PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 13 | z. 13 Studia z zarządzania międzykulturowego | 161--175
Tytuł artykułu

Przewodzenie zespołem w warunkach zróżnicowania kulturowego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Leading the Team in Terms of Cultural Diversity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współpraca w ramach zespołów zróżnicowanych kulturowo, niezależnie od potencjalnych szans i korzyści, stanowi ogromne wyzwanie dla zaangażowanych w nią osób [por. Winkler 2002, s. 100-109]. Heterogeniczność kulturowa przekłada się na mniejszy stopień zrozumienia pomiędzy współpracownikami, większą częstotliwość konfliktów, niższy poziom spójności grupowej, większe problemy z kooperacją oraz problemy z ustaleniem wspólnych celów i priorytetów [Karjalainen 2010, s. 99]. Z czysto praktycznych względów wzrasta zatem zainteresowanie złożoną problematyką przewodzenia i zarządzania zespołem zróżnicowanym kulturowo. Celem niniejszego rozdziału jest omówienie w świetle prowadzonych badań dwóch wybranych kwestii z zakresu tej problematyki: uwarunkowań skuteczności przywódcy menedżera na poziomie indywidualnym/jednostkowym oraz zakresu i form przygotowania pracowników do pracy w zróżnicowanym kulturowo środowisku. (fragment tekstu)
EN
The article outlines two basic areas of managing multicultural team: individual characteristics contributing to the effectiveness and success of a cross-culture leader, and process of preparations for work in multicultural environment. These issues are discussed in relation to recent research. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Strony
161--175
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Claus, L., Lungu, A.P. and Bhattacharjee, S. (2011), The Effects of Individual, Organizational and Societal Variables on the Job Performance of Expatriate Managers' "International Journal of Management", vol. 28, no. 1, pp. 249-271.
  • Cox, T. (1991), 'he multicultural organization, Academy of Management Executive, vol. 5, no. 2, pp. 34-47.
  • Diamante, T., Reid, Ch.L. and Giglio, L. (1995), Make the Right Training Move, HR Magazine, vol. 40, no 3, pp. 60-65.
  • Guo, X. (2008), Intercultural training models for U.S. businesses in China, Ann Arbor: UMI. Hall, C.S., Lindzley G. (1994), Teorie osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hannum, W. (2009), Training Myths: False Beliefs that Limit Training Efficiency and Effectiveness of Training Solutions: Part 1, Performance Improvement, vol. 48, iss. 2, pp. 25-29.
  • Holt, S., Bjorklund, R. and Green, V. (2009), Leadership and Culture: Examining the Relationship between Cultural Background and Leadership Perceptions, "Journal of Global Business Issues", vol. 3, np. 2, pp. 149-165.
  • Karaszewski, R. 2(2008), Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, Toruń: Dom Organizatora 2008.
  • Karjalainen, H. (2010), Can multicultural human resources management problems be solved by an organisational culture?, Management International, vol. 14, no. 4, pp. 99-114.
  • Landis, D., Bhawuk, D.P. (2004), Synthesizing Theory Building and Practice in Intercultural Training, in Landis, D., Bennett, J.M. and Bennett, M.J. (ed.), Handbook of Intercultural Training, Thousand Oaks-London-New Delhi: Sage.
  • Marx, E. (2000), Przełamywanie szoku kulturowego: czego potrzebujesz aby odnieść sukces, Warszawa: Placet.
  • Miś, A. (2002), Rozwój personelu i kariera międzynarodowa, [w:] Pocztowski A. (red.), Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Pervin, L.A., John, O.P. (2002), Osobowość. Teoria i badania, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Schroeder, J., Wojciechowski, H. (1998), Wprowadzenie do biznesu międzynarodowego, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Tung, R.L. (1992), Selection and Training Procedures of U.S., European, and Japanese Multinationals, California Management Review, vol. 25, no. 1, pp.57-71.
  • Winkler, R. (2002), Wybrane aspekty zarządzania zespołem multikulturowym, [w:] Niestrój R. (red.) Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Materiały konferencji naukowej Wydziału Zarządzania, Kraków: AE Kraków.
  • Winkler, R. (2003), Wykorzystanie modelu wielkiej piątki w badaniu osobowości pracowników, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 626, Kraków, ss. 41-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171576424

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.