PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 28/2, 4/2018 | 257--268
Tytuł artykułu

A Strategy Towards Diversification of Operations. The Case Study of the Stevedoring Enterprise

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The main goal of the article is identification, analysis and assessment of justifiability as well as the efficiency of employing the strategy towards diversification in the operations performed by the storage and reloading companies in the Polish seaports (stevedoring enterprise). Therefore, a single case study method of the company Bulk Cargo-Port Szczecin, which is the biggest stevedoring company of the port of Szczecin, was used. In the past the company was primarily connected with handling bituminous coal exported from Poland, but nowadays it handles numerous cargoes in various reloading relations as well as provides commercial, distributional and logistic services. The objectives, which were recognised as the most important for the development of Bulk Cargo-Port Szczecin, are as follows: adaptation of the existing resources for the new, maximum depth of 12.5 m in the port of Szczecin, adaptation of the handling and storage services for the complex structure based on the type, direction and subject of maritime trade cargo, extension of the storage services and establishment of flexible services with regard to the different transport modes in servicing the port of Szczecin hinterland. The accomplishment of these objectives requires appropriate (in terms of time and subject-matter) investment actions to be conducted by Bulk Cargo-Port Szczecin, which are related to the development of the suprastructure, as well as actions of the Polish maritime management and the entity managing the Szczecin-Świnoujście port complex. Thanks to its strategy for diversifying cargo, directions and functions the stevedoring company has reached its established position in the market of port services in the South Baltic.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
257--268
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Adamowicz, M. (2012). Przyszłość regulacji problematyki portów morskich. Prawo Morskie, XXVIII, 206-216.
  • Bernacki, D., Góra, J., Luks, K. (1994). Prywatyzacja w polskich portach morskich. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Bulk Cargo-Port Szczecin (2016a). Internal data.
  • Bulk Cargo-Szczecin (2016b). Strategia rozwoju Bulk Cargo-Port Szczecin do 2020 roku (z perspektywą do 2030. Internal materials. Szczecin.
  • Christowa, C., Christowa-Dobrowolska, M. (2005). Modelowanie strategii rozwoju portów morskich na przykładzie portów w Szczecinie i Świnoujściu. In: Materiały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Porty Morskie" (pp. 165-179). Szczecin: Kreos.
  • European Commission (2011). Roadmap to a Single European Transport Area: Towards a Competitive and Resource Efficient Transport System: White Paper. Publications Office of the European Union. Retrieved from: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/ files/themes/strategies/doc/2011_white_paper/white-paper-illustrated-brochure_en.pdf
  • Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2006), Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
  • Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2012). Współczesne porty morskie: Funkcjonowanie i rozwój. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
  • Grzelakowski, A.S. (2009). Wizje i strategie rozwoju polskich portów morskich, Pomorski Przegląd Gospodarczy, 2 (41), 26-28; Retrieved from: https://ppg.ibngr.pl/wp-content/uploads/2013/10/PPG-2-200941.pdf.
  • Midoro, R., Musso, E., Parola, F. (2005). Maritime liner shipping and the stevedoring industry: market structure and competition strategies. Maritime Policy & Management, 32 (2), pp. 89-106.
  • Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (2012). Program rozwoju polskich portów morskich do 2020 (z perspektywą do 2030). Warszawa.
  • Misztal, K. (1985). Współczesny rozwój portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie Gdańsk.
  • Misztal, K. (2010). Organizacja i funkcjonowanie portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Neider, J. (2013). Rozwój polskich portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Parola, F., Musso, E. (2007). Market structures and competitive strategies: the carrier-stevedore arm-wrestling in northern European ports. Maritime Policy & Management, 34 (3), 259-278.
  • Pluciński, M. (2013). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa: CeDeWu.
  • Pluciński, M., Pomoc publiczna w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w portach morskich. Przykład portu Szczecin, Problemy Transportu i Logistyki, 2017, 1 (37), 259-271.
  • Soppé, M., Parola, F., Frémont, A. (2009). Emerging inter-industry partnerships between shipping lines and stevedores: from rivalry to cooperation? Journal of Transport Geography, 17 (1), 10-20.
  • Szwankowski, S.A. (2000). Funkcjonowanie i rozwój portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Tubielewicz, A. (2004). Zarządzanie strategiczne w portach morskich: globalizacja, integracja, prognozowanie, planowanie, strategie. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  • Urząd Miasta Szczecin (2011). Strategia rozwoju Szczecina do 2025. Szczecin. Retrieved from: http://www.szczecin.pl/strategia2025/ index.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171575768

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.