PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 3 Polityka międzynarodowa a globalizacja - wybrane aspekty | 201--211
Tytuł artykułu

Negocjacje w kulturze amerykańskiej - wybrane aspekty

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Characteristics of American Negotiation Culture
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Firmy funkcjonujące w warunkach globalizacji gospodarki światowej powinny efektywnie wykorzystać wszystkie istniejące możliwości, jakie stwarzają procesy globalizacyjne. Przedsiębiorstwa szukać mogą, zatem swojej przewagi w walce konkurencyjnej poprzez wprowadzenie strategii internacjonalizacji swojej działalności. Wejście na rynki zagraniczne może znacznie poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Poprawne wejście na rynki zagraniczne wymaga znajomości wielu aspektów międzynarodowego biznesu. Jednym z nich są kulturowe różnice w negocjacjach. (fragment tekstu)
EN
Internationalization of economies is not new. However, the current globalization is very different from the earlier forms of internationalization of economic life. It is characterized by increasing mobility of capital and goods, accompanied by technological progress taking place on an unprecedented scale, dramatically reduces transaction costs of economic cooperation with foreign countries, reduces the importance of geographical distance and differences in time zones. However, the entry into foreign markets requires knowledge of various aspects of international business. One of them are cultural differences in negotiations. Style or perhaps even negotiate culture used in one country, even with great success does not guarantee success in the case of cross-cultural interaction. While negotiating with representatives of other cultures, sensitivity to aspects of communication should automatically increase. This article draws attention to the characteristics of American culture's negotiating behavior. (original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Bibliografia
  • Cohen R., Negotiations Across Cultures. International Communication in an Interdependent World, Washington, D.C., 1997.
  • De Mesquita B.B., Negotiation in International Politics. Conflict Management and Peace Science, 21, 2004.
  • Dresser N., Multicultural Manners, J Wiley & Sons, New York, 1996.
  • Ikle F.C. , How Nations Negotiate, Harper and Row, New York, 1964.
  • Charon J.M., The Meaning of Sociology, 6th ed., Prentice Hall, New Jersey, 1999, s. 99.
  • Gannon M.J., Understanding Globe Culture: Metaphorical Journeys Through 23 Nations, Sage Publications, Thousand Oaks 2001.
  • Hall E.T., The Silent Language, New York, 1959.
  • Hampden-Turner C., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, ABC, Kraków, 2002.
  • Harris P.R., Moran R.T., Managing Cultural Differences: Leadership strategies for a New World of business, Gulf Publishing, Houston, 1996.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa, 2000.
  • Kennedy G., Negotiate Anywhere!, London, 1987.
  • Kim Y., Becoming Intercultural: An Integrative Theory of Communication and Cross- Cultural Adaptation, London: Sage, 2001.
  • Lewis R.D., When Cultures Collide: Managing Successfully Across Cultures, Nicholas Brealey Publishing, London, 2000.
  • Lynch E.W, Hanson M.J. (red.), Developing cross-cultural competence: A guide for Working with Children and Their Families, Paul H. Brookes, Baltimore, 1998.
  • McElroy J.H., Finding Freedom: Americas Distinctive Culture Formation, Southern Illinois University Press, Carbondale, 1987.
  • McElroy J.H., American Beliefs: What Keeps a Big Country and Diverse People United, Ivan R. Dee, Chicago 1999.
  • Paik Y., Tung R.L., Negotiating with East Asians: How to Attain ʺWin-Winʺ Outcomes. Management International Review, 39(2), 1999.
  • Pruitt D. G., Carnevale P.J., Negotiation in Social Conflict, Open University Press and Pacific Grove, Buckingham 1993.
  • Rządca R.A., Negocjacje w interesach, PWE, Warszawa, 2003.
  • Samovar L.A., Porter R.E., Communication Between Cultures, 5th ed, Wadsworth Publishing, Belmont, 2004.
  • Stewart E.C., Bennett M.J., American Cultural Patterns: A cross-cultural perspective, Intercultural Press, Yarmouth, 1991.
  • Walton R.E., McKersie R.B., A Behavioural Theory of Labour Negotiations, McGraw Hill, New York 1993.
  • Weisbrod C., Emblems of Pluralism: Cultural Differences and the State (The Cultural Lives of Law), Princeton University Press, New Jersey, 2002.
  • Weiss S.E., Analysis of Complex Negotiations in International Business: The RBC Perspective, Organization Science, 4, 2, 1993.
  • Wenzhong H., Grove C.L., Encountering the Chinese: A Guide To Americans, Intercultural Press, Yarmouth, 1990.
  • Zartman W.I., (red.), International Multilateral Negotiations, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, 1994.
  • Zhao J.J., The Chinese Approach to International Business Negotiation. The Journal of Business Communication, 37(3), 2000.
  • Vademecum Przedsiębiorcy, http://www.izba.info/vademecum2/www/b1_8_4.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573458

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.