Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
An Effective, Reasonable and Ethical Manager as a Coordinator of the Management Process
Języki publikacji
Abstrakty
Menedżer - to słowo, które nacechowane jest pewną estymą i często kojarzone jest z prestiżem. Z drugiej strony jest to określenie, które we współczesnych czasach może wywoływać różne odczucia, a nawet niekiedy wyzwalać skrajne emocje. Może ono być rozumiane i interpretowane w sposób wieloznaczny. Jest wiele definicji, doktryn, teorii na temat roli i funkcji menedżera w organizacji. Zarządzanie jako nauka ma już 100 lat. To wystarczający czas na ugruntowanie wiedzy na temat "powołania" menedżera. Jest wiele pozycji literaturowych obrazujących ewolucję zarządzania. Warto przy tej okazji wspomnieć chociażby o bardzo cennej monografii opisującej wybrane zagadnienia związane z dorobkiem nauk o zarządzaniu w Polsce (zob. [Osiągnięcia i perspektywy ... 2010]). Osiągnięcia nauk o zarządzaniu są szczególne i wyjątkowe. Nauka jest obserwatorką życia. Jej zasób nigdy nie zostanie wyczerpany, bowiem zmieniająca się rzeczywistość permanentnie będzie rodziła przed nią nowe wyzwania. Proza życia pokazuje, że nauka, która sama w sobie jest pięknem, pewnym ideałem, odbiega niejednokrotnie od codzienności, a w końcu jej misja ma owej codzienności służyć(fragment tekstu)
This article`s aim is to pay attention to factors determining the effectiveness of managing an organization. A manager is first of all a human being, which does not make him someone exceptional among other people. A manager can only be distinguished by the better ability of organizing, managing, leading, controlling or motivating. A manager should show empathy towards his subordinates to give all these elements a chance to realization. He should perfectly understand their needs and strive to organization` s aims implementation, but not at the cost of the worker`s aims. Ethics, the rules of which unfortunately remain theoretical truths, helps in perceiving this relationship. The effectiveness of managing cannot take place without taking into consideration ethical standards concerning a human being, his system of values and dignity. Without respecting them, the organizational climate will not be conducive to realization of the assumed effects.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
159--169
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi
Bibliografia
- Adamiec M., Kożusznik B. (2001), Sztuka zarządzania sobą, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
- Drucker P. (2002), Myśli przewodnie Druckera, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
- Drucker P. (2009), Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
- Jasiukiewicz M., Oczachowski M., Soroka J. (2007), Menedżer - przywódca w organizacji gospodarczej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
- Majewska-Opiełka I. (2007), Sukces firmy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Mesjasz J., Zaleski Z. (2001), Koszty sukcesu w zarządzaniu, [w:] Sukces w zarządzaniu. Problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne, red. S. A. Witkowski, T. Listwan, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
- Nadolska A. (2008), Profil kompetencyjny menedżera zmiany w organizacji w ruchu, [w:] Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, red. S. Witkowski, T. Listwan, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu (2010), red. S. Lachiewicz, B. Nogalski, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
- Ossowska M. (1994), Podstawy nauki o moralności, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków.
- Sułek M., Świniarski J. (2001), Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa.
- Witkowski S. A., Mączyński J. (2001), Międzykulturowa percepcja przywództwa, [w:] Sukces w zarządzaniu. Problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne, red. S. A. Witkowski, T. Listwan, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581632