
  • Kebbede G., Sudan: The North-South Conflict in Historical Perspective, "Journal of African and Afro-American Studies" 1997, Vol. 15, Contributions in Black Studies, Amherst, s. 16 -18.
  • Knopf P., South Sudan's civil war and conflict dynamics in the Red Sea, Special Report 431, United States Institute of Peace, Waszyngton 2018, s. 6.
  • Kurcz M., Sudan wyimaginowany - refleksje na temat kształtowania się pojęcia Sudanu w okresie wpływów europejskich, Etnografia Polska, Warszawa 2013, s. 42 - 43.
  • La Verle B., Sudan: a country study, Federal Research Division, Library of Congress, Waszyngton 2015, s. 29 i 41.
  • Lamb G., Stainer T., The Conundrum of DDR Coordination: The Case of South Sudan, "ASPJ Africa and Francophonie Journal" 2018, Maxwell, s. 85.
  • Large D., Patey L., Riding the Sudanese Storm: China, India, Russia, Brazil and the two Sudans, South African Institute for International Affairs, 2014, s. 5 - 8.
  • Revitalised Agreement on the Resolution of the Conflict in the Republic of South Sudan (R-ARCSS), Intergovernmental Authority on Development, Addis Abeba 2018, s. 40.
  • Rezolucja nr 1547, 2004, Rada Bezpieczeństwa ONZ, Nowy Jork, s. 1.
  • Rezolucja nr 1590, 2005, Rada Bezpieczeństwa ONZ, Nowy Jork, s. 3.
  • Rezolucja nr 1996, 2011, Rada Bezpieczeństwa ONZ, Nowy Jork, s. 1.
  • Rezolucja nr 2155, 2014, Rada Bezpieczeństwa ONZ, Nowy Jork, s. 2 - 5.
  • Taylor M., From conflict to cooperation? Sudan, South Sudan and Uganda, International Crisis Group, Bruksela 2016, s. 2 - 3.
  • Understanding impact of police, justice and corrections components in UN peace operations, red. W.J. Durch, The Stimson Center, Waszyngton 2012, s. 59.
  • Wolpe H., Oakley R., Implementing Sudan's Comprehensive Peace Agreement, "Prospects and challenges" 2008, Woodrow Wilson International Center for Scholars, Waszyngton, s. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171569079

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.