PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. 144 | 681--689
Tytuł artykułu

Evaluation of the Knowledge of Benchmarking in the Education Process and in Practical Applications

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: The aim of this elaboration has been to get to know the opinions of students on benchmarking, its practical application and a possibility of improving the classes. Design/methodology/approach: With the applicable literature and own experience supported with the results of a preliminary (pilot) survey questionnaire performed among students, a need to facilitate public higher education provider's classes was justified. Findings: The results of the study justify the use of benchmarking in the process of education in management, management and production engineering as well as finance and accounting programmes. Research limitations/implications: The considerations covered in this elaboration determine further directions of theoretical and practical studies. Interesting research problems are e.g. the benefits of using benchmarking, management system improvement, the role of the measurement system and reporting of accomplishments in benchmarking. Originality/value: Benchmarking, as a research tool, is an important source of information indispensable for an adequate operation and development of the organisation. The multi- dimensionality of the tool allows its application both to evaluate the entire organisation for respective results accomplished, and the processes, procedures, standards, etc. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
681--689
Opis fizyczny
Twórcy
  • UTP University of Science and Technology, Bydgoszcz
Bibliografia
  • 1. Camp R.C. (1989). The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Performance. ASQC Industry Press, Milwaukee Wisconsin, Quality Resources, New York.
  • 2. Gajda, D. (2015). Wykorzystanie benchmarkingu w pomiarze efektywności pracy zespołowej. Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 230, pp. 184-202.
  • 3. Grochowski, K., and Januszewski, A. (2016). State of Knowledge of the ERP Systems - Results of the Pilot Study Performed Among Management Faculty Students, EDULEARN2016 Proceedings, 4-6 July, Barcelona, Spain, pp. 154-160.
  • 4. Horzela, A. (2015). Benchmarking jako podstawa doskonalenia w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Organizacja i Zarządzanie: kwartalnik naukowy, 3(31), Gliwice, pp. 91-104.
  • 5. Januszewski, A. (2016). Evaluation of education programs and educational outcomes - Results of the Pilot Graduates Survey. INTED2016 Proceedings, 7th-9th March, Valencia, Spain, pp. 5451-5458.
  • 6. Kowalewski, M. (2015). Wykorzystanie benchmarkingu w pomiarze i zarządzaniu dokonaniami przedsiębiorstwa. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 374, pp. 114-121.
  • 7. Kuźmicz, K. (2015). Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
  • 8. Olkiewicz, M. (2016). Benchmarking jako element systemów zarządzania ukierunkowanych na jakość. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, pp. 211-226.
  • 9. Szluc, T. (2004). Dynamika przemian w szkolnictwie wyższym w Polsce a realizacja procesu bolońskiego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe,2(24), Poznań, pp. 7-36.
  • 10. Szydełko, M. (2016). Benchmarking jako fakultatywny instrument doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania jakością. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,440, pp. 501-512.
  • 11. Szydełko, M., Szydełko Ł. (2013). Benchmarking w podejściu procesowym w przedsię- biorstwie - wybrane zagadnienia. Modern Management Review, 18, Rzeszów, pp. 103-111.
  • 12. Śpiewak, J., Januszewski, A., and Graul, C. (2015). Concept of the academic programs evaluation system for the University of Science and Technology in Bydgoszcz. EDULEARN2015 Proceedings, 6th-8th July, Barcelona, Spain, pp. 1297-1304.
  • 13. Woźnicki, J. (2008). Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • 14. Zwierzchowski, D. (2018). Benchmarking w procesie doskonalenia zajęć z zakresu wykorzystania e-learningu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie, 127, Gliwice, pp. 341-351.
  • 15. Zwierzchowski, D., and Graul, C. (2016). Evaluation of legitimacy of teaching and quality of students education in the area of ERP systems application. EDULEARN2016 Proceedings, Barcelona, Spain, pp. 2517-2523.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171592377

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.