PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1(45) | 97--106
Tytuł artykułu

Łódzka kolej aglomeracyjna jako czynnik poprawy dostępności w regionie

Autorzy
Warianty tytułu
Łódzka Kolej Aglomeracyjna as s Factor of Improving Accessibility in the Region
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego realizując założenia rozwoju przewidziane w dokumentach strategicznych, przygotował i wdrożył projekt "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej". Charakteryzuje się on się kompleksowym i nowatorskim podejściem do usługi kolejowej, obejmując zarówno zagadnienia organizacyjne, jak i techniczne, marketingowe oraz związane z komunikacją społeczną. Od uruchomienia pierwszych pociągów ŁKA minęły ponad 4 lata, podczas których potwierdziła się zasadność podjętych działań: uruchomiono przejazdy w nowych relacjach, wzrosła liczba pasażerów, wysoko oceniany jest komfort podróżowania, poprawiła się dostępność stolicy regionu. W artykule przedstawiono uwarunkowania powstania projektu i jego historię oraz przeanalizowano aspekty techniczne i organizacyjne działalności spółki. Analizie poddano wyniki oceny pasażerów korzystających z usługi przewozowej w okresie 2014-2018. Celem artykułu jest analiza zmian w zakresie dostępności wewnętrznej województwa łódzkiego.(abstrakt oryginalny)
EN
The Office of the Marshal of the Lodzkie Voivodship, implementing the development assumptions provided in the strategic documents, prepared the project "Construction of the Łódź Agglomeration Railway System". It was characterized by a complex and innovative approach to the railway service, covering both organizational and technical issues, marketing and in the subject of social communication. Since the launch of the first ŁKA service, more than 4 years have passed confirming the legitimacy of the measures taken: new routes have been opened, the number of passengers has increased, travel comfort is highly valued, the accessibility of the region's capital has improved. The article presents the conditions for the creation of the project, its history and analysed technical and organizational aspects of the Company's operations. The results of the assessment of passengers using the transport service in the period 2014-2018 are subject of analysis. The aim of the article is an analyse changes in the internal accessibility of the Lodz region. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
97--106
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Christaller, W. (1933). Central places in southern Germany. Jena.
  • Churski, P. (2012). Polityka regionalna w Unii Europejskiej i w Polsce. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 19, 14-54. Pobrane z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/14369.
  • Giedryś, A., Raczyńska-Buława, E. (2015). Perspektywy rozwoju Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Technika Transportu Szynowego, 5, 14-18.
  • Grabowska, K. (2014). O projekcie. Pobrane z: http://lka.lodzkie.pl/projekt (20.09.2018).
  • Komornicki, T., Rosik, P., Stępniak, M., Śleszyński, P., Goliszek, S., Pomianowski, W., Kowalczyk, K. (2018). Ewaluacja i monitoring zmian dostępności transportowej w Polsce z wykorzystaniem wskaźnika WMDT. Warszawa: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
  • Lösch, A. (1961). Gospodarka przestrzenna. Teoria lokalizacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Pawlak, M. (2016). Prezentacja RPO WŁ na lata 2014-2020. Pobrane z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc= s&source=web&cd=16&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj_s8HGg-_dAhVQZlAKHVh1Bwo4ChAWMAV6BAg- FEAI&url=http%3A%2F%2Flarr.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FRPO-W%25C5%2581-Na-Lata- 2014-2020-UM.pptx&usg=AOvVaw3cJboKxiM.
  • Raczyński, J., Giedryś, A., Wesołowski, J. (2012). Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Technika Transportu Szynowego, 10, 14-22.
  • Raczyński, J., Pomykała, A., Bużałek, T. (2018a). Analiza możliwości optymalizacji połączeń kolejowych płd.-zach. części woj. łódzkiego z Łodzią (No. 8397/34). Warszawa.
  • Raczyński, J., Pomykała, A., Bużałek, T. (2018b). Analiza powiązań gospodarczych i transportowych Łodzi i Kielc w kontekście węzłów TEN-T (No. 8396/34). Warszawa.
  • SITK (2008a). Finansowanie i organizacja przewozów regionalnych w województwie łódzkim. Łódź.
  • SITK (2008b). Strategia rozwoju transportu pasażerskiego w regionie łódzkim. Łódź.
  • Skalski, S. (2012). Zespoły Flirt dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. tts Technika Transportu Szynowego, 10, 23-26.
  • Szewczuk, A., Kogut-Jaworska, M., Zioło, M. (2011). Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Śleszyński, P. (2014). Dostępność czasowa i jej zastosowania. Przegląd Geograficzny, 86 (2), 171-215.
  • Uchwała Sejmiku Województwa Łódzkiego Nr LII/1502/10 z dnia 16 marca 2010 roku w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie przez województwo łódzkie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą "Łódzka Kolej Aglomeracyjna" oraz uchwała Sejmiku Województwa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171577322

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.