PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | z. 175 | 95--104
Tytuł artykułu

Kompetencje menedżerskie w kształtowaniu kompetencji organizacyjnych jednostek ratownictwa medycznego w świetle badań

Warianty tytułu
Managerial Competencies and the Development of Organisational Competencies of Emergency Medical Teams: Research Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zakładając, że kompetencje są pojęciem wielowymiarowym i wymagają zintegrowanego podejścia, w przyjętym modelu kompetencji menedżerskich w jednostkach ratownictwa medycznego wyróżniono pięć grup kompetencji ogólnych: przywódcze, komunikacyjne i relacyjne, zawodowe i społeczne, sektorowe oraz biznesowe, a w ich ramach 26 kompetencji szczegółowych.Celem artykułu była identyfikacja obecnego poziomu kompetencji menedżerskich kadry zarządzającej tymi jednostkami oraz ustalenie stopnia, w jakim poszczególne kompetencje menedżerskie oddziałują na kompetencje organizacyjne tych podmiotów w sferach: marketingu (rozpoznawanie potrzeb pacjenta), jakości (poziom świadczonych usług medycznych) i logistyki (świadczenie usług medycznych w odpowiednim miejscu i czasie). W wyniku badań ustalono, że obecnie najwyższym poziomem wśród zaproponowanych w modelu kompetencji menedżerskich charakteryzują się kompetencje biznesowe. Wśród kompetencji menedżerskich w największym stopniu oddziałujących na kompetencje organizacyjne jednostek ratownictwa medycznego znalazły się: w sferze marketingu - kompetencje biznesowe, a w sferach jakości i logistyki - zawodowe i społeczne. (abstrakt oryginalny)
EN
Assuming that competencies are a multi-dimensional concept, which needs to be approached in an integrated way, we distinguished the following five groups of general competencies in the model of managerial competencies applied to emergency medical teams: leadership, communication and relational, professional and social, sectoral, and business competencies with 26 detailed competencies identified within these five groups.The paper was motivated by the intention to examine the current level of managerial competencies of managers running these units and finding out to which extent individual managerial competencies impact organisational competencies of these entities in the area of: marketing (recognising patients' needs), quality (of medical services), and logistics (provision of medical services in the right place at the right time).Studies revealed that business competencies are the best developed compared to other groups of competencies proposed in the model of managerial competencies. Managerial competencies, which impact organisational competencies of emergency medical teams the most include: business competencies in the field of marketing as well as professional and social competencies in the field of quality and logistics. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--104
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Bamel U.K., Rangnekar S., Stokes P., Rastogi R. [2015], Managerial Effectiveness - an Indian Experience, "Journal of Management Development", vol. 34, no 2.
  • Bartczak K. [2015], Logistyka w systemie ratownictwa medycznego w Polsce, "Logistyka", nr 5.
  • Bartram T., Casimir G., Djurkovic N., Leggat S., Stanton P. [2012], Do Perceived High Performance Work Systems Influence the Relationships Between Emotional Labor, Burnout and Intention to Leave? A Study of Australian Nurses, "Journal of Advanced Nursing", vol. 68, no. 7.
  • Boam R., Sparrow P.R. (red.) [1992], Designing and Achieving Competency. A Competency Based Approach to Developing People and Organizations, McGraw-Hill, London.
  • Bober B., Majchrzak-Lepczyk J. [2015], Rola oraz zadania marketingu w procesie świadczenia usług w szpitalach publicznych, "Handel Wewnętrzny", nr 5 (358).
  • Boyatzis R.E. [2008], Competencies in the 21st Century, "Journal of Management Development", vol. 27, no. 1.
  • Calhoun J.G., Dollett L., Sinioris M.E., Wainio J.A., Butler P.W., Griffith J.R., Warden G.L. [2008], Development of an Interprofessional Competency Model for Healthcare Leadership, "Journal of Healthcare Management", vol. 53, no. 6.
  • Clark J., Armit K. [2010], Leadership Competency for Doctors: A Framework, "Leadership in Health Services", vol. 23, no. 2.
  • Davidsson P. [2005], Researching Entrepreneurship, Springer, New York.
  • Dyduch W. [2015], Ilościowe badanie i operacjonalizacja zjawisk w naukach o zarządzaniu, w: Podstawy metodologii w naukach o zarządzaniu, red. W. Czakon, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Garman A., Scribner L. [2011], Leading for Quality in Healthcare: Development and Validation of a Competency Model, "Journal of Healthcare Management", vol. 56, no. 6.
  • Hawass H.H. [2010], Exploring the Determinants of the Reconfiguration Capability: A Dynamic Capability Perspective, "European Journal of Innovation Management", vol. 13(4).
  • Hein S.G., Riegel C.D. [2012], Human Resource and Organizational Management Content in the Hospitality Curriculum: How the Professionals View It, "Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism", vol. 11, no. 2.
  • Huping S., Wenxuan Y. [2013], AssessingChinese Managerial Competenciesfrom Different Perspectives, "Social Behavior & Personality: An International Journal", vol. 41, no. 9.
  • International Hospital Federation [2015], Leadership Competencies for Healthcare Services Managers, www.ihf-fih.org, dostęp 20.01.2019.
  • Jena S., Sahoo C.K. [2014], ImprovingManagerial Performance: A Study on Entrepreneurial and Leadership Competencies, "Industrial and Commercial Training", vol. 46, no. 3.
  • Khadka D.K., Gurung M., Chaulagain N. [2014], Managerial Competencies - a Survey of Hospital Managers' Working in Kathmandu Valley, Nepal, "Journal of Hospital Administration", vol. 3, no. 1.
  • Krawczyk-Sołtys A. [2017], From Healthcare Managers Competencies To Healthcare Organizations Competences, "VADYBA Journal of Management", no. 31(2).
  • Krawczyk-Sołtys A. [2018a], Modelowanie kompetencji w jednostkach ratownictwa medycznego - założenia wstępne, w: Nauki o zarządzaniu w odmiennych kontekstach badawczych, red. M. Tutko, M. Wronka-Pośpiech, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Krawczyk-Sołtys A. [2018b], Personal Competencies Enhancing Organizational Competences of Emergency Medical Units in Poland - Empirical Research, Conference Proceedings of the 2nd International Scientific Conference Development and Administration of Border Areas of the Czech Republic and Poland Support for Sustainable Development, red. E. Ardielli, Ostrava.
  • Kupczyk T., Stor M. [2017], Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa, https://www.vistula.edu.pl, dostęp 20.01.2019.
  • Lakshminarayanan S., Pai Y., Ramaprasad B.S. [2016], Competency Need Assessment: A Gap Analytic Approach, "Industrial & Commercial Training", vol. 48, no. 8.
  • Lavie D. [2006], Capability Reconfiguration: An Analysis of Incumbent Responses to Technological Change, "Academy of Management Review", vol. 31(1).
  • Leggat S.G., Balding C., Anderson J.A. [2011], Empowering Healthcare Managers in Australia: An Action Learning Approach, "Health Services Management Research", vol. 24, no. 4.
  • Liang Z., Howard P.F., Leggat S., Bartram T. [2018], Development and Validation of Health Service Management Competencies, "Journal of Health Organization and Management", vol. 32, iss. 2.
  • Lisiecka-Biełanowicz M. [2016], Zarządzanie jakością relacji w organizacjach ochrony zdrowia, Difin, Warszawa.
  • Lustri D., Miura I., Takahashi S. [2007], Knowledge Management Model: Practical Application for Competency Development, "The Learning Organization", vol. 14(2).
  • Maijanen P., Jantunen A. [2016], The Dynamics of Dynamic Capabilities - The Case of Public Broadcasting, "International Journal Business Excellence", vol. 9(2).
  • National Center for Healthcare Leadership (NCHL) [2005], Healthcare Leadership Competency Model, Summary, www.nchl.org, dostęp 20.01.2019.
  • Pomoc doraźna i ratownictwo medyczne [2018], Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, https:// stat.gov.pl, dostęp 20.01.2019.
  • Ritchie D., Yen M. [2013], Health Services Management Development: What Formal Knowledge Should Support the Skills and Experience Required?, "Australian Health Review", vol. 37, no. 2.
  • Ross A., Wenzel EJ., Mitlyng J.W. [2002], Leadership for the Future: Core Competencies in Healthcare, HAP, Chicago.
  • Stefl M.E. [2003], Report of the Competency Task Force: Healthcare Leadership Alliance, HLA, Chicago.
  • Stefl M.E. [2008], Common Competencies for All Healthcare Managers: The Healthcare Leadership Alliance Model, "Journal of Healthcare Management", no 53(6).
  • Wickramasinghe V., De Zoyza N. [2011], Managerial Competency Requirements that Enhance Organizational Competences: A Study of a Sri Lanka Telecom Organization, "The International Journal of Human Resource Management", vol. 22(14).
  • Yang B.C., Wu B.E., Shu P.G., Yang M.H. [2006], On Establishing the Core Competency Identifying Model: A Value-Activity and Process Oriented Approach, "Industrial Management & Data Systems", vol. 106(1).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573202

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.