PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1 (544) | 61--69
Tytuł artykułu

Rola innowacji popytowych i podażowych w zatrudnieniu w przedsiębiorstwach województwa podlaskiego

Warianty tytułu
The Role of Demand and Supply Innovations in Employment in Podlaskie Voivodeship Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza wpływu innowacji popytowych i podażowych na zatrudnienie w przedsiębiorstwach w województwie podlaskim. W pierwszej części przedstawiono zagadnienia teoretyczne dotyczące innowacji wyróżnionych ze względu na źródło ich powstawania (proces tworzenia innowacji popytowych i podażowych), a także ich związku ze zmianami na rynku pracy. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na 200 przedsiębiorstwach województwa podlaskiego. Ankietowani przedsiębiorcy deklarowali liczbę nowo zatrudnianych pracowników w 2018 roku, a następnie dane te zestawiono z rodzajem wdrażanych przez te podmioty innowacji. Do zbadania związku pomiędzy tymi zmiennymi wykorzystano współczynnik kontyngencji. Ich analiza pozwala stwierdzić, iż w województwie podlaskim większy wpływ na zwiększanie liczby miejsc pracy ma wprowadzanie innowacji popytowych niż podażowych.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to analyze the impact of demand and supply innovations on employment in enterprises in the Podlaskie Voivodship. The first part presents theoretical issues concerning innovations distinguished due to the source of their creation (the process of creating demand and supply innovation), as well as their relation to changes on the labour market. The empirical part presents the results of a survey carried out on 200 enterprises in the Podlaskie Voivodship. The surveyed entrepreneurs declared the number of newly hired employees in 2018, and then these data were compared with the type of innovations implemented by these entities. A contingency coefficient was used to examine the relationship between these variables. Their analysis allows to conclude that in the Podlaskie Voivodship, the introduction of demand-side rather than supply-side innovations has a greater impact on increasing the number of jobs.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
61--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Baran M., Ostrowska A., Pander W., 2012, Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
  • Barańska-Fischer M., Blażlak R., 2016, Innowacyjność organizacji - istota zagadnienia, uwarunkowania i charakter, [w:] Barańska-Fischer M. (red.), Blażlak R., Szymański G., Innowacje w biznesie. Wybrane zagadnienia, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Białoń L., 2010, Zręby teorii innowacji. Firma innowacyjna, [w:] Białoń L. (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa
  • Blażlak R., 2016, Modele realizacji procesów biznesowych na rzecz rozwoju innowacji, [w:] Barańska- Fischer M. (red.), Blażlak R., Szymański G., Innowacje w biznesie. Wybrane zagadnienia, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Golińska-Pieszyńska M., 2011, Polskie praktyki innowacyjne. Aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa
  • Ingram T., Kraśnicka T. (red.), 2014, Innowacyjność przedsiębiorstw - koncepcje, uwarunkowania i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K., 2011, Innowacje w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Karpińska K., Matel A., Protasiewicz A., 2017, Konsument w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Białymstoku, Białystok
  • Kwiatkowska W., 2007, Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Ocieczek W., Żelichowska M., 2014, Popytowe podejście do innowacji jako nowa koncepcja procesu innowacyjnego w przedsiębiorstwie, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
  • Schumpeter J., 1960, Teoria wzrostu gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  • Ulwick A.W., 2009, Czego chcą klienci? Tworzenie przełomowych produktów i usług dzięki innowacji ukierunkowanej na rezultaty, Oficyna a Wolters Kluwer Polska, Kraków
  • Weresa M.A., 2014, Polityka innowacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Węgrzyn G., 2015, Innowacje w sektorze a zmiany strukturalne w zatrudnieniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Żebrowski M., Waćkowski K., 2011, Strategiczne zarządzanie innowacjami, Strategie małych i średnich przedsiębiorstw IT, Difin, Warszawa
  • Żelichowska M., Furman J., 2013, Koncepcja User-Driven Innovation jako element strategii otwartych innowacji, [w:] Dudzik-Lewicka I., Howaniec H., Waszkielewicz W. (red.), Przedsiębiorczość, innowacje i wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej, Bielsko-Biała
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171570537

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.