PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | Biznes w kulturze - kultura w biznesie | 41--50
Tytuł artykułu

Wyzwania instytucji kultury w zakresie marketingu i sponsoringu przez biznes

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kultura stanowi nieodłączny element społeczeństwa, przez co stwarza wrażenie wszechobecnej, na każdym kroku jest dostrzegalna. I. Ściborska-Kowalczyk i N. Palichleb [2017, s. 13], powołując się na D. Thorbyego, wyróżniają kilka kryteriów charakteryzujących kulturę. Pierwszym z nich jest jej rozumienie antropologiczne bądź socjologiczne. Kultura to zestaw postaw, poglądów, zwyczajów, wartości i praktyk, charakteryzujących określoną grupę osób. Grupa ta może być wyodrębniona ze względu na własności polityczne, geograficzne, etniczne itp. Drugi sposób charakteryzowania odnosi się do kultury, która nastawiona jest w sposób bardziej funkcjonalny. Obejmuje ona ludzkie działania oraz ich rezultaty, które powiązane są z moralną, intelektualną i artystyczną częścią naszego życia [Ściborska-Kowalczyk, Palichleb, 2017, s. 13]. Na instytucjonalny układ kultury składają się natomiast treści, które tworzone są w bezpośrednich kontaktach autorów i odbiorców [Ściborska-Kowalczyk, Palichleb, 2017, s. 14]. Z perspektywy biznesu finansowanie kultury stanowi możliwość inwestycji. W Polsce, ale również na świecie, coraz popularniejszym sposobem pozyskiwania środków przez instytucje kultury jest sponsoring. Ze względu na charakterystykę odbiorców danego dzieła istnieje możliwość dostosowania narzędzi marketingowych, aby zachęcić do zapoznania się, a nawet skorzystania z oferty instytucji kultury.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Ściborska-Kowalczyk I., Palichleb N. (2017), Dylematy współistnienia kultury i ekonomii [w:] Ł. Wróblewski (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 11-31.
  • Kmita J. (1982), O kulturze symbolicznej, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa.
  • Wróblewski Ł. (2012), Strategie marketingowe w instytucjach kultury, PWE, Warszawa.
  • Sobocińska M. (2008), Zachowanie nabywców na rynku dóbr i usług, PWE, Warszawa.
  • Hirschman E.C. (1983), Aesthetics, Ideologies and the Limits of the Marketing Concept, "Journal of Marketing" Summer, Vol. 47, No. 3, s. 45-55.
  • Smoleń M. (2009), Polityka kulturalna państwa i regionów wobec instytucji kultury w Polsce - jak tworzyć wspólną politykę w zdecentralizowanym państwie? [w:] J. Sójka, P. Kieliszewski, P. Landsberg, M. Poprawski (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 37-41.
  • Wojciechowski J.S. (2009), Instytucje kulimy w Polsce na tle przemian kultury w latach 1989-2009, globalizm, lokalność, kryzys [w:] J. Sójka, P. Kieliszewski, P. Landsberg, M. Poprawski (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 15-21.
  • Sójka J. (2009), Wstęp [w:] J. Sójka, P. Kieliszewski, P. Landsberg, M. Poprawski (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 9-13.
  • Tworzydło D. (2005), Public relations. Teoria i studia przypadków, WSIIZ, Rzeszów.
  • Śmietanka J. (2017), Sponsoring jako źródło finansowania w kulturze muzycznej [w:] Ł. Wróblewski (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 67-92.
  • Biegluk M. (1999), Dawać z głową, "Businessman Magazine", nr 4, s. 40-42.
  • Grattom C., Jung B., Shibili S., Szemborska E., Taylor P. (1995), Zarządzanie i marketing w kulturze i rekreacji. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.
  • Hajduk G., Mróz-Gorgoń B. (2017), Rola strategii w zarządzaniu rozwojem instytucji kultury [w:] Ł. Wróblewski (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 33-47.
  • Oczachowski E. (2004), Europejskie modele polityki kulturalnej i polska niemożność [w:] E. Oczachowski (red.), Arte at ratione. Dziesięć lat Szkoły Zarządzania Kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 56, za: G. Hajduk, B. Mróz-Gorgoń (2017), Rola strategii w zarządzaniu rozwojem instytucji kultury [w:] Ł. Wróblewski (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 33-47.
  • Pawlicka K. (2017), Wykorzystywanie komunikacji marketingowej do budowania relacji instytucji kultury z najbliższym otoczeniem [w:] Ł. Wróblewski (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 111-129.
  • Hingston P. (1992), Wielka księga marketingu, Signum, Kraków.
  • ---
  • Cates B. (2009), Powiedz o mnie innym. Sprawdzone techniki pozyskiwania nowych klientów przez rekomendacje, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573888

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.