PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 275 | 49--62
Tytuł artykułu

Turystyczny najem krótkoterminowy w ocenie interesariuszy lokalnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Short-term Tourist Rental as a New Phenomenon of Tourism Supply in the Assessment of Local Stakeholders
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest identyfikacja postaw wybranych lokalnych interesariuszy w Krakowie wobec skutków zjawisk turystycznego najmu krótkoterminowego. Podmiotem badania były tylko trzy grupy interesariuszy, a mianowicie mieszkańcy (nie czerpiący dochodów bezpośrednich z usług turystycznych), hotelarze oraz restauratorzy. Ich wybór podyktowany był w przypadku mieszkańców konfliktem na tle gentryfikacji dzielnic, a przedsiębiorców potencjalnym konfliktem interesów.(fragment tekstu)
EN
Many tourist cities face the problems regarding the social impact of short-term tourist rental. The rapid development of the tourism economy in recent years, combined with the development of digital technologies and the emergence of peer-to-peer digital platforms, has brought both positive and negative effects of the transformations. The problem is difficult and complex because the attitudes of local stakeholders vary. While residents look only through the phenomenon of gentrification and quality of life, entrepreneurs see in the short-term lease unconditional economic benefits. Cities, protecting the public interest, try to eliminate the adverse effects of tourist short-term rental in various ways. The article presents the attitudes of three groups of stakeholders in Cracow towards the phenomenon of short-term rental, namely residents, hoteliers and restaurateurs.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej
Bibliografia
  • Borzyszkowski J., 2017, Czy DMO to organizacja odpowiedzialna tylko za turystykę? Przykład London & Partners; Turystyka w Mieście, dostęp 19.08.2019, [https:// turystykawmiescie.org/2017/01/29/dmo-przyklad-london-partners/].
  • Borzyszkowski J., 2018, Overtourism w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, [www.turystykakulturowa.org], nr 2.
  • Cheer J. M., Lew A. A., 2017, Understanding Tourism Resilience: Adapting to Social, Political, and Economic Change, [w:] Tourism, Resilience, and Sustainability: Adapting to Social, Political and Economic Change, J. Cheer, A. Lew. Routledge Taylor&Francis Group.
  • Doyle P., 2008, Value-based Marketing. Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value. John Wiley and Sons, Ltd., Chichester.
  • Florek M., 2007, Podstawy marketingu terytorialnego. AE w Poznaniu, Poznań.
  • Gonzalez A. T., 2018, Venice. The Problem of Overtourism and the Impact of Cruises. Investig. Reg. J. Reg. Res. 42.
  • Grochowicz M., 2018, Wpływ turystyki na życie mieszkańców centrum Krakowa na przykładzie Kazimierza. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, mat. niepub.
  • Grzeszczak J., 2010, Gentryfikacja osadnictwa. Charakterystyka, rozwój koncepcji badawczej i przegląd wyjaśnień. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
  • Helms A. C., 2003, Understanding Gentrification; an Empirical Analysis of the Determinants of Urban Housing Renovation. Journal of Urban Economics.
  • Kowalczyk-Anioł J., 2018, Koncepcja gentryfikacji turystycznej i jej współczesne rozumienie. Prace Geograficzne, z. 154, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Wyd. UJ: 35-54.
  • Kowalczyk-Anioł J., Włodarczyk B., 2017, Przestrzeń turystyczna przestrzenią konfliktu. Prace i Studia Geograficzne, t. 62, z. 2.
  • Kowalczyk-Anioł J., Zmyślony P., 2017, Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka Kulturowa, 2.
  • Kotus J., Reszewski M., Bajerski A., 2015, Przyjezdni w strukturach miasta - miasto wobec przyjezdnych; studenci i turyści w mieście w kontekście koncepcji "city users". Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
  • Kruczek Z., 2018, Turyści vs. mieszkańcy. Wpływ nadmiernej frekwencji turystów na proces gentryfikacji miast historycznych na przykładzie Krakowa. Turystyka kulturowa, t. 3.
  • Overtourism? Understanding and Managing Urban Tourism Growth beyond Perceptions. Executive Summary, 2018, UNWTO.
  • Smith P. R., Zook Z., 2011, Marketing Communications. Integrating Offline and Online Social Media. Kogan Page, London.
  • Szmygin B., 2016, Światowe Dziedzictwo Kultury UNESCO - charakterystyka, metodologia, zarządzanie. Polski Komitet Narodowy ICOMOS, Politechnika Lubelska, Warszawa-Lublin.
  • Tucki A., Skowronek E., 2015, Nastawienie lokalnej społeczności do rozwoju turystyki. Aspekty teoretyczne i metodologiczne, [w:] Przestrzeń w turystyce - znaczenie i wykorzystanie, M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.). UW, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych: 39-52.
  • Walas B., 2009, Ocena wizerunku i standaryzacja regionalnego produktu turystycznego na potrzeby marketingu terytorialnego. Folia Turistica, nr 21, Kraków.
  • Walas B. (red.), 2018, Mieszkańcy a odwiedzający - w poszukiwaniu jakości i komfortu. Urząd Miasta Krakowa.
  • Walas B., Kruczek Z., 2012, Miasto jako podmiot promocji. Ocena działań promocyjnych miasta Krakowa jako destynacji turystycznej. Studia Ekonomiczne, Turystyka na obszarach miejskich. Uwarunkowania rozwoju, narzędzia promocji. Zeszyty Naukowe nr 119, UE, Katowice.
  • Zdon-Korzeniowska M., 2012, Budowa marki regionalnej na wybranych przykładach województw Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu PGT, nr 19, Uniwersytet Pedagogiczny, Warszawa-Kraków.
  • Zmyślony P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym. Wyd. AE w Poznaniu, Poznań.
  • Zmyślony P., 2012, Metody identyfikacji wczesnych symptomów kryzysu funkcji turystycznej miasta. International Journal of Management and Economics, 35.
  • Zmyślony P., Kowalczyk-Anioł, J., 2019, Urban Tourism Hypertrophy: Who Should Deal with It? The Case of Krakow (Poland). "International Journal of Tourism Cities", [https://doi.org/10.1108/IJTC-07-2018-0051].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171585684

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.