PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 12 | 16--18
Tytuł artykułu

Kierunki przemian we współczesnych korporacjach transnarodowych z sektora zaawansowanych technologii

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W przestrzeni ostatniego półwiecza korporacje transnarodowe zmieniały sposoby działania na rynku międzynarodowym. Wiązało się to z postępującym procesem globalizacji oraz rozwojem technologii informatycznych i komunikacyjnych. Zmniejszanie barier ograniczających swobodną wymianę gospodarczą, a przez to coraz łatwiejszy dostęp do krajowych rynków zbytu, sprawiało, że firmy lokalne stopniowo traciły swoją uprzywilejowaną pozycję na rodzimych rynkach względem firm zagranicznych. Strategie międzynarodowej ekspansji KTN (korporacji transnarodowych) ewoluowały w kierunku coraz bardziej efektywnego wykorzystywania globalnej skali działalności tych firm, poprzez jednoczesne pogłębianie integracji wewnętrznej organizacji i zwiększanie globalnej synchronizacji działań. Jest to zjawisko istotne dla polskich przedsiębiorstw, gdyż wiąże się z przenoszeniem części działań rozwojowych oraz usług opartych na najnowszych technologiach komunikacyjnych do krajów trzecich, w tym także do Polski. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
16--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorant
Bibliografia
  • World Investment Report 2004: The Shift Towards Services, New York and Geneva 2004, s. 70-78.
  • J. CANTWELL, L. PISCITELLO, Accumulating Technological Competence - Its Changing Impact on Corporate Diversification and Internationalisation, "Industrial and Corporate Change", vol. 9, 2000, s. 21-51.
  • Ö. SÖLVELL, J. BIRKINSHAW, Multinational Enterprises and the Knowledge Economy: Leveraging Global Practices, [w:] J.H. DUNNING, Regions, Globalization, and the Knowledge-Based Economy, Oxford University Press, Oxford 2000, s. 90.
  • L. BRYAN, J.N. FRASER, Getting to Global, "The McKinsey Quarterly" 1999, s. 76.
  • A. SCHIBANYI, T.J. HÄMÄLÄINEN, G. SCHIENSTOCK, Interfirm Co-operation and Networking: Concepts, Evidence and Policy, OECD 2001, s. 3-5, http:// www.oecd.org/searchResult/0,2665,en_2649_201185_1_ 1_1_1_1,00. html
  • J.C. AURIK, G.J. JONK, R.E. WILLEN, Rebuilding the Corporate Genome. Unlocking the Real Value of Your Business, John Willey & Sons, Hoboken 2003, s. 51-78.
  • M.E. PORTER, Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York 1985, s. 11-15.
  • Michaels M. ZUCKERMANN, Speed: Linking Innovation, Process and Time to Market, The Conference Board, maj 2000, s. 13
  • K. OBŁÓJ, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002, s. 97.
  • J. HAGEL, M. SINGER, Unbundling The Corporation, "The McKinsey Quarterly" 2000, nr 3, s. 148-161.
  • C. SNOW, R. MILES, B. ALLRED, Managing Leading- Edge Multinational Corporations, [w:] B. McKERN (red.), Managing the Global Network Corporation, Routledge, London 2003, s. 212-214.
  • J. HAGEL, Spider Versus Spider, "The McKinsey Quarterly", nr 1, 1996, s. 4-18.
  • J. HAGEL, On Strategy, "McKinsey Quarterly Anthology" 2000, s. 71-80.
  • UNCTAD, World Investment Report 2005, Transnational Corporations and the Internationalization of R&D, New York and Geneva, s. 169.
  • C. BEGUE, P. BRODY, Supply Chain Collaboration in the Electronics Value Chain, IBM Business Consulting Services 2002, s. 2.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171572214

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.