Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
"Pudzian" as a Significant Brand in Sports Marketing in Poland and the World
Języki publikacji
Abstrakty
Marketing sportowy to szeroko pojęte działania wykorzystujące sport do reklamy produktów i/lub usług sponsora zawodników, zespołów czy wydarzeń sportowych oraz promujące jego wizerunek. Jest to oczywiście duże uproszczenie; obecnie istnieje wiele definicji marketingu sportowego w różny sposób określających owe działania [Perechuda 2003, s. 94]. W roku 1979, w amerykańskiej prasie poświęconej marketingowi opublikowano pierwszą definicję marketingu sportowego autorstwa L. Kesler. Ta mało dziś aktualna definicja brzmiała następująco: "Marketing sportowy należy rozumieć jako działania podejmowane przez specjalistów marketingu produktów przemysłowych i usług, którzy wykorzystują sport jako instrument promocji produktów i usług. Te działania realizowane są poprzez sponsoring sportowy [Izydorczyk 2003, s. 160]. Cytowana powyżej definicja powstała w otoczeniu, w którym organizacje i związki sportowe, kluby oraz zawodnicy nie używali narzędzi zarządzania marketingowego. Współcześnie, kiedy sport jest powszechnie wykorzystywany do kreowania i rozwijania marek rynkowych, a organizacje sportowe i kluby wykorzystują narzędzia marketingu strategicznego i świadomie budują swoje pozycje konkurencyjne, uproszczenie sprzed prawie 30 lat jest archaizmem. Polscy specjaliści konsekwentnie przywołują definicje, według których w zakres marketingu sportowego wchodzą tylko dwa podstawowe obszary: marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport, oraz marketing produktów i usług związanych ze sportem. (fragment tekstu)
The marketing permeates all areas of our lives, including sports. Sports marketing uses sport to promote products and services of the sponsors, teams, players and sporting events, and improves their image. The paper presents the role of brands in today's sports marketing. An example application is a brand "Pudzian" - know around the world, having a high market value and belonging to the Polish strongman -Mariusz Pudzianowski. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
217--227
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Bibliografia
- Altkorn J., Kramer T., Leksykon marketingu, PWE, Warszawa 1998.
- Klein N. No Logo, Świat Literacki, CXO 9/2004.
- Kotler Ph , Marketing, Felberg SJA, Warszawa 2001.
- Krzyżowski A., Raport Stowarzyszenia ProMarka, Warszawa 2005.
- Izydorczyk A., Marketing w systemie kultury fizycznej, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 2003..
- Mruk H., Marketing Sportowy - Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia, Prodruk, 2002.
- Niestrój R., Zarzadzanie marketingiem: aspekty strategiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Perchuda K., Zarządzanie marketingiem w organizacji sportowej", AWF, Wrocław 2003.
- Raport: Pozycja marki, badania na zlecenie stowarzyszenia ProMarka 2003.
- Witek-Hajduk M., Zarządzanie silną marką, Wolters Oficyna, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171576464