PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2005 | nr 3 (22) Internet i jego użytkownicy The Internet and Its Users | 93--102
Tytuł artykułu

Teoria agenda setting a polskie media internetowe

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Agenda Setting Theory and Polish Internet Media
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postępujące upowszechnienie dostępu do Internetu prowadzi stopniowo do odwracania się odbiorców od tradycyjnych mediów: gazety codziennej, radia i telewizji. Ich powolny zmierzch jest zwiastowany zarówno przez stały spadek czytelnictwa prasy, jak i ścisłą korelację popularyzacji łącz szerokopasmowych ze spadkiem zainteresowania telewizją. Fenomen nieuchronnych zmian na rynku mediów skłania do zastanowienia się nad przyszłością tak nadawców, jak i odbiorców. Odwołując się do klasycznej koncepcji porządku dziennego (ang. agenda setting) autor stara się odpowiedzieć na pytanie, jakie internetowe media mogą już dziś wpływać na tematy dyskusji dobierane przez polskiego użytkownika sieci. Szczególna rola w tym procesie przypada rodzimym portalom, od których początkujący internauta najczęściej zaczyna wędrówkę po cyberprzestrzeni, a które - zupełnie jak media tradycyjne - gromadzą milionowe publiczności. (abstrakt oryginalny)
EN
The progressive process of intemetization leads the audience, little by little, to setting aside traditional media of today's every day - dailies, radio and television. Their slow fading away is portended by a significant drop in readership of the press, as well as strong correlation of popularizing broadband connections to the Internet and the decrease of time spent on watching television. The phenomenon of inevitable changes on the media market leads to thorough consideration of the future that awaits both media owners and users. Referring to the classic theory of agenda-setting, the author tries to show which Internet-based media are already able to influence the significance of events in the minds of Polish Internet users. A particularly important role in this process is played by domestic Internet portals where beginners usually start their cyberspace adventure. Additionally, these portals attract audiences counted in millions, just as their non-electronic rivals do. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Goban-Klas T. [1999], Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
  • Langford R. [2004], Broadband Eats Into TV Use, Netimperative (e-magazyn biznesowy o rynku internetowym), artykuł opublikowany 01.12.2004, dostępny pod adresem http://www.netimperative.eom/2004/12/01/Broadband_TV_use (stan na 01.04.2005).
  • Lćvy P. [2002], Drugi Potop, [w:] M. Hopfinger (red.). Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Oficyna Naukowa, Warszawa.
  • Littlejohn S. [1996], Theories of Human Communication, Londyn.
  • Meller A. [2004], Net Track: 60% polskich internautów koizysta z sieci w domu. Internet Standard, grudzień 2004, wersja online, http://www.internetstan- dard.com.pl/news/72889.html - stan na 01.04.2005.
  • Merrill J., Lowenstein R. [1999], Media, Messages and Men: New Perspectives in Communication, [w:] T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • McCombs M.E., Shaw D.L. [1999], The Agenda-Setting Function of Mass Media, [w:] O. Boyd-Barrett, C. Newbold (red.). Approaches to Media: A Reader, Wyd. Arnold, Londyn.
  • Negroponte N. [1995], Being Digital, wyd. Alfred A. Knopf Inc., Nowy Jork 1995.
  • Pyzikowska A. [2001], Teoria agenda-setting i jej zastosowanie, [w:] B. Dobek-Ostrowska (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Sitarski P. [2000], MU Dy bez znaków diakrytycznych. O nowej tożsamości narodowej tworzonej przez Internet, [w;] S. Bednarek, K. Lukasiewicz (red.). Wiedza o kulturze polskiej u progu XXI wieku, Wyd. Silesia, Wrocław.
  • Waxman J. [2001], The Old 80/20 Rule Take One on the law. Internet Trends Report 1999 Review, [w:] P. DiMaggio, E. Hargittai, WR. Neuman, J.P. Robinson, Social Implications of the Internet, "Annual Review of Sociology", nr 27.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573418

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.