PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 15 | nr 2 Rola edukacji w rozwoju przedsiębiorczości = The Role of Education in Entrepreneurship Development | 153--170
Tytuł artykułu

Model ekonomii współpracy w koncepcji miast Smart City 3.0

Autorzy
Warianty tytułu
Model of Sharing Economy in the Smart City 3.0 Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu było rozpoznanie nowych możliwości i obszarów rynku dla przedsiębiorczości wykorzystującej współczesne technologie komunikacyjne oraz rozwiązania organizacyjne mieszczące się w ramach pojęcia ekonomii współpracy. Celem stało się również skonfrontowanie tych obszarów z modelem miasta inteligentnego (Smart City). W związku z deskryptywnym charakterem artykułu zaprezentowano w nim przykłady obszarów działalności podmiotów gospodarczych ekonomii współpracy. Naszkicowano rolę tego typu ekonomii w rozwoju miast, a także jej znaczenie we wdrażaniu koncepcji miasta inteligentnego. Zarysowany został także stojący przed włodarzami miast oraz regulatorami problem dynamicznego rozwoju ekonomii współpracy (sharing economy - inne tłumaczenie na język polski to ekonomia współdzielenia). Stanowi on problem, gdyż ze względu na swój charakter i wykorzystywane kanały komunikacji w wymianie rynkowej (aplikacje, serwisy społecznościowe, smartfony) pozostaje poza pełną kontrolą. Podmioty działające według zasad ekonomii współpracy stanowią rosnącą konkurencją dla przedsiębiorców działających w tradycyjnych strukturach organizacyjnych i podlegających regulacjom prawnym oraz fiskalnym. Początkowo niedostrzegany alternatywny rynek usług opartych na komunikacji internetowej w wielu przypadkach rozrósł się i zdominował tradycyjne usługi, np. w centrach miast. Cele artykułu realizowane są przez przegląd literatury i doniesień internetowych - ze względu na specyfikę tematu najbardziej aktualnych źródeł informacji. W artykule treść uzupełniana jest własnymi obserwacjami autora. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to recognise the new opportunities for entrepreneurship and services development based on new technologies, application, Internet solutions, participatory culture of WEB 2.0 and to confront them with the Smart City concept. Due to the descriptive character of the article, the classification of these services will be presented together with the outline of their role in urban development, as well as the role in the implementation of the Smart City concept. The article touches upon the problem facing the city authorities and regulators, i.e. development of the sharing economy. It is a problem as due to its nature and the channels of market communication used by it, it remains beyond full control. It is also competitive for entrepreneurs operating in traditional organisational structures. Initially unnoticed, alternative services market based on Internet communication in many cases has spread and dominated traditional services, e.g. in city centres. The goals of the article is implemented through a review of literature and Internet reports - due to the specificity of the topic, the most current source of information. The content is supplemented with the author's own observations. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński, Polska
Bibliografia
  • Airbnb Policy Tool Chest. (2019; 15 listopada). Pozyskano z: https://www.airbnbcitizen.com/wp-content/uploads/2016/12/National_PublicPolicyTool-ChestReport-v3.pdf
  • Albino, V., Berardi, U., Dangelico, R.M. (2018). Smart cities: definitions, dimensions, and performance. Journal of Urban Technology, 22(1), 1723-1738.
  • Azkuna, I. (2012). Smart Cities Study. International study on the situation of ICT, innovation and Knowledge in cities. Bilbao: The Committee of Digital and Knowledge-based Cities of UCLG.
  • Botsman, R. (2015; 2019, 1 stycznia). Defining the Sharing Economy: What is Collaborative Consumption - And What isn't?. Pozyskano z: https://www.fastcompany.com/3046119/defining-the-sharing-economy-what-is-collaborative-consumption-and-what-isnt
  • Botsman, R., Rogers, R. (2010). What's Mine is Yours. The Rise of Collaborative Consumption. New York: HarperCollins.
  • Chase, R. (2015). How People and Platforms Are Inventing the Collaborative Economy and Reinventing Capitalism. New York: Public Affairs.
  • Chojnicki, Z. (1989). Koncepcja terytorialnego systemu społecznego. Przegląd Geograficzny, 60(3), 491-510.
  • Cohen, B. (2014; 2019, 1 stycznia). The Top 10 Smart Cities on the Planet. Pozyskano z: https://www.fastcompany.com/3038765/the-smartest-cities-in-the-world
  • Cohen, B. (2015; 2019, 1 lutego). The 3 Generations Of Smart Cities. Inside the development of the technology driven city. Pozyskano z: https://www.fastcompany.com/3047795/the-3-generations-of-smart-cities
  • Lu, C., Kandampully, J. (2016). What drives customers to use accessbased sharing options in the hospitality industry?, Research in Hospitality Management, 6(2), 119-125.
  • Deloitte. (2015; 2019, 1 lutego). Smart Cities. How rapid advances in technology reshaping our economy and society. Version 1.0. Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/tr/en/pages/public-sector/articles/smart-cities.html
  • De Santis, R., Fasano, A., Mignolli, N., Villa, A. (2014). Smart City: fact and fiction. MPRA. Pozyskano z: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/54536/1/MPRA_paper_54536.pdf
  • Ganapati, S., Reddick, C.G. (2018). Prospects and challenges of sharing economy for the public sector. Government Information Quarterly, 35, 77-87.
  • Gansky, L. (2012). The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing. New York: Portfolio Penguin.
  • PWC. (2015). The Sharing Economy. Consumer Intelligence Series. The Sharing Economy. Pozyskano z: https://www.pwc.fr/fr/assets/files/pdf/2015/05/pwc_etude_sharing_economy.pdf
  • Gavaldà, J., Ribera, R. (2012). Barcelona 5.0: From Knowledge to Smartness? Working Paper Series, WP12-002. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Giffinger, R., Haindlmaier, G. (2010). Smart Cities Ranking: an Effective Instrument for the Positioning of Cities? ACE: Architecture, City and Environment, 4, 6-26.
  • Gotlibowska, K. (2018). Propozycja modelu miasta inteligentnego (Smart City) opartego na zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w jego rozwoju. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 42, 67-80.
  • Griswold, A. (2016; 2019, 15 stycznia). Airbnb's valuation exceeds that of every major hotel chain. Pozyskano z: https://www.theatlas.com/charts/HyjvbqfD
  • Ishida, T. (2017). Digital City, Smart City and Beyond. Conference Paper. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/317033563_Digital_City_Smart_City_and_Beyond
  • Martin, C.J., Upham, P., Budd, L. (2015). Commercial orientation in grassroots social innovation: insights from the sharing economy. Ecological Economics, 118, 240-251.
  • McLaren, D., Agyeman, J. (2015). Sharing Cities: A Case for Truly Smart and Sustainable Cities. Cambridge: MIT Press.
  • Mierzejewska, L. (2015). Zrównoważony rozwój miasta - wybrane sposoby pojmowania, koncepcje i modele. Problemy Rozwoju Miast, XII, 5-11.
  • Muñoz, P., Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling, Technological Forecasting and Social Change, 125, 21-37.
  • Owyang, J. (2014; 2019, 1 lutego). Framework: Collaborative Economy Honeycomb. Pozyskano z: http://www.web-strategist.com/blog/2014/05/05/framework-collaborative-economy-honeycomb-osfest14
  • Owyang, J. (2019, 1 lutego). Roadmap: Five Phases of Digital Eras. Pozyskano z: http://www.web-strategist.com/blog
  • Ramaprasad, A., Sánchez-Ortiz, A., Syn, T. (2017). A Unified Definition of a Smart City. In: Janssen M. et al. (red.) Electronic Government. EGOV 2017. Lecture Notes in Computer Science, 10428.
  • Renken, K., Schor, J. (2017). Putting the sharing economy into perspective. Environmental Innovation and Societal Transitions, 23, 3-10.
  • Reza Habibi, M., Davidson, A., Laroche, M. (2017). What managers should know about the sharing economy. Business Horizons, 60, 113-121.
  • Selloni, D. (2017). CoDesign for Public-Interest Services. Research for Development. Cham: Springer International Publishig AG.
  • Smart Cities Council, portal internetowy: https://smartcitiescouncil.com/
  • Smart Cities. Ranking of European medium-sized cities. Final report Edited by the Centre of Regional Science. (2007). Vienna UT. Pozyskano z: http://www.smart-cities.eu/download/smart_cities_final_report.pdf
  • Stokes, K., Clarence, E., Anderson, L., Rinne, A. (2014). Making Sense of the UK Collaborative Economy. Pozyskano z: www.collaboriamo.org/media/2014/10/making_sense_of_the_uk_collaborative_economy_14.pdf
  • U.S. Department of Commerce, Economics and Statistics Administration, Office of the Chief Economist (ESA). (2016). Digital matching firms: A new definition in the "sharing economy": space. ESA Issue Brief, 1-16. Pozyskano z: http://www.esa.gov/sites/default/files/digital-matching-firms-new-definition-sharing-economy-space.pdf
  • Vaughan, R., Daverio, R. (2016). Assessing the size and presence of the collaborative economy in Europe. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/16952/attachments/1/translations/en/renditions/native
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171581654

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.