PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 2 (29) | 62--79
Tytuł artykułu

Internet as the New Mass Medium: Opportunities, Threats, Perspectives

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internet jako nowe medium masowe: szanse, zagrożenia, perspektywy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poruszono kwestię różnic i podobieństw między Internetem a tradycyjnymi mediami masowymi, takimi jak prasa, radio czy telewizja. Internet bywa często przeciwstawiany tym mediom ze względu na swoje szczególne właściwości, takie jak: aktywność odbiorcy, interaktywność, łatwość wejścia w rolę masowego nadawcy, zindywidualizowanie grona użytkowników, różnorodność konfiguracji komunikacyjnych, zamiast jednostronnego i bezosobowego modelu komunikowania masowego. Jednakże Internet może być również postrzegany jako medium masowe ze względu na: instytucjonalizowanie się roli nadawców, upodabnianie się grona użytkowników do masowego audytorium, wystandaryzowany charakter przekazów, zawieranie się wielu indywidualnych działań komunikacyjnych w modelu komunikowania masowego, budowanie wspólnego systemu znaczeń społecznych. Rozpatrując Internet jako medium masowe, należy jednak pamiętać o tym, że nie można całości internetowej komunikacji sprowadzić do modelu komunikowania masowego. Można postawić również pytanie o to, czy ze względu na swój specyficzny charakter Internet ma szanse stać się zalążkiem sfery publicznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The article concerns the matter of similarities and differences between Internet and traditional mass media, like newspapers, radio and TV Internet is often perceived opposite to these media, mostly because of its specific character of a medium involving active participation on the part of receivers, because of its interactivity, ease with which it may take on a role of a mass broadcaster, individualised user circles, diversity of configurations of communication instead of just one, and an impersonal pattern of mass communication. However, the Internet may be considered also as a mass medium because of the institutionalisation of Internet broadcasters, user circles becoming similar to mass audience, the messages becoming standardized, the creation of many individual acts of communication in the mass communication model, and the building of a common system of meanings. When the Internet is conceptualized as mass medium it is still important to remember that not all Internet-based communication replicates traditional pattern of mass communication. The ąuestion about the role of the Internet in the process of building the public sphere may also be considered. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
62--79
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Battelle J., The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Trasformed Our Culture, New York 2005.
  • Bendyk E., Gutenberg odwiedza google, dodatek "Niezbędnik Inteligenta", "Polityka" 2005, nr 50.
  • Blumer H., The Mass, the Public and Public Opinion , [w:] A.M. Lee (red.), New Outlines of the Principles of Sociology, New York 1939.
  • Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad biznesem, Internetem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  • December J., Units of Analysis for Internet Ccommunication, "Journal of Communication" 1996, nr 46(1).
  • Goban-Klas T. , Problematyka publiczności na tle struktury społecznej, "Studia Socjologiczne" 1972, nr 2.
  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
  • Habermas J., The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgeois Society, Cambridge 1989.
  • Horkheimer M., Adorno T., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa 1994.
  • Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.
  • Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
  • Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, Warszawa 1991.
  • Merril J., Lewenstein R., Media, Messages and Men: New Perspectives in Communiaction, New York 1971.
  • Migaczewska E., Fora dyskusyjne jako forma e-komunikacji wśród czytelników prasy, [w:] L.H. Haber (red.), Akademicka społeczność informacyjna, Kraków 2005.
  • Mill J.S., Utylitaryzm. O wolności, Warszawa 1959.
  • Morin E., Przemysł kulturalny, [w:] M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2005.
  • Morris M., Ogan Ch., The Internet as a Mass Medium, "Journal of Communication" 1996, nr 46(1).
  • Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Warszawa 1997.
  • Newhagen J.E., Rafaeli Sh., Why Communication Researchers Should Study the Internet: A Dialogue, "Journal of Communication" 1996, nr 46(1); http://www.usc.edu/dept/annenberg/voll/issue4/rafaeli.html
  • Ortega y Gasset J., Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982.
  • Simmel G., Socjologia, Warszawa 1975.
  • Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997.
  • Tonnies F., Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, Warszawa 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171571655

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.