PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 7 Firmy rodzinne - współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Kierunki i strategie rozwoju | 9--26
Tytuł artykułu

Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Succession as Hallmark of Family Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest analiza sukcesji jako specyficznego czynnika wyróżniającego przedsiębiorstwo rodzinne spośród ogółu podmiotów gospodarczych. Można postawić tezę, że przeprowadzenie udanej sukcesji ma charakter newralgiczny, ponieważ decyduje w zasadniczym stopniu o rozwoju przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono interpretacje oparte na wynikach badań sukcesji przeprowadzonych w programie badawczym "Badanie firm rodzinnych" zrealizowanym w ramach projektu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz pilotażowego projektu współfinansowanego przez Komisję Europejską "Business Transfer Programme II (BTPII)" realizowanego przez zespoły naukowców i szkoleniowców z siedmiu krajów europejskich (Austria, Finlandia, Holandii, Polska, Portugalia, Włochy, Szwecja). (fragment tekstu)
EN
One of crucial signs of functioning family business is succession, determined often as between generations transfer of the power of the property. She is embracing all areas of running a company: the strategy of the business, the strategy of managing human resources, the structure of the property and the organizational culture. The process is coming into its succession period of the life dating back to many times of several dozen years. Intercepting the enterprise by the heir is causing fundamental changes in functioning of the enterprise and the owner's family. The article is consecrated for showing the specificity of succession processes in family enterprises and of research oeuvre in this scope. A being of the succession and analysis of factors having the influence on carrying the pretended hereditary process were portrayed. (original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Barach J.A, Gantisky J., Carson J.A., Doochin B.A. (2002), Entry of the Next Generation: Strategic Challenge for Family Business, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Blumentri T. (2006), The Relationship Between Boards and Planning in Family Business, Family Business Review, vol. 19, no. 1.
  • Burkart M., Panunzi F., ShleiferA (2003), Family firms, "Journal of Finance", vol. 58.
  • Business Transfer Programme (BTPII) (2011), Graz.
  • Churchil N.C., Hatten K.J.(1997), Non-market-based Transfers of Wealth and Power: A Research From Work for Family Business, "Family Business Review", nr 10 (1).
  • Cogswell B.E (1968) , Some Structural Properties Influencing Socialization, Administrative Science Quarterly, 13.
  • Davies S.M. (1968), Entrepreneurial Succession, Administarative Science Quarterly, 13.
  • Donnelley R.G. (2002), The Family Business, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Eddy P. (1996), Lesson, Legends and Legacies: Serving the Family Business, w: Journal if Financial Planning, December.
  • Feltham T.S., Feltham G., Barnett J.J. (2001), Are Canadian Family Businesses Ready for Succession?, Hiver.
  • Gage D., Gromala J., Kopf E. (2004), Gifting or Transferring a Business or Real Property to Next Generation, ACTEC Journal, vol. 30, no. 3.
  • Goldberg S.D., Wooldridge B. (1993), Self Confidence and Managerial Autonomy: Successor Characteristics Critical to Succession in Family Firms, Family Business Review, vol. 6, no. 1.
  • Handler W.C. (1992), The Succession Experience of the Next Generation, Family Business Review, 5 (3).
  • Heck R.K.Z., Trent E.S. (2002), The Prevalence of Family Business from a Household Sample, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Hollander B.S. 2002, Silver Spoon Syndrome, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Jeżak J. 92003), Zarządzanie przez wizję w firmie rodzinnej, w: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Problemy teorii i praktyki, WWSZiP, Wałbrzych.
  • Kowalewska A., Szut J., Lewandowska B., Kwiatkowska M., Sułkowski Ł., Marjański A., Jaguszyński-Krynicki T. (2009), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
  • Lansberg I. (2002) , The Succession Conspiracy, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Longenecker J.G., Schoen J.E. (2002), Management Succession in the Family Business, Heck R.K.Z., Trent E.S., The Prevalence of Family Business from a Household Sample, w: C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J.L. Ward J.(red. ), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Malone S.C. (2002), Selected Correlates of Business Continuity Planning in the Family Business, w: Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Niedbała E. (2002), Firmy rodzinne - obiekt badawczy, MBA 5.
  • Safin K. (2010), Pojęcie przedsiębiorstwo rodzinne - teoretyczne dylematy i praktyczne konsekwencje, "Problemy zarządzania", vol. 8, nr 4, ss. 29-41.
  • Sułkowski Ł. (2005), Sukcesja i zarządzanie personelem w przedsiębiorstwie rodzinnym, w: Sułkowski Ł. (red. nauk.), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK, Toruń.
  • Surdej A, Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Venter E., Boshoff C., Mass G. (2005), The Influence of Successor-Related Factors on the Succession Process in Small and Medium-Sized Family Business,Family Business Review, vol. 18, no. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574312

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.