PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 53 | nr 4 | 53--67
Tytuł artykułu

BRICS jako reprezentant interesów globalnego Południa: analiza stanowiska ugrupowania względem głównych problemów w dialogu pomiędzy krajami Północy i Południa

Autorzy
Warianty tytułu
BRICS as Representative of the Interests of the Global South: An Analysis of the Group's Position on the Main Issues in North-South Dialogue
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podczas dziewięciu spotkań na szczycie przywódcy BRICS (Brazylii, Rosji, Indii, Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Południowej Afryki) wyraźnie odwoływali się do tematów, które leżą w polu zainteresowania krajów spoza bloku, w szczególności państw globalnego Południa. Adresowana do nich była wizja współpracy międzynarodowej, która wskazuje, że współczesny, zglobalizowany i pełen współzależności świat nie może być zdominowany przez jedną grupę państw: globalną Północ. Praca ma charakter analizy warstwy deklaratywnej i bazuje na dokumentach końcowych wydawanych po szczytach BRICS. Artykuł weryfikuje hipotezę główną, że BRICS występuje w imieniu globalnego Południa, prezentując w swoim programie interesy krajów rozwijających się oraz potrzebę zmian modelu współpracy międzynarodowej. W tekście rozpatrywane są jeszcze trzy hipotezy pomocnicze, które odnoszą się do częstotliwości występowania wspomnianej problematyki Południa w oficjalnych dokumentach BRICS.(abstrakt oryginalny)
EN
Over the course of nine summits, the leaders of BRICS (Brasil, Russia, India, the People's Republic of China and the Republic of South Africa) have clearly referred to subjects spanning the interests of countries outside the bloc, in particular countries belonging to the Global South. Addressed to these was a vision of international relations indicating that today's globalised and interdependent world cannot be dominated by a single group of countries, namely the Global North. The article analyses the declarative layer of the outcome documents published after BRICS summits. It attempts to verify the main hypothesis, namely that BRICS speaks on behalf of the Global South, its programme representing the interests of developing countries and formulating a need to alter the current international cooperation model. The text also examines three auxiliary hypotheses related to the frequency of references to the Global South in official BRICS documents. (original abstract)
Rocznik
Tom
53
Numer
Strony
53--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • J. O'Neill, Building Better Global Economic, BRICs, Global Economics Paper No: 66.
  • Goldman Sachs, http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archrve-pdfs/build-better-brics.pdf (data dostępu: 23.04.2018).
  • BRICS: Brazil, Russia, India, China & South Africa, informacja na stronach internetowych szczytu BRICS w Goa, http://brics2016.gov.in/content/innerpage/about-usphp.php (data dostępu: 23.04.2018).
  • Meetings Calendar for China's 2017BRICS Chairmanship, informacja na stronach internetowych szczytu BRICS w Xiamen, https://brics2017.org/English/China2017/BRICSCalendar/ (data dostępu: 23.04.2018).
  • First Summit: Joint Statement of the BR1C Countries Leaders, deklaracja po pierwszym szczycie BRIC, http://brics.itamaraty.gov.br/press-releases/21-documents/114-first-summit-2 (data dostępu: 23.04.2018).
  • Second Summit: Joint Statement, deklaracja po drugim szczycie, http://brics.itamaraty.gov.br/ press-releases/21-documents/66-second-summit (data dostępu: 23.04.2018), pkt 1, 2, 4.
  • Third Summit: Sanya Declaration and Action Plan, deklaracja po trzecim szczycie BRIC, http://brics.itamaraty.gov.br/ press-releases/21-documents/67-third-summit (data dostępu: 23.04.2018), pkt. 7.
  • Fourth Summit: Delhi Declaration andActionPlan, deklaracja głów państw BRICS po szczycie w Delhi, http://brics.itamaraty.gov. br/press-releases/21-documents/68-fourth-summit (data dostępu: 23.04.2018), pkt 3.
  • Fifth Summit: eThekwini Declaration andAction Plan, deklaracja po szczycie BRICS w Durbanie, http://brics.itamaraty.gov.br/press- -releases/21-documents/69-fifth-summit (data dostępu: 23.04.2018), pkt 1.
  • Sixth Summit: Fortaleza Declaration and Action Plan, deklaracja liderów BRICS po brazylijskim szczycie w 2014 r., http://brics.itamaraty.gov. br/press-releases/21-documents/223-sixth-summit-declaration-and-action-plan (data dostępu: 23.04.2018), pkt 2.
  • VII BRICS Summit - Ufa Declaration, deklaracja po szczycie BRICS w Ufie, http://brics.itamaraty. gov.br/press-releases/21-documents/253-vii-brics-summit-ufa-declaration (data dostępu: 23.04.2018), pkt 1.
  • 8th BRICS Summit: Goa Declaration, tekst deklaracji po szczycie BRICS w Goa w 2016 r., http://brics. itamaraty.gov.br/images/pdf/GoaDeclarationandActionPlan.pdf (data dostępu:23.04.2018), pkt 2, 6, 7, 9.
  • BRICS Leaders Xiamen Declaration, dokument końcowy szczytu BRICS w Xiamen, https://brics2017. org/English/Documents/Summit/201709/t20170908_2021.html (data dostępu: 23.04.2018), pkt 2, 3, 6, 35.
  • D. Nayyar, BRICS, developing countries and global governance, "Third World Quarterly" 2016, vol. 37, z. 4, s. 589-591.
  • S. Banerji Bhattacharya, The BRICs and Africa: Emerging markets and South-South cooperation, [w:] R. Modi (red.), South-South Cooperation. Africa on the Centre Stage, Palgrave MacMillan, Basingstoke 2011, s. 99-103.
  • BRICS Plus leaders agree on closer South-South cooperation: Xi, chińska rządowa agencja informacyjna "Xinhua", http://news.xinhuanet.com/english/2017-09/05/c_136585526.htm (data dostępu: 23.04.2018).
  • How China was forced to abort permanent BRICS Plus plan by India, others, portal "Financial Express", http://www.financialexpress.com/india-news/how-china-was-forced-to-abort-permanent-brics-plus-plan-by- -india-others/834486 (data dostępu: 23.04.2018).
  • Days 3, 4 and 5: Round-the-clock consultations produce 'Bali Package', tekst dostępny na stronach internetowych WTO, https://www.wto.org/english/news_e/news13_e/mc9sum_07dec13_e.htm (data dostępu: 23.04.2018).
  • WTO members secure 'historic' Nairobi Package for Africa and the world, tekst dostępny na stronach WTO, https://www.wto.org/english/news_e/news15_e/mc10_19dec15_e.htm (data dostępu: 23.04.2018).
  • M. Smolaga, Zagadnienie współpracy rozwojowej w programie BRICS: Czy Nowy Bank Rozwoju ma szansę stać się instrumentem pobudzania współpracy Południe-Południe, [w:] J. Marszałek-Kawa, M. Bidziński, Systemy polityczne i kultura prawna państw azjatyckich, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018, s. 256-265.
  • Everything you always wanted to know about the World Bank, materiał informacyjny dostępny na stronach IBRD, http://treasury.worldbank.org/cmd/ pdf/WorldBankFacts.pdf (data dostępu: 23.04.2018), s. 2.
  • Asian Development Bank: 2016 Annual Report. 50 Years of ADB: Improving Lives for a Better Future, https://www.adb.org/sites/default/files/institutional- -document/237881/adb-annual-report-2016.pdf (data dostępu: 23.04.2018), s. 7.
  • Members and Prospective Members of the Bank, informacja dostępna na stronach internetowych AIIB, https://www.aiib.org/en/about- -aiib/governance/members-of-bank/index.html (data dostępu: 23.04.2018).
  • http://www.ndb.int.
  • GDP (current US$), baza danych Grupy Banku Światowego, http://data.worldbank.org/indicator/ ny.gdp.mktp.cd?view=chart (data dostępu: 23.04.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572022

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.