PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 53 | nr 4 | 35--50
Tytuł artykułu

Traktat o zakazie broni nuklearnej

Warianty tytułu
Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Traktat został przyjęty 7 lipca 2017 r. 122 głosami przy jednym tylko sprzeciwie Holandii i wstrzymaniu się od głosu Singapuru. W pracach nad traktatem i w głosowaniu nie uczestniczyło dziewięć państw posiadających broń nuklearną i państwa powiązane z nimi układami sojuszniczymi. Traktat został podpisany 20 września 2017 r. przez 50 państw, przy czym trzy państwa: Stolica Apostolska, Gujana i Tajlandia, dokonały również jego ratyfikacji. Traktat wejdzie w życie po ratyfikowaniu go przez 50 państw. Artykuł 1 traktatu zobowiązuje państwa-strony m.in. do tego, że nigdy w żadnych okolicznościach nie będą rozwijać, prowadzić doświadczeń i produkować broni nuklearnej, przekazywać, uzyskiwać kontrolę nad nią, używać czy grozić jej użyciem. Negatywny stosunek do traktatu prezentowany przez państwa nuklearne nie pozostanie bez wpływu na moment jego wejścia w życie i liczbę stron. Perspektywa osiągnięcia pełnego i powszechnego rozbrojenia nuklearnego jest odległa, jeśli w ogóle możliwa do zrealizowania w przewidzianym terminie. Jednak z punktu widzenia prawa międzynarodowego traktat ma ogromne historyczne znaczenie, gdyż broń nuklearna zostaje zdelegalizowana, co jest szczególnie istotne w kontekście zakazu jej użycia. Oznacza to, że wszystkie trzy rodzaje broni masowego rażenia uzyskują (po wejściu traktatu w życie) ten sam status. Są prawnie zakazane. (abstrakt oryginalny)
EN
The Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons was adopted on 7 July 2017, with 122 countries for and only one (the Netherlands) against, and with Singapore abstaining. The nine countries with nuclear weapons and countries allied with them did not take part in work on the Treaty or in the vote. The Treaty was signed on 20 September 2017 by 50 states and has already been ratified by three countries - the Holy See, Guyana and Thailand. It will enter into force once ratified by all 50 countries. Art. 1 of the Treaty obliges the states parties not to develop, test, manufacture, transfer, take control of, use or threaten to use nuclear weapons under any circumstances. The negative attitude of the nuclear states toward the Treaty will have no bearing on when it enters into force and on the number of acceding parties. The prospect of achieving full and universal nuclear disarmament is distant, if at all realistic within the prescribed time period. However, from the standpoint of international law, the Treaty has tremendous historical significance since it actually delegalizes nuclear weapons, which is important with regard to prohibiting their use. This means that once the Treaty enters into force, all three kinds of weapons of mass destruction will have the same status. They will be illegal.(original abstract)
Rocznik
Tom
53
Numer
Strony
35--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • T. Wright, World leaders line up to sign nuclear ban treaty, "Bulletin of the Atomic Scientists", 20 września 2017.
  • North Atlantic Council Statement on the Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons, Voltaire Network, Brussels, Belgiums. 20 września 2017, www.voltairenet.org/article198087.html (data dostępu: 01.10.2017).
  • E.D.M. Garcia Rico, El uso de las armas nucleares y el derecho internacional: analisis sobre la legalidad de su empleo, Tecnos, Madrid 1999.
  • T.J. Heverin, Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons: Environmental and humanitarian limits on self-defens, "Notre Dame Law Review" 1997, t. 72, s. 1277.
  • W.M. Ewan (red.), Nuclear Proliferation and the Legality of Nuclear Weapons, University Press of America, Lanhalm Md. 1995.
  • P. Kahn, Nuclear weapons and the rule of law, "New York University Journal of International Law & Politics" 1999, t. 31, s. 349.
  • D. Loye, R. Coupland, International assistance for victims of use of nuclear, radiological, biological and chemical weapons: Time for a realitv check?, "International Review of the Red Cross" 2009, t. 874, s. 329.
  • P.K. Menon, Elimination of nuclear weapons, "Revue de droit militaire et de droit de la guerre" 1991, t. 30, s. 253.
  • E. Meyrowitz, Prohibition of Nuclear Weapons: The Relevance of Internatioonal Law, Transnational, New York 1990.
  • J. Moxley, Nuclear Weapons and International Law in the Post Cold War World, Austin & Winfield, Lanham Md. 2000.
  • S. Nahlik, Broń atomowa a prawo międzynarodowe, "Sprawy Międzynarodowe" 1961, nr 5, s. 11.
  • T.V. Paul (red.), The Absolute Weapon Revisited: Nuclear Arms and the Emerging International Order, University of Michigan Press, Ann Arbor 1998.
  • S. Sur (red.), Le droit international des armes nucléaires, A. Pedone, Paris 1998.
  • N. Tannenwald, The Nuclear Taboo. The United State and the Non-Use of Nuclear Weapons Since 1945, Cambridge University Press, Rhode Island 2007.
  • R. Falk, The Shimoda Case: A legal appraisal of the atomic attack upon Hiroshima and Nagasaki, "American Journal of International Law" 1965, t. 59, s. 759.
  • General Assembly, RES/1653/XVI, 24 November 1961, Declaration on the prohibition of the use of nuclear and termo-nuclear weapons.
  • R. Bierzanek, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne, LexisNexis, Warszawa 2005, s. 422.
  • General Assembly, RES//49/75 K, 15 December 1994.
  • D. Akande, Nuclear weapons, unclear law?: Diciphering the nuclear weapons advisory opinion of the International Court, "British Yearbook of International Law" 1997, t. 68, s. 165.
  • L. Boisson de Chazournes, P. Sands (red.), International Law, the International Court of Justice and Nuclear Weapons, Cambridge University Press, Cambridge 1999.
  • J. Burroughs, The Legality of Threat or Use of Nuclear Weapons: A Guide to Historic Opinion of the International Court of Justice, LIT, Hamburg 1997.
  • L. Condorelli, La Cour internationale de Justice sous le poids des armes nucléaires: jura non novit curia?, "Revue internationale de la Croix-Rouge" 1997, t. 79, s. 9.
  • A.F. Ginger, Nuclear Weapons are Illegal: The Historic Opinion of the World Court and how it will be Enforced, The Apex Press, New York 1998.
  • V.P. Nanda, Nuclear Weapons and the World Court, Transnational, New York 1998.
  • N. Paech, Memorial in Support of the Application by the General Assembly of the United Nations for an Advisory Opinion by the International Court of Justice on the Legality of the Use of Nuclear Weapons under International Law, Brockmeyer, Bochum 1996.
  • S. Rosenne, The Nuclear Weapons Advisory Opinions of 8 July 1996, "Israel Yearbook on Human Rights" 1997, t. 27, s. 263.
  • ICJ, Reports 1996, Legality of the Threat or Use of Nuclear Weapons.
  • ICJ, Reports 1996, paragrafy 49-73.
  • A. Cassese, International Law, Oxford University Press, New York 2001, s. 337.
  • R. Kolb, Ius in bello, wyd. 2, Helbing Lichtenhahn, Bale 2009.
  • General Assembly, doc. A/CONF.229/2017/L.3/Rev.1. Draft treaty on the prohibition of nuclear weapons.
  • General Assembly, A/RES/70/33, 11 December, 2015.
  • General Assembly, A/RES/71/258.
  • General Assembly, A/CONF.229/2017/L.3/Rev.1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171575988

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.