PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | nr 3 (22) Internet i jego użytkownicy The Internet and Its Users | 39--57
Tytuł artykułu

Internet w Polsce. Niektóre społeczne aspekty korzystania z nowych mediów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internet in Poland. Social Aspects of New Media Use
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tekst jest poświęcony przedstawieniu społecznych aspektów korzystania z Internetu. Podstawowym celem jest obalenie kilku mitów obecnych w potocznych wyobrażeniach o globalnej sieci, takich jak: "Internet przyczynia się do wyrównania szans życiowych i polepszenia sytuacji osób z grup nieuprzywilejowanych", "sieć daje każdemu możliwość dotarcia do wielu odbiorców", "wyzwala aktywność użytkowników i nieskrępowaną twórczość". W analizach opartych na wynikach badań przeprowadzonych w Polsce są poruszone problemy dostępu i sposobów korzystania z Internetu oraz cyfrowego wykluczenia - zróżnicowania dostępu, umiejętności i możliwości wykorzystania Internetu w sposób mogący poprawić sytuację życiową użytkownika. Zasadnicza część analiz jest poświęcona sposobom wykorzystania Internetu. Są one niezwykle różne i w różnych kontekstach korzystanie z Internetu może oznaczać bardzo różne fakty. Ponadto Internet ciągle podlega dużym zmianom i nie jest jeszcze medium całkowicie ukształtowanym, dlatego też trudno traktować go jako medium jednorodne i należałoby raczej koncentrować się na konkretnych sposobach jego wykorzystania. (abstrakt oryginalny)
EN
This article presents the social aspects of Internet use. The basic goal is to abolish some of the myths associated with this issue such as, 'the Internet allows people to level out their life chances, especially with regard to the less privileged groups', 'the Net allows everyone to reach many recipients', or 'it increases user activity and untamed creativity'. According to the social analysis from 2003, the results show Internet availability and other user problems which this article will outline. The issue of Internet exclusion will also be discussed as well as other factors which do not allow everyone equal access in taking advantage of the Internet. Most of the analysis is devoted to the various ways of Internet use. Moreover, due to the fact that the Internet is constantly evolving and not entirely developed as a medium, it's analysis is all the more difficult. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Agre P. [1998], The Internet and Public Discourse, First Monday. 3, http://www.firstmon- day.org/issues/issue3_3/agre/index.html.
  • Anderson R.H., Bikson T.K., Law S.A., Mitchell B.M [1995], Universal Access to E-Mail - Feasibility and Societal Implications, RAND, Santa Monica, CA.
  • Batorski D. [2005], Internet a nierówności społeczne, "Studia Socjologiczne", nr 2.
  • Castells M. [2003], Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy "Rebis", Warszawa, s. 128.
  • DiMaggio P., Hargittai E., Neuman W.R., Robinson J.P., [2001], Social Implications of the Internet, "Annual Review of Sociology", nr 27, s. 307-336.
  • Hampton K.N., Wellman B. [2001], Long Distance Community in the Network Society: Contact and Support Beyond Netville, "American Behavioral Scientist", vol. 45, no 3, s. 477-496.
  • Hargittai E. [2002], Second-level Digital Divide: Differences in People's Online Skills, First Monday, 7(4).
  • Horrigan J.B. [2001], Online Communities: Networks that nurture long-distance relationships and Local Ties, The Pew Internet & American Life Project, http://www.pewinter- net.org/reports/.
  • Howard P., Rainie L., Jones S. [2002]. Days and Nights on the Internet, [w:] B. Wellman, C. Haythornthwaite [2002], s. 45-73.
  • Howard P.E.N., Rainie L., Jones S. [2001], Days and Nights on the Internet: The Impact of a Diffusing Technology, "American Behavioral Scientist", vol. 45, no. 3, s. 383-404.
  • Joinson A.N., [2003], Understanding the Psychology of Internet Behaviour: Virtual Worlds, Real Lives, Palgrave Macmillan, New York.
  • Kraut R.E., Kiesler S., Boneva B., Cummings J., Helgeson V., Crawford A. [2001], Internet Paradox Revisited, "Journal of Social Issues".
  • Kraut R.E., Patterson M., Lundmark V., Kiesler S., Mukhopadhyay T., Scherlis W. [1998], Internet Paradox: A Social Technology that Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being? "American Psychologist", vol. 53, s. 1017-1032.
  • LaRose R., Eastin M.S., Gregg J. [2001], Reformulating the Internet Paradox: Social Cognitive Explanations of Internet Use and Depression, "Journal of Online Behavior", nr 1(2
  • Neuma W.R., O'Donnell S.R., Schneider S.M. [1996], The Web's Next Wave: a Field Study of Internet Diffusion and use Patterns, MIT Media Lab.
  • Nie N.H., Erbring L. [2000], Internet and Society. Preliminary Report, Stanford Institute for the quantitative study of society. URL: http://www.stanford.edu/group/siqss/Press_Relea- se/Preliminary_Report.pdf.
  • Olcoń M. [2003], Blog jako dokument osobisty - specyfika dziennika prowadzonego w Internecie, "Kultura i Społeczeństwo", nr 2.
  • Robinson J., Kestnbaum M., Neustadtl A., Alvarez A. [2002], The Internet and Other Uses of Time, [w:] B. Wellman, C. Haythornthwaite, The Internet in Everyday Life, Blackwell, Oxford, s. 244-262.
  • Wallace P. [2004], Psychologia Internetu, Dom Wydawniczy "Rebis", Warszawa.
  • Wellman B., Quan-Haase A., Witte J., Hampton K. [2001], Does the Internet Increase, Decrease, or Supplement Social Capital? Social Networks, Participation, and Community Commitment, "American Behavioral Scientist", vol. 45 (special issue on the Internet in Everyday Life).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573260

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.