PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 4 Zarządzanie kosztami, informacją i jakością w ochronie zdrowia | 167--181
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty doskonalenia systemów zarządzania jakością w obszarze opieki zdrowotnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Aspects of the Improvement of the Quality Management Systems in Health Care Area
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sukces na rynku osiągają tylko te podmioty, które skupiają się na skutecznym doskonaleniu jakości oraz systemów zarządzania jakością. Artykuł oparty o literaturę fachową i o studium przypadku zwraca uwagę, iż podstawą doskonalenia w placówkach ochrony zdrowia jest podejście procesowe i zaplanowany proces doskonalenia, integracja systemów zarządzania, samoocena oraz zarządzanie jakością wspomagane informatycznie. Artykuł wskazuje też, iż doskonalenie jakości jest procesem trwałym i wymaga także wdrożenia narzędzi zarządzania jakością. (abstrakt oryginalny)
EN
The successful organizations on the market are the ones that focus on effective quality improvement and on the improvement of the quality management systems. The article is based on the literature review, on the case study and indicates that the basis for quality improvement in healthcare area is the process approach and planned process of improvement, as well as the integration of management systems, the self-assessment and IT aided quality management. The paper highlights that the quality management is the continuous process and needs also the implementation of quality management tools. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
autor
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Achilleas K., Anastasios S. (2008), Marketing aspects of assurance systems. The organic food sector case, "British Food Journal", Vol. 110, No 8, pp. 829-839.
  • Bovaird i Löffler, Bovaird T., Löffler E. (ed.) (2009), Public Management and Governance, Second Edition, Routledge, Oxon.
  • Brown A., van der Wiele T. (1996), Quality management self-assessment in Australia, "Total Quality Management", Vol.7, No 3, pp. 293-307.
  • Cholewicka-Goździk K. (2009), Opłacalność jakości, "Problemy Jakości", Nr 7.
  • Ćwiklicki M., Obora H. (2009), Metody TQM w zarządzaniu firmą, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
  • Finn M., Porter L.J. (1994), TQM self-assessment in the UK, "The TQM Magazine", Vol. 6, No 4, pp. 56-61.
  • Flynn B.B., Saladin B. (2006), Relevance of Baldrige Constructs in an International Context. A study of national culture, "Journal of Operations Management", 11(4), pp. 339-366.
  • Głowacka M., Galicki J., Mojs E. (2009), Zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej, ABC Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Grigoroudis E., Siskos Y. (2010), Customer Satisfaction Evaluation. Methods for Measuring and Implementing Service Quality, Springer Science+Business Media, New York.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Haffer R. (2011), Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Jackson S. (2001), Successfully implementing total quality management tools within healthcare: what are the key actions? "Int. J. Health Care Qual. Assur." 14(4), pp. 157-163.
  • Kanji G.K. (2002), Performance management system, "Total Quality Management", 13(5), pp. 715-728.
  • Kemppainen JK. (2000), The critical incident technique and nursing care quality research, "J. Adv. Nurs.", 32(5), pp.1264-1271.
  • Kowalczyk J. (2008), Szef firmy w systemie zarządzania przez jakość, CeDeWu, Warszawa.
  • Lisiecka K. (2006), Sposoby utrz ymywania przewagi konkurencyjnej firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Loeb J. (2004), The current state of performance measurement in healthcare. "Int. J. Qual. Health Care", Vol. 16 (Suppl. 1), pp. 5-9.
  • Lynn J., Baily M.A., Bottrell M. (2007), The ethics of using quality improvement methods in health care, "Ann. Intern. Med." Vol. 146, pp. 666-673.
  • PN-EN ISO 9000:2006, Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2006.
  • Rogala P. (2010), Doskonalenie systemu zarządzania jakością, "Problemy Jakości" nr 11.
  • Rogala P. (2009), Doskonałość w zarządzaniu - istota modele, "Problemy Jakości" nr 4.
  • Sujata B., Oliveras E., Edson W. (2001), How Can Self-Assessment Improve the Quality of Healthcare, "Operation Research Issue Paper", September, Vol. 2, Issue 4.
  • Szczepańska K. (2011), Zarządzanie jakością. W dążeniu do doskonałości, C.H. Beck, Warszawa.
  • Walshe K., Smith J. (2011), Zarządzanie w opiece zdrowotnej, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • www.nor-sta.eu, Portal projektu NOR-STA, Politechnika Gdańska.
  • Varkey P., Peller K., Resar R.K. (2007), Basics of quality improvement in health care, "Mayo Clin. Proc.", 82 (6), pp. 735-739.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171573892

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.