PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2002 | nr 2 (7) | 86--95
Tytuł artykułu

Medialny obraz kobiety a proces uczenia się ról politycznych

Warianty tytułu
Medial Image of a Woman and the Process of Learning Political Roles
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Aktywny udział kobiet w życiu politycznym, samorządowym to jedno z podstawowych kryteriów oceny demokratyzacji życia społecznego. Tymczasem ich obecność w instytucjach życia politycznego w Polsce jest wciąż nieproporcjonalnie niska. Interesujące z socjologicznego punktu widzenia determinanty politycznego uczestnictwa kobiet, tj. czynniki społeczne, obejmują między innymi społeczno-kulturowe wzory określające odmienne oczekiwania co do sposobu zachowania, cech, wartości i aspiracji kobiet i mężczyzn. Badacze mass mediów zwracają uwagę na udział komunikowania w kształtowaniu się psychospołecznego wymiaru płci. (abstrakt oryginalny)
EN
Active participation of women in political, self-governmental life constitutes one of the basic criteria for the evaluation of social life democratization. However, their presence in political life institutions in Poland is still disproportionately low. Interesting from the sociological point of view determinants of women political participation, i.e. social factors, include among others: social-cultural models determining different expectations towards way of behaviour, features, values and aspirations of men and women. Mass media researchers pay attention to the contribution of communication in forming psycho-social sex dimension. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
86--95
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski
Bibliografia
  • G.A. Almond, Socjalizacja i rekrutacja polityczna, [w;] Socjalizacja polityczna w społeczeństwie. Koncepcje teoretyczne i empiryczne, (red.) A. Opałek-Orzechowska, Warszawa 1981, s. 217.
  • I. Bator, Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej. Warszawa 1998. E. Olczyk, Obrazy kobiet w gazetach codziennych, [w:] R. Siemieńska (red.). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa 1997, s. 30-32.
  • S. Chafee, H. Bonfadelli, za: W. Schulz, Polityczne skutki działania mediów, "Zeszyty Prasoznawcze", nr 1-2, Kraków 1995.
  • K. Dziedzic, Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie telewizyjnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii, [w:] R. Siemieńska (red.). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Warszawa 1997, s. 90-91.
  • K. Egan, Wypadanie z gry. O malejącej obecności kobiet w przekazach informacyjnych, [w:] H. Oleksy (red.), Mass media w społeczeństwie obywatelskim. Łódź 1999, s. 36-38.
  • J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
  • M. Fuszara, Rola kobiet w polityce w ich własnych opiniach i programach partii politycznych - przed wyborami 1993, [w:] Kobiety. Dawne i nowe role. Warszawa 1994.
  • M. Fuszara, Udział kobiet we władzy, [w;] B. Gadomska, M. Korzeniewska, U. Nowakowska (red.). Kobiety w Polsce w latach 90-tych, Warszawa 2000, s. 37-38.
  • W. Godzić, Wiadomości telewizyjne jako opera mydlana dla mężczyzn, "Zeszyty Prasoznawcze" nr 1-2, Kraków 1999, s. 18.
  • J. Klimczak-Ziółek, Obraz kobiety i mężczyzn we współczesnych środkach masowego przekazu i jego fola w kształtowaniu społecznych ról płci, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Śląski, Katowice 1998, s. 166.
  • B. Łaciak, Wzór osobowy współczesnej Polki, [w:] Co to znaczy być kobietą w Polsce (red.) A. Titkow, H. Domański, Warszawa 1995, s. 233-244.
  • J. Mikułowski-Pomorski, Badanie masowego komunikowania. Warszawa 1980.
  • J. Mizielińska, Matki, żony i kochanki czyli jak nas widzą.- Kobieta jako podmiot i przedmiot reklamy, (w:) J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o pici w kulturze, Białystok 1997, s. 227-240.
  • M. Mrozowski, Obrazy kobiet i mężczyzn w Telewizji Polskiej, "Przekazy i Opinie" nr 1, Kraków 1989, s. 108.
  • B. Pietkiewicz, Kobiety na antenach europejskich telewizji, [w:] R. Siemieńska (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu praż podręcznikach szkolnych. Warszawa 1997, s. 54.
  • B. Pietkiewicz, A. Świecka, B. Frątczak-Rudnicka, Stereotypy kobiet w mass mediach, [w:] H. Oleksy, (red.), Mass media w społeczeństwie obywatelskim. Łódź 1999.
  • E. Sawa-Czajka, Obrazy kobiet w tygodnikach społeczno-politycznych w latach 1980-1995 (Polityka, Tygodnik Powszechny, Wprost), [w:] R. Siemieńska (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych. Warszawa 1997, s. 33-40.
  • R. Siemieńska, Kobiety - nowe wyzwania. Starcie przeszłości z teraźniejszością. Warszawa 1996, s. 43.
  • L. Sobkowiak, Legitymizacja polityczna [w:] A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.). Studia z teorii polityki, Tli, Wrocław 1998, s. 162.
  • G. Tuchman, Status i obraz kobiety w telewizji. O niektórych aspektach wpływu ruchu feministycznego na teorię i praktykę komunikowania masowego. "Przekazy i Opinie" 1-4. 1985.
  • J. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985, s. 126-128.
  • M. Wasilewska, Wzory kobiet w reklamie telewizyjnej, [w:] R. Siemieńska, (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych. Warszawa 1997, s. 70-88.
  • J.J. Wiatr, Socjologia polityki. Warszawa 1999, s. 286.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171598275

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.