PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 4 (34) | 1--19
Tytuł artykułu

Nowe generacje studentów z perspektywy współtworzenia wartości w uniwersytecie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
New Generations of Students from the Perspective of Value Co-Creation at University
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na przełomie XX i XXI wieku pojawiły się nowe paradygmaty dotyczące znaczenia wartości w zarządzaniu i marketingu w organizacjach. Nie pozostało to bez wpływu na postrzeganie roli uczelni jako organizacji usługowej i roli uczestników w procesie edukacji na poziomie wyższym (w tym zwłaszcza studentów, wykładowców, kierownictwa). W tym kontekście aktualnym i ważnym problemem badawczym jawi się wpływ nowych generacji studentów, przejawiających odmienne od dotychczasowych postawy i zachowania nabywcze, na wizerunek współczesnego uniwersytetu. Szczególnym wyzwaniem dla organizacji szkolnictwa wyższego w Polsce i na świecie jest problem nie tylko kreowania i dostarczania oczekiwanej wartości w ramach usługi kształcenia, ale kwestia kształtowania pozytywnych doświadczeń edukacyjnych z aktywnym udziałem uczestników biorących udział w całym cyklu kształcenia. Celem artykułu jest zatem identyfikacja postaw i zachowań młodego pokolenia studentów obecnych na polskich uczelniach oraz diagnoza ich potencjału we współtworzeniu wartości usługi w procesie kształcenia. Przyjmując - na podstawie analizy literatury - paradygmat dotyczący współtworzenia usługi w oparciu o takie zmienne, jak: współprodukcja, relacje i doświadczenie, możemy określić możliwości formułowania strategii i wizerunku polskich uczelni uwzględniając perspektywę różnych uczestników procesu kształcenia na poziomie wyższym: studentów, pracowników dydaktycznych, podmioty otoczenia biznesowego. W artykule dokonano przeglądu badań wtórnych opartych na literaturze zagranicznej oraz polskiej, co pozwoliło na przedstawienie stylów zachowania różnych grup polskich studentów pokolenia Y i Z oraz ocenę ich gotowości do udziału we współtworzeniu usługi edukacyjnej na poziomie wyższym. W szczególności dokonana w artykule diagnoza zjawiska bazuje na empirycznych wynikach badań przeprowadzonych na wybranych polskich uczelniach ekonomicznych i opublikowanych przez polskich badaczy w renomowanych wydawnictwach. (abstrakt oryginalny)
EN
At the turn of the 20th and 21st centuries, new paradigms emerged regarding the value creation in management and marketing in organizations. They causes also redefining the role of universities as a service organization and participants in the process of higher education (including especially students, lecturers, management). In this context, the current and important research problem appears to be the impact of new generations of students, exhibiting different attitudes and purchasing behaviors from on the image of a modern university. A particular challenge for the higher education organization is therefore the problem not only of creating and delivering the expected value as part of the education service, but the issue of shaping positive educational experiences with the active participation of actors in the entire education cycle. The aim of the article is to identify the attitudes and behavior of the young generation of students at Polish universities and to diagnose their potential in the process of co-creating the value of an educational service. By adopting the paradigm of co-creating a service based on variables such as co-production, relationships and experience, we can determine the possibilities of formulating the strategy and image of Polish universities. In particular we focus on chances of implementing the co-creating concept of an educational service at a higher level from a student's perspective. The article reviews secondary research based on foreign and Polish literature and - on this basis - indicates different behavioral students styles and their readiness to participate in co-creating the educational service at the university. The diagnosis and final conclusions refer to the results of studies carried out in 2017 at selected Polish economic universities, in the field of management, and published by Polish researchers in reputable scientific journals and books. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
1--19
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Albrychiewicz-Słocińska A., Robak E. (2017). Pozyskiwanie pracowników z pokolenia Y - wybrane praktyki organizacyjne z zakresu marketingu rekrutacyjnego. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, nr 28. s.152-153.
  • Badzińska E. (2010). Tendencje na rynku młodych konsumentów, [w:] Wyrwicka M.K. (red.), Tendencje rozwojowe Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych, Poznań: Wyd. Politechniki Poznańskiej, s. 175.
  • Doligalski, T. (2013). Internet w zarządzaniu wartością dla klienta. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • Dziwanowska K., Kacprzak A. (2013). Marketing doświadczeń. Geneza i rozwój. Warszawa: PWN. s. 87.
  • Dziewanowska K. (2018). Współtworzenie wartości w marketingu. Przykład szkolnictwa wyższego. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. s. 145-146.
  • Edvardsson, R.N. at all, (2011). Does service dominant design result in a better service system? Journal of Service Management, 22(4).
  • Gadomska-Lila K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 1. s. 25-39.
  • Główny Urząd Statystyczny (2017). Młodzi ludzie na rynku pracy. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  • Gołąb-Andrzejak E. (2016). Konsumenci pokolenia Y - nowe wyzwanie dla komunikacji marketingowej. Handel Wewnętrzny, nr 2. s. 140-151.
  • Gracz L., Ostrowska I. (2014). Młodzi nabywcy na e-zakupach. Warszawa: Agencja wydawnicza Placet, s. 73.
  • Grönroos, Ch. (2007). In Search of New Logic for Marketing. Foundations of Contemporary Theory. London: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Kisiel P. (016). Milenialsi - nowy uczestnik życia społecznego?, Studia Socialia Cracoviensia, 1(14). s. 83-94.
  • Kostyńska, M. (2019). Pokolenie Z, czyli pokolenie nowoczesnych technologii i internetu. https://msp.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/pokolenie-z-czyli-pokolenie-nowoczesnych,81,0,2419537.html (22.08.2019).
  • Kumar V. (2010). Zarządzanie wartością klienta. Warszawa: PWN.
  • Nielsen Company (2014). Millennials - breaking the myths, http://www.nielsen.com/us/en/insights/reports/2014/millennials-breaking-the-myths.html, (22.08.2019).
  • Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2004). The future of competition: Creating unique value with customers. Boston: MA Harvard.
  • Rusak P. (2014). X, Y, Z pokoleniowa bitwa biurowa. Rynek Pracy. Przewodnik Pracodawcy, nr 1. s. 11-12.
  • Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: WAiP, s. 53-59.
  • Van den Bergh J., Behrer M. (2012a). Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y?. Warszawa: Edgard, seria Samo Sedno. s. 23
  • Van den Bergh J., Behrer M. (2012b). Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y?. Warszawa: Edgard, seria Samo Sedno. s. 139-141.
  • Vargo, S.L., Lusch, R.F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for marketing. Journal of Marketing, 68(1).
  • Vargo, S.L., Lusch R.F. ed. (2019). The SAGE Handbook of Service - Dominat Logic. London: Sage Publications Ltd., s. 3-21.
  • Viacom International Media Networks. (2017). The Next Normal: An Unprecedented Look At Millennials. https://www.mediabuzz.com.sg/research-oct-13/the-next-normal-an-unprecedented-look-at-millennials-worldwide. (22.08.2019).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171577326

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.