PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 8 Firmy rodzinne - współczesne wyzwania przedsiębiorczości rodzinnej. Determinanty rozwoju | 283--296
Tytuł artykułu

Zarządzanie i transfer wiedzy w małej firmie rodzinnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Management and Knowledge Transfer in a Small Family Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z historycznego punktu widzenia kapitał, ziemia i pracownicy to kluczowe zasoby dla przedsiębiorstwa. To te czynniki stanowiły o przewadze konkurencyjnej na rynku. Jednak wraz z rozwojem nowoczesnych społeczeństw coraz większą uwagę zaczęto przywiązywać do wiedzy jako jednego z kluczowych zasobów. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy sprawia, że firmy coraz bardziej koncentrują się na systemach zarządzania wiedzą i tworzenia wiedzy w ramach przedsiębiorstwa. Szczególnie wyraźnie widoczne są te procesy w firmach doradczych, których głównym towarem jest właśnie wiedza i specyficzny know-how. W dużych korporacjach specjalne systemy organizacyjne wyposażone w narzędzia informatyczne wspomagają budowanie depozytorium wiedzy i starają się zapobiegać jej rozmyciu. W literaturze przedmiotu wiele miejsca poświęcono zarzadzaniu wiedzą w dużych przedsiębiorstwach, jednak procesy te widziane z perspektywy małych firm nie doczekały się jeszcze tak wnikliwej analizy [Gierszewska 2011; Gubta et al., 2000]. W poniższym artykule zostaną omówione elementy zarządzania wiedzą oraz jej kreacji z perspektywy małej firmy oraz przedstawione zostaną cechy szczególne tego procesu w kontekście firmy rodzinnej z tego sektora. Opisany w poniższym tekście problem badawczy analizowany jest na gruncie istniejącej literatury, a jego empiryczna weryfikacja będzie przedmiotem dalszych badań. (fragment tekstu)
EN
The author presents peculiarities of knowledge management in small family-controlled enterprise in context of nonfamily controlled SME's. There are several characteristics of knowledge management of SME's: tacit knowledge transfer, creating of common knowledge depository, strategies preventing of knowledge lost in the company. In the family-controlled firm the role of emotions as a significant factor in knowledge management process was described. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Brannback M et al (2008), Exploring the role of Ba in family business context, VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, vol. 38, no 1.
  • Butler A et al (2007), Vocational training: trust, talk and knowledge transfer in small businesses, Journal of Small Business and Enterprise development, vol. 14, no 2.
  • Cruz C et al (2011), Sociemotional wealth and HRM in family-controlled firms, Research in Personel and human resource management, vol. 30.
  • Desouza K.C. (2006), Knowledge Management in SME's: five peculiarities, Journal of Knowledge Management, vol. 10, no 1.
  • Franco M., Hasse H. (2009), Enterpreneurship: an organizational learning approach, Journal of Small Business and Enterprice Development, vol. 16.
  • Gierszewska G. (2011), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa.
  • Gudkova S. (2008), Rozwój małych przedsiębiorstw: wiedza, sieci osobistych powiązań, proces uczenia się, Warszawa 2008
  • Gupta B et al, (2000), Knowledge management: practices and challenges, Industrial Management and Data System, vol. 100, no 1.
  • Hicks R.C. et al, (2007), A metaphor for knowledge management: explicit islands in a tacit sea, Journal of Knowledge Management, vol. 11, no 1.
  • Huybrechts J. el al, (2011), The distinctiveness of family firm intangibles: A review and suggestions for further research, Journal of Management and Organization, 17.
  • Kirkwood J., (2007), Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, vol. 13, no 1.
  • McAdam R. et al, (2007), Exploring the dichotomies within tacit knowledge literature, towards a process of tacit knowing in organizations, Journal of Knowledge Management, vol. 11, no 2
  • Nonaka I., Takeuchi H., (1995), The knowledge creating company, Oxford University Press, NY
  • Polanyi M, (1967), The Tacit Dimension, Routledge and Kegan Paul Ltd, London.
  • Poza E.J., (2010), Late stage entrepreneurial activity: what students should know about family - owned and family-controlled companies, Entrepreneurship and Family Business, Advances in Enterpreneurship, Firm Emergence and Growth, vol. 12.
  • Safin K., (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wrocław.
  • Sambrook S.,(2005), Exploring succession planning in small, growing firms, Journal of Small Business and Enterprice Development, vol. 12, no. 4.
  • Sharma P., (2004), An overview of Family Business Studies: current studies and directions for the future, Family Business Review.
  • Smith E. (2001), The role of tacit knowledge and explicit knowledge in a workplace, Journal of Knowledge Management, vol 5, no 2.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Firmy rodzinne - jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Warszawa.
  • Trevinyo-Rodrigez R., Bontis N. (2010), Family ties and emotions: a missing piece in the knowledge transfer puzzle, Journal of Small Business and Enterprise development, vol. 17, no 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171574930

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.