PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 4 (31) | 23--39
Tytuł artykułu

Rzeczywistość wirtualna - rola mediów w pośredniczeniu doświadczania rzeczywistości w społeczeństwie masowym i ponowoczesnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Virtual Reality - the Media's Role as an Intermediary in the Experience of Reality in the Post-Modern Mass Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł stanowi próbę zaprezentowania wzajemnych relacji i zależności, jakie można zaobserwować na styku dwóch przenikających się światów: rzeczywistości społecznej współczesnych społeczeństw wysoko rozwiniętych i rzeczywistości medialnej, która coraz częściej służy człowiekowi jako jeden z najistotniejszych pośredników w percepcji otaczającego go świata realnego. Można postawić hipotezę, że rola mediów jako pośredników w procesie komunikowania się współczesnego człowieka, zagubionego w globalnym świecie nieograniczonych wyborów dróg samorealizacji, wciąż wzrasta. Rzeczywistość wykreowana w mediach jest coraz częściej jedyną drogą percepcji świata realnego, niedostępnego już człowiekowi w bezpośrednim doświadczeniu. Współczesne media stają się w takim ujęciu niezwykle istotnym pośrednikiem kontaktu zatomizowanych, izolowanych jednostek z rzeczywistością społeczną, jedynym stabilnym wyznacznikiem ich decyzji i postępowania. (abstrakt oryginalny)
EN
This article attempts to present the co-relations and interdependencies at the junction of two merging worlds - the social reality of modern, highly developed societies and the media reality, which plays an increasingly important role to man as an intermediary in his surrounding world. The article presents a hypothesis that the media have a growing influence on people in the process of communication, while the modern man in becoming increasingly lost in the global world with an endless amount of self-realization paths. The media's perception of reality is all the more often the only perception of the real world, otherwise inaccessible to man in a direct way. The modern media become this way an imperative contact intermediary between atomized. Isolated individuals and social reality. The only stable constant of their decisions and actions. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
23--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Althusser T., Ideology and Ideological State Apparalurs, [w:]Lenin and Philosophy and Other Essays, London 1971.
  • Bauman Z., Wiek kłamstwa, dodatek Niezbędnik inteligenta, "Polityka" z 11 grudnia 2004.
  • Beck U., W szponach ryzyka, dodatek Niezbędnik inteligenta, "Polityka" z 25 maja 2005.
  • Bendyk E., Pustynia rzeczywistości, "Polityka" z 19 listopada 2005.
  • Bolter J.D., Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w erze komputera, Warszawa 1991.
  • Burszta W.J., Orgazm osobowości, Niezbędnik inteligenta, "Polityka", 17.09.2005.
  • Castells M., The Information Age: Economy, Society and Culture, Oxford 2001, [za:] E. Bendyk, Niezapowiedziane rewolucje, dodatek Niezbędnik inteligenta, "Polityka" z 3 lipca 2004.
  • Castells M., The Rise of the Network Society, Oxford 1996.
  • Condry J., Popper K., Telewizja. Zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996.
  • Drucker P., Następne społeczeństwo, "The Economist" 2001, nr 12.
  • Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996.
  • Festinger L., Theory of Cognitive Dissonance, Stanford 1964. , [za:] T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
  • Fiske J., Television Culture, London 1987, s. 126 [za:] T Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
  • Florida R., The Rise of the Creative Class, New York 2002, [za:] E. Bendyk, Niezapowiedziane rewolucje, dodatek Niezbędnik inteligenta, "Polityka" z 3 lipca 2004.
  • Gadomski W., Koniec świata robotników, "Gazeta Wyborcza" z 6 stycznia 2002.
  • Gitlin T., Media Sociology: The Dominant Paradigm, "Theory and Society" 1979, nr 6. , [za:] T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
  • Golding P., Political Communication and Citizenship, [w:] Public Communication: The New Imperatives, red. M. Ferguson, London-Newbury Park 1990.
  • Golka M., Świat reklamy, Warszawa 1994.
  • Haber L., Orientacje światopoglądowe w społeczeństwie digitalnym na przykładzie środowiska akademickiego, [w:] Moralność w polityce czy polityka w moralności, red. D. Walczak-Duraj, Pabianice 2005.
  • Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1964.
  • Lubelska K., Gadanie w odcinkach, ,Polityka" z 24 grudnia 2005.
  • Łaciak B., Obyczajowość polska czasu transformacji, czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005.
  • Marcuse H., Jednowymiarowy człowiek, Warszawa 1964. [za:] T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
  • Mariański J., Kryzys moralny czy transformacja wartości. Lublin 2001.
  • Newell F., Lojalność.com., Kraków 2002, [za:] E. Bendyk, Niezapowiedziane rewolucje, dodatek Niezbędnik inteligenta, "Polityka" z 3 lipca 2004.
  • Rifkin J., Wiek dostępu, Wrocław 2003.
  • Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa 1997.
  • Skarga B., Gdzie jest misja?, "Gazeta Telewizyjna" z 25 kwietnia 2003.
  • Stasiak P., Tyrania obfitości, "Polityka" z 24 grudnia 2005.
  • Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.
  • Tichenor P., Donohue G., Olien O., Mass Media Flow and Differential Growth in Knowledge, "Public Opinion Quarterly" 1970, nr 3-4, [za:] T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572162

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.