PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 8 | 48--58
Tytuł artykułu

Zadłużanie się i upadłość w zachowaniach polskich konsumentów - wybrane wyniki badań

Warianty tytułu
Indebtedness and Bankruptcy in the Behavior of Polish Consumers - Selected Results of Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analizując zachowania współczesnych konsumentów najczęściej mówi się o dokonywaniu zakupów. Rzadko natomiast analizuje się, skąd biorą oni na te zakupy środki. Niniejszy artykuł przedstawia dyskusję na temat zadłużania się polskich konsumentów w aspekcie prawa do ogłaszania upadłości konsumenckiej. Zachowania związane z zadłużaniem są ważne ze społecznego punktu widzenia, ale także z punktu widzenia strategii rynkowych przedsiębiorstw, które muszą obejmować chociażby wprowadzanie nowych produktów na rynek, czy politykę cenową. Ważne są także dla instytucji finansowych, które przygotowują oferty kredytowe i oczekują zwrotu udzielonych funduszy. Tak więc artykuł przedstawia problem zadłużania się konsumentów, zobrazowany wynikami własnego badania ankietowego. (abstrakt oryginalny)
EN
Analyzing behavior of contemporary consumers, the most common issues are those related to purchasing goods and services. However, it is rarely analyzed where they are taking funds for these purchases. This article presents discussion about the indebtedness of Polish consumers in an aspect of the right to declare bankruptcy. Debt-related behaviors are important, first of all, from enterprises' market strategies point of view, which must include at least introducing new products to the market or pricing policy. It is also important for financial institutions that prepare loan offers and expect the return of funds. Thus, the article presents the problem of consumer indebtedness, supported by own questionnaire survey. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
48--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Annual Business and Non-business Filings by Year (1980-2017), https://s3.amazonaws.com/ abi-org/Newsroom/Bankruptcy_Statistics/Total-Business-Consumerl980-Present.pdf, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 2. Błaszczak A., 2017, Wykształcić konsumencki i finansowy spryt, Rzeczpospolita z dnia 08.01.2017 r.
  • 3. Business Dictionary, Generation Y, Generation Z, http://www.businessdictionary.com/defi- nition/Generation-Y.html, dostęp z dnia 20.07.2018 r.
  • 4. Dawsey A.E., 2014, Externalities among creditors and personal bankruptcy, Journal of Financial Economic Policy, Vol. 6 Issue: 1, s. 2-24.
  • 5. Feibelman A., 2009, Consumer Bankruptcy as Development Policy, Seton Hall Ław Review, Vol. 39Issue: 1, s. 63-104.
  • 6. Gawrońska M., 2015, Znaczenie efektu posiadania na gruncie marketingu doświadczeń, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 10, s. 80-89.
  • 7. GUS, 2016, Sytuacja gospodarstw domowych w 2016 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydat- ki-i-warunki-zycia-ludnosci/sytuacja-gospodarstw-domowych-w-2016-r-w-swietle-wynikow-badania budzetow-gospodarstw-domowych,3,16.html, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 8. Hackney D., Friesner D., Johnson E.H., 2016, What is the actual prevalence of medical bankruptcies?, International Journal of Social Economics, Vol. 43 Issue: 12, s. 1284-1299.
  • 9. Harl N.E., 2006, Bankruptcy reform and the effects on chapter 12 bankruptcy for farmers (andfishermen), Agricultural Finance Review, Vol. 66 Issue: 1, s. 7-16.
  • 10. Hemik J., 2013, Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam, Acta Universitatis Nicolai Copemici Zarządzanie, Vol 40, s. 193-204.
  • 11. Horosz P., 2013, Upadłość konsumencka w prawie polskim, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu nr 15, s. 195-216.
  • 12. Hussain I., 2002, Macroeconomic determinants of personal bankruptcies, Managerial Finance, Vol. 28 Issue: 6, s. 20-33.
  • 13. JobberD., 1974, Television advertising: a consumer viewpoint, European Journal of Marketing, Vol. 8 Issue: 2, s. 158-167.
  • 14. Kilbom J.J., 2009, Twenty-five years of consumer bankruptcy in continental Europe: internalizing negative externalities and humanizing justice in Denmark, International Insolvency Review, Vol. 18, s. 155-185.
  • 15. Kisiel M., 2015,5 typów zadłużonych - od zapominalskich do beztroskich, https://www.ban- kier.pl/wiadomosc/5-typow-zadluzonych-od-zapominalskich-do-beztroskich-7286757.html, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 16. Kumar Sinha R., Adhikari A., 2017, Advertised reference price and sales price as anchors of the latitude of expected price and its impact on purchase intention, European Journal of Marketing, Vol. 51 Issue: 9/10, s. 1597-1611.
  • 17. Law Business Quality, 2017, Dlaczego Polacy się zadłużają?, http://magazynlbq.pl/dlacze- go-polacy-sie-zadluzaja/, dostęp z dnia 20.07.2018 r.
  • 18. Martin W., 2016, These are the 23 European countries where people have the most debt, Business Insider, http://www.businessinsider.com/eurostat-data-on-household-debt-2016-3?IR=T, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 19. Mazurkiewicz R, 2016, Wciąż rośnie ilość bankructw konsumentów, Rzeczpospolita z 16.10.2016r.
  • 20. Niemi-Kiesilainen J., 1997, Changing Directions in Consumer Bankruptcy Law and Practice in Europe and USA, Journal of Consumer Policy nr 20, s. 133-142.
  • 21. Obwieszczenie Prezesa GUS z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2017 r., M.P. 2018 poz. 328.
  • 22. Newseria, 2015, Polacy są zadłużeni na 939 mldzł. Najsłabiej spłacane kredyty konsumpcyjne, https://www.forbes.pl/finanse/polacy-sa-zadluzeni-na-939-mld-zl-najslabiej-splacane-kredyty- -konsumpcyjne/lhdxm3f, dostęp z dnia 22.02.2018 r.
  • 23. Schroeder J.E., 2000, The consumer in society: Utopian visions revisited, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 18 Issue: 6/7, s. 381-387.
  • 24. Sissoko C., 2010, The legalfoundations offinancial collapse, Journal of Financial Economic Policy, Vol. 2 Issue: 1, s. 5-34.
  • 25. Solarz M., 2008, Upadłość konsumencka w wybranych krajach, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 16, s. 311-322.
  • 26. Ministerstwo Sprawiedliwości, 2015, Upadłość konsumencka. Poradnik, Warszawa.
  • 27. Ustawa Prawo Upadłościowe, tekst jednolity Dz. U. 2017 poz. 2344.
  • 28. White M.J., 2006, Abuse or Protection? Consumer Bankruptcy Reform under 'BAPCPA', Economie Publique, nr 18/19 (1-2), s. 3-27.
  • 29. Woroniecka-Leciejewicz I., Terwińska M., 2008, Preferencje konsumpcyjne a struktura wydatków gospodarstw domowych w Polsce, Współczesne Problemy Zarządzania nr 1, s. 29-58.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171570855

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.