PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | nr 1(29) | 73--86
Tytuł artykułu

A Comparison of the Tourism Sector in Poland and the Czech Republic

Warianty tytułu
Sektor turystyczny w Polsce i Czechach w ujęciu komparatywnym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article is to assess the condition of the tourism sector in Poland and in the Czech Republic. Statistical data from various institutions operating in the area of travel and tourism were compared. These statistics were supplemented with data contained in industry reports. In addition, official tourism statistics from both countries were also used. The analysis shows that the Polish tourism industry does not fully use the its potential for development and performs worse than Western European countries. The Czech Republic, despite a smaller popula-tion, has a higher indicator of infrastructural equipment, which, given the country's geographical location, is the key determinant of the development potential of the tourism sector. The Polish tourism industry needs to continue investing in its infrastructure, which, given the country's geo-graphical location and conditions for tourism, is one of the key factors that affect tourism and drive its development. Online promotion and advertising should also be intensified in order to reach potential tourists and show them the full range of tourism services. Poland and the Czech Republic are not generally perceived as very popular tourist destinations, so people's awareness of their attractiveness for tourism must be raised. The Internet is a particularly well-suited tool for this purpose, as it can, at a relatively low cost, show that countries like Poland and the Czech Republic can also provide services that satisfy the needs of various tourists. (original abstract)
Celem artykułu jest ocena kondycji sektora turystyki w Polsce i Czechach. Do porównania wykorzystano dane statystyczne różnych instytucji działających w obszarze Travel&Tourism. Statystykę uzupełniono danymi pochodzącymi z raportów analizujących branżę turystyczną. Posiłkowano się także danymi zaczerpniętymi ze statystyki publicznej. Przeprowadzona analiza wskazuje, że Polska nie wykorzystuje potencjału rozwojowego, jaki tkwi w branży turystycznej i osiąga gorsze wyniki w ujęciu komparatywnym nie tylko w odniesieniu do krajów Europy Zachodniej. Czechy, mimo mniejszej liczebnie populacji, mają wyższy wskaźnik wyposażenia w infrastrukturę, która jest kluczową determinantą rozwoju sektorów turystycznych. Polska potrzebuje kolejnych inwestycji w infrastrukturę, która przy danych uwarunkowaniach w tej szerokości geograficznej i przy danych warunkach dla funkcjonowania turystyki (atrakcje, klimat) jest jednym z kluczowych czynników kształtujących turystykę i generujących jej rozwój. Należy również zintensyfikować promocję w rzeczywistości wirtualnej, aby dotrzeć do potencjalnych turystów i wskazać im pełen wachlarz możliwości. W ogólnej świadomości Polska i Czechy nie są kojarzone z wiodącymi kierunkami wyjazdów turystycznych, zatem tę świadomość trzeba ukształtować na nowo. Internet jest do tego narzędziem odpowiednim. Dzięki niemu można po-kazać, relatywnie niskim kosztem, że takie kraje jak Polska i Czechy również mogą dostarczyć dóbr i usług poszukiwanych przez turystów i stać się miejscem zaspokajania potrzeb turystycznych. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
73--86
Opis fizyczny
Twórcy
  • West Pomeranian University of Technology in Szczecin, Poland
  • West Pomeranian University of Technology in Szczecin, Poland
Bibliografia
  • Bąk-Filipek E., Cobb Sh.C., Podhorodecka K., 2019, The development of the tourism economy in Poland compared to Europe in 2010-2018, Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 18(3): 13-20, http://acta_oeconomia.sggw.pl/wp-content/uploads/Acta_Oeconomia_18_3_2019.pdf [accessed: 13.11.2019].
  • Discover Central Europe 2014. Facts and Figures, 2015, 4. ed., Prague: Czech Tourism, http://www.discover-ce.eu/EuropeanQuartet/media/EuropeanQuartet/Bro-chure/DCE-Facts-Figures-2014.pdf [accessed:13.11.2019].
  • Discover Central Europe 2015. Facts and Figures, 2016, 5. ed., Prague: Czech Tourism, http://www.discover-ce.eu/EuropeanQuartet/media/EuropeanQuartet/Bro-chure/DCE-Facts-Figures-2015.pdf [accessed:13.11.2019].
  • Discover Central Europe 2016. Facts and Figures, 2017, 6. ed., Prague: Czech Tourism, http://www.discover-ce.eu/EuropeanQuartet/media/EuropeanQuartet/Bro-chure/DCE-Facts-Figures-2016.pdf [accessed: 13.11.2019].
  • Gasparino U., Bellini E., Del Corpo B., Malizia W., 2008, Measuring the Impact of Tourism Upon Urban Economies: A Review of Literature, FEEM Working Paper, 52.2008, https://ssrn.com/abstract=1158400 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1158400 [accessed:05.10.2019].
  • Gburova J., Matusikova D., Benkova E., 2015, Perception of tourist destination brand, Economic Annals, XXI, vol. 5-6: 20-23.
  • Governing National Tourism Policy, 2020, WTTC https://www.wttc.org/publications/other/governing-national-tourism-policy/ [accessed: 21.02.2020].
  • Kruczek Z., Mazanek L., 2019, Krakow as a Tourist Metropolitan Area. Impact of Tourism on the Economy of the City, Studia Periegetica, 26(2): 25-41.
  • Kryczka M., 2019, Overtourism vs. Sustainable Development of Tourism. Attempts to Handle Overtourism Following the Example of Venice, Studia Periegetica, 26(2): 43-61.
  • Muhoho-Minni P., Lubbe B.A., 2017, The role of the media in constructing a destination image: The Kenya experience, Communicatio, 43: 58-79.
  • Panasiuk A., 2007, Tourism Infrastructure as a Determinant of Regional Development, Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos, 1(8): 212-215.
  • Panasiuk A., 2019, Crises in the Functioning of Urban Tourism Destinations, Studia Periegetica, 27(3), 13-25.
  • The Travel & Tourism Competitiveness Report, 2019. Travel and Tourism at a Tipping Point, Geneva: World Economic Forum, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2019.pdf [accessed: 25.04.2020].
  • Tourism in 2018, 2019, Statistical analyses, Statistics Poland, Social Surveys Department.
  • Travel & Tourism Benchmarking Research Trends 2019, How Does Travel & Tourism Compare To Other Sectors?, WTTC, https://www.wttc.org/economic-impact/bench-mark-reports/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171595449

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.