PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 33--45
Tytuł artykułu

Rozszerzanie się przestrzeni akademickiej we Wrocławiu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Spread of the Academic Space in Wroclaw City
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Budowa nowego dworca głównego, będąca obecnie największą inwestycją w Wiedniu, posiada dwa zasadnicze cele: stworzenie centralnej przelotowej stacji wiążącej wszystkie najważniejsze linie wybiegające z wiedeńskiego węzła kolejowego oraz realizacje całkowicie nowej dzielnicy przydworcowej o funkcjach mieszkaniowej, usługowej i rekreacyjnej. Realizacja inwestycji, której całkowite zakończenie planowane jest na 2019 r., mimo pewnych ograniczeń natury technicznej i urbanistyczno-architektonicznej stwarza poważny impuls do rozwoju stolicy Austrii. W skali lokalnej skutkiem może być "rozlanie sie" wiedeńskiego śródmieścia na tereny na południe od dworca, choć prawdopodobny jest również pewien spadek znaczenia funkcji usługowej historycznego śródmieścia. Za najważniejszy efekt inwestycji należy jednak uznać szanse ponownego poważnego wzrostu znaczenia Wiednia jako jednej z najważniejszych metropolii Europy Środkowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The construction of the main railway station in Vienna - the biggest investment in the Austrian capital at the present time - has got two main targets. The first one is to create the central railway station which will integrate all the important lines which begin in the Viennese railway junction. The second target is to build the new district which is supposed to have many functions: residential, commercial and recreational. In spite of some technical, architectural and urbanization problems the investment, which is supposed to be finished in 2019, creates many opportunities for Vienna. At the local level a result of the investment could be a possible sprawl of the functions typical of the city centre towards the areas south of the railway station. However, it is also possible that the present service role of the Viennese city centre may decrease. Nevertheless, the most important effect of the construction of the new railway station and the neighbouring district is a chance that the role of Vienna as one of the most important metropolis in Central Europe will increase. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
33--45
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Barner E., 1959, 100 Jahre der Wiener Verbindungsbahn, "Eisenbahn" Nr 7, s. 103.
  • EU-Verkehrsexperte kritisiert Hauptbahnhof, 2010, "Wiener Zeitung" z 4 października 2010, http://www.wienerzeitung.at. (2011).
  • Hauptvorschlag - Variantenuntersuchung zur U2-Süd-Verlängerung, 2004, http://www.wien.gv.at (2011).
  • http://bahnhofwien.at (2012) (inicjatywa obywatelska na rzecz odpowiedniego powiązania nowego dworca środkami komunikacji miejskiej, jego otwarcia na przestrzeń miejską i dopasowania do istniejącej architektury).
  • Infobox Lainzer Tunnel, 2006, ÖBB-Infrastruktur Bau AG, 2006, http://www.oebb.at, (2011).
  • Kaczmarek S., 2001, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Nowy wymiar w rozwoju miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, Rozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kaczmarek T., 2010, Handel detaliczny w rozwoju funkcjonalnym i przestrzennym miast w Polsce, "Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM", nr 15: Problemy rozwoju lokalnego i regionalnego na początku XXI wieku, s. 67-83.
  • Kaiser W., 2008, Wiener Schienennahverkehr, Geramond, München.
  • Kołoś A., Trzepacz P., 2010, Transport a metropolitalność - przykład Berlina, "Prace Geograficzne", z. 124, s. 11-28.
  • Kubinszky M., 2008, Bahnhöfe in Österreich, Slezak, Wien.
  • Makieła Z., 2005, Funkcje infrastruktury techniczno-ekonomicznej w strukturze obszarów metropolitalnych, [w:] Infrastruktura techniczno-ekonomiczna w obszarach metropolitalnych, red. Z. Makieła, T. Marszał, s. 7-19, "Biuletyn KPZK PAN" z. 222.
  • Markowski T., Marszał T., 2006, Metropolie, obszary metropolitalne, metropolizacja. Problemy i pojęcia podstawowe, KPZK PAN, Warszawa.
  • Mehr als ein Bahnhof, 2010, ÖBB-Infrastruktur AG, http://www.hauptbahnhof-wien.at (2011).
  • Musil R., 2005, Wien in der internationalen Städtehierarchie: Von der West-Ost-Drehscheibe zur Global City, "Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft" Bd 147, s. 161-186.
  • Neubaustrecke Wien - St. Pölten, 2009, ÖBB-Infrastruktur Bau AG, http:// www.oebb.at (2011).
  • Schwarzl J., 1959, Probleme der Wiener Stadtbahn, "Eisenbahn" Nr 9, s. 137-143.
  • Sobczyński M., Wolaniuk A., 2010, Współczesne tendencje przemian centrów dużych miast Polski na przykładzie Łodzi, Gdańska i Krakowa, "Studia Miejskie" nr 2, s. 13-35.
  • Verlängerung der Straßenbahnlinie D, http://www.wien.gv.at (2011).
  • Wiener Hauptbahnhof: 335 Meter zur U-Bahn, 2010, "Die Presse" z 2 czerwca.
  • Zahlen, Daten & Fakten zum Projekt Hauptbahnhof Wien, 2010, ÖBB-Infrastruktur AG, http://www.hauptbahnhof-wien.at (2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171570385

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.