PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 11 | 18--31
Tytuł artykułu

Rosyjska turystyka kulturowa w Krakowie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Russian Cultural Tourism in Cracow
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się zjawisku rosyjskiej turystyki kulturowej w Krakowie. Rozważania oparte są przede wszystkim na danych zebranych w materiałach statystycznych dotyczących ruchu turystycznego, analizach prowadzonych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystyki oraz doświadczeniu własnym i biura podróży specjalizującego się w turystyce przyjazdowej z Europy Wschodniej. Choć nie są to wyniki badań odbywających się w ramach jakiegoś określonego projektu, wydaje się, że kilka poniższych refleksji może okazać się pomocnych w realizacji niedawno zaktualizowanej Strategii marketingowej Polski [Strategia marketingowa Polski..., dok. elektr.], gdzie jedną z omawianych grup docelowych są właśnie turyści rosyjscy. Tekst rozpoczyna krótka charakterystyka rosyjskiego rynku turystyki wyjazdowej. W jej kontekście przedstawia się Polskę jako cel turystyczny. Omówione zostają dane statystyczne, a następnie wyjaśnia się przyczyny niewielkiej jak dotąd, konkurencyjności naszego kraju w porównaniu z innymi regionami cieszącymi się zainteresowaniem Rosjan. W zasadniczej część tekstu autorka omawia turystykę rosyjską w Krakowie, odnosząc się do cech charakterystycznych miejskiej turystyki kulturowej. Zakończenie krótko podsumowuje mocne i słabe strony Krakowa jako celu turystycznego oraz prezentuje kilka sugestii działań, które mogłyby poprawić jakość usług świadczonych dla rosyjskiego klienta. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to examine the phenomenon of Russian cultural tourism in Cracow. This text is mostly based on statistical data concerning tourist movement, on the analysis prepared on request of the Polish National Tourist Office and on personal experience gained working as a tourist guide in Cracow18 and one of travel agency specializing in incoming tourism from Eastern Europe. Although, this article does not result from long- term, intentionally-conducted research, it may become a helpful reflection, especially handy in implementing Tourism Marketing Strategy for Poland. The text starts with a short characteristic of the Russian outbound tourism market and of Poland as one of the destinations. It tries to explain why Poland is not a competitive destination in comparison with other regions popular among Russians. The main part of the article presents Russian tourism in Cracow, taking into consideration some fundamental features of typical urban cultural tourism. The summary shows a few possible changes which can improve Cracow offer. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
18--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Analiza wyników badań wizerunku Polski i postrzegania polskiej marki na świecie. Założenia i rekomendacje do pozycjonowania Polski jako kraju docelowego podróży turystycznych na lata 2009-2015, 2008, Instytut Marki Polskiej, ekspertyza na zlecenie POT, www.pot.gov.pl/component/rubberdoc/doc/1488/raw, dostęp: 10.09.2012.
  • Anholt S., 2007, Tożsamość konkurencyjna. Nowe spojrzenie na markę, Instytut Marki Polskiej, Warszawa.
  • Banaszkiewicz M., 2012, Dialog międzykulturowy w turystyce. Przypadek polsko-rosyjski, WUJ, Kraków.
  • Banaszkiewicz M., 2008, Zapętlenia polityki historycznej, "Państwo i Społeczeństwo", VIII (2), Kraków, s. 9-17.
  • Bartoszewicz W., Skalska T., Zagraniczna turystyka przyjazdowa do Polski w latach 2006-2010, Instytut Turystyki, http://msport.gov.pl/statystyka-turystyka/553-Zagraniczna-turystyka- przyjazdowa-do-Polski?retpag=/statystyka-turystyka/, dostęp: 10.09.2012.
  • Beerli A., Martin J., 2004, Factors influencing destination image, "Annals of Tourism Research", vol. 31/3, s. 657-81.
  • Chwalba A., 2002, Kraków w latach 1939-1945, Wyd. Literackie, Kraków.
  • Farrel B., 1979, Tourisms, Human. Conflicts. "Case from Pacific", "Annals of Tourism Research", vol. 2.
  • Kursa M., 2012, Rosyjski turysta nie oszczędza pieniędzy. I polubił Kraków, "Gazeta Wyborcza" 04.08.2012, http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35825,12250563, Rosyjski_turysta_nie_oszczedza_pieniedzy__I_polubil.html, dostęp: 10.09.2012.
  • Lissa Z., 1955, Historia muzyki rosyjskiej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.
  • Małopolska trasa smakoszy, MOT, www.mot.krakow.pl/index,a,f,c,5,d,560.html, dostęp: 10.09.2012.
  • Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, POT, Warszawa 2012, www.pot.gov.pl/plany-i-sprawozdania-pot/marketingowa-strategia-polski-w-sektorze-turystyki- na-lata-2008-2015/, dostęp: 10.09.2012.
  • Mikos v. Rohrscheidt A., 2008, Turystyka Kulturowa. Fenomen, Potencjał, Perspektywy, Gniezno.
  • Perceptions of Poland. BBC World, 2008, za: Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2008-2015, POT, Warszawa, www.pot.gov.pl/plany-i-sprawozdania-pot/marketingowa- strategia-polski-w-sektorze-turystyki-na-lata-2008-2015/, dostęp: 10.09.2012.
  • Podziemia Rynku laureatem nagrody Odysa 2011, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, http://mhk.pl/aktualnosci/wiadomosc/1017, dostęp: 10.09.2012.
  • Przyjazdy turystów do Polski według kwartałów, Instytut Turystyki, www.intur.com.pl/przyjazdy.php?r=99, dostęp: 10.09.2012.
  • Przyjazdy turystów do Polski według krajów, Instytut Turystyki, www.intur.com.pl/ przyjazd.htm, dostęp: 10.09.2012.
  • Ruch turystyczny w Krakowie w 2010 roku, oprac. K. Borkowski z zespołem, MOT, Kraków 2011, www.mot.krakow.pl/index,a,b,c,16.html, dostęp: 10.09.2012.
  • Ruch turystyczny w Krakowie w 2011 roku, oprac. K. Borkowski z zespołem, MOT, Kraków 2011, www.mot.krakow.pl/index,a,b,c,16.html, dostęp: 10.09.2012.
  • Turystyka w liczbach, Kopalnia Soli "Wieliczka", www.kopalnia.pl/files/biuro_prasowe/ materialy_do_pobrania/prezentacje/turystyka_w_liczbach.pdf, dostęp: 10.09.2012.
  • UNWTO World Tourism Barometer, s.6, http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront. net/sites/all/files/pdf/unwto_barom12_05_sept_excerpt.pdf, dostęp: 10.09.2012.
  • Zakopane oblegane przez turystów ze Wschodu, PAP, 18.01.2012, http://m.onet.pl/biznes,t07tm, dostęp: 10.09.2012.
  • 70% россиян никогда не бывали за границей, "Демоскоп Weekly", nr 507-508, 16-30.04.2012, www.demoscope.ru/weekly/2012/0507/opros05.php, dostęp: 10.09.2012.
  • Выезд российских граждан за рубеж по наиболее популярным направлениям, www.russiatourism.ru/rubriki/-1124140897/, dostęp: 10.09.2012.
  • Поездки за границу, Опрос населения 15.05.2008, ФОМ, http://bd.fom.ru/report/cat/job_and_leis/d081922, dostęp: 10.09.2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171593069

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.