PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 9 | 39--46
Tytuł artykułu

Modele biznesu a cykl życia startupów internetowych - studium przypadku

Warianty tytułu
Business Models and the Lifecycle of Internet Start-ups : a Case Study
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postęp technologiczny stworzył nowe uwarunkowania dla funkcjonowania przedsiębiorstw w oparciu o nowe modele biznesu. W artykule przeanalizowano wpływ wyboru modeli biznesu opartych na rozwiązaniach internetowych i mobilnych na cykl życia organizacji. Przedstawiony w artykule przykład działalności startupu uzasadnia twierdzenie o wpływie decyzji związanych z wyborem modelu biznesu opartego na rozwiązaniach internetowych na ułatwienie i przyspieszenie procesu wzrostu i rozwoju organizacji. (abstrakt autora)
EN
Technological progress has created new conditions for the functioning of enterprises based on new business models. The paper examines the impact of choosing web-based or mobile business models on the organisation's lifecycle. The case of the start-up activity presented in the paper justifies the statement about the impact that choosing an internet-based business model has on the facilitation and acceleration of the organisation's growth and development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
39--46
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] Adizes I.K. (2015), Zarządzanie cyklem życia organizacji, tom 1: Jak organizacje rozwijają się, dojrzewają i umierają, Wyd. MT Biznes, Warszawa.
  • [2] Amit R., Zott Ch. (2001), Value Creation in e-business, "Strategic Management Journal", Vol. 22, No. 6/7, pp. 493-520.
  • [3] Basich Z. (2014), Micro-VC Funds Plant Seeds, but Which Will Survive? The Private Equity Analyst. Dow Jones and Company, http://www.ventureinvestmentassociates.com/ pdf/DJ_PEVC_Sept_25_2014.pdf, access date: 20.02.2017.
  • [4] Blank S., Dorf B. (2013), Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Wyd. Helion, Gliwice.
  • [5] Brzoska J., Jelonek D. (2015), Koncepcja pomiaru wartości tworzonej przez aplikacje modeli biznesu. Podstawy teoretyczne i studium przypadku, "Przegląd Organizacji", Nr 9, s. 48-55.
  • [6] Carter B. (2017), Coupon Statistics: The Ultimate Collection, Access Development, http://blog.accessdevelopment. com/ultimate-collection-coupon-statistics, access date: 17.02.2017.
  • [7] Churchill N.C., Lewis V.L. (1983), The Five Stages of Small Business Growth, "Harvard Business Review", Vol. 61, No. 3, pp. 30-50.
  • [8] Damodaran A. (2009). Valuing Young, Start-up and Growth Companies: Estimation Issues and Valuation Challenges, pp. 3-16, http://people.stern.nyu.edu/adamodar/pdfiles/papers/ younggrowth.pdf, access date: 17.02.2017.
  • [9] Dobiegała-Korona B. (2012), Nowa rola marketingu w budowie wartości przedsiębiorstwa, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", Nr 2, http://przedsiebiorstwo.waw.pl/ files/52/669/knob-2-2012-dobiegala-korona.pdf, data dostępu: 15.02.2017 r.
  • [10] Doligalski T. (2014), Model biznesu z perspektywy ogólnej teorii systemów, [w:] T. Doligalski (red.), Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków polskich firm, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 13-27.
  • [11] Dziennik Internautow (2016), http://di.com.pl/qponypl-kupily- blixa-powstala-druga-najwieksza-grupa-mobilna-w- -polsce-55130, data dostępu: 20.02.2017 r.
  • [12] Falencikowski T. (2013), Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
  • [13] Galica M. (2012), Smartfonizacja Polaków 2012, Raport: Marketing Mobilny w Polsce 2012-2013, s. 25-37, http://jestem. mobi/wpcontent/uploads/2013/01/Raport_marketing_mobilny_ w_Polsce_2012_2013_jestemmobi.pdf, data dostępu: 1.02.2013 r.
  • [14] Giełzak M., Krok M. (2016), Źródła finansowania startupów - część 1 - Wprowadzenie, http://www.pi.gov.pl/ PARP/chapter_86197.asp?soid=5F2B3EF5200148EE805396220545DB77, Portal Innowacji, data dostępu: 24.02.2017 r.
  • [15] Glinka B., Pasieczny J. (2015), Tworzenie przedsiębiorstwa. Szanse, realizacja, rozwój, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • [16] Google Play, https://play.google.com, data dostępu: 10.12.2018 r.
  • [17] Greiner L.E. (1998), Evolution and Revolution as Organizations Grow, "Harvard Business Review", Vol. 76, No. 3, pp. 55-67.
  • [18] Inkubatory.pl (2015) https://inkubatory.pl/wp-content/ uploads/2015/07/Wyjscie-za-milion.-Fundusz-Seed-Capital- sprzedal-udzialy-w-znanym-startupie.docx, data dostępu: 20.02.2017 r.
  • [19] Kardas M. (2016), Pojęcia i typy modeli biznesu, [w:] K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 298-318.
  • [20] Kopecka-Piech K. (2013), Aplikacje mobilne: innowacyjność, sytuacyjność i personalizacja komunikacji marketingowej i wizerunkowej, "Nowe Media", Nr 4, s. 11-30.
  • [21] Krajowy Rejestr Sądowy, https://ekrs.ms.gov.pl/, data dostępu: 10.12.2018 r.
  • [22] Kurowska M., Szymańska K., Walecka A. (2013), Wewnętrzne determinanty rozwoju przedsiębiorczości technologicznej w firmach sektora MSP, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun, A. Walecka (red.), Przedsiębiorczość technologiczna w małych i średnich firmach. Czynniki rozwoju, Wyd. WNT, Warszawa, s. 25-48.
  • [23] Mamstartup.pl (2016), http://mamstartup.pl/inwestycje/ 9002/qpony-przejmuja-blixa-aplikacje-stworzona-przez -19-latka, data dostępu: 20.02.2017 r.
  • [24] Matejun M. (2016), Statyka i dynamika w cyklu życia mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 419, s. 95-106.
  • [25] Matejun M. (2011), Faza startowa jako strategiczny etap rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun (red.), Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 61-84.
  • [26] Newsweek (2012), http://www.newsweek.pl/biznes/wiadomosci- biznesowe/konkurs-house-of-walkers-project-- znamy-zwyciezcow-,92767,1,1.html, data dostępu: 20.02.2017 r.
  • [27] Nogalski B. (2009), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, "Master of Business Administration", Tom 17, Nr 2, s. 3-14.
  • [28] Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Tworzenie modeli biznesowych, Helion, Gliwice.
  • [29] Porter M.E. (2006), Harvard Business Review. Doskonalenie strategii, Helion, Gliwice.
  • [30] Ritchie R. (2017), History of iPhone, 10 Years Ago Today, Apple and iPhone Changed our World, http://www.imore. com/history-iphone-original, access date: 20.02.2017.
  • [31] Spinelli S., Adams R. (2012), New Venture Creation. Entrepreneurship for the 21st Century, McGraw-Hill, Irwin.
  • [32] Startup Poland (2016), Polskie Startupy. Raport 2016.
  • [33] Startup Poland (2017), Polskie Startupy. Raport 2017.
  • [34] Szpringer W. (2012), Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne, Difin, Warszawa.
  • [35] Świeszczak K. (2016), Uwarunkowania skuteczności działania inkubatorow przedsiębiorczości, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • [36] Tuttle B. (2010), The History of Coupons, http://business. time.com/2010/04/06/the-history-of-coupons/, access date: 20.02.2017.
  • [37] Waniak-Michalak H. (2015), Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku. Znaczenie, Ewidencja. Raportowanie, Difin, Warszawa.
  • [38] Wasilczuk J. (2004), Fazy rozwoju przedsiębiorstwa - podejście modelowe. Uwagi wstępne, [w:] F. Bławat (red), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publishing Group, Gdańsk, s. 71-73.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171576894

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.