PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
14 (2007) | nr 6 (55) | 81--89
Tytuł artykułu

Postawy konsumentów wobec prozdrowotnej wartości żywności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumer Attitudes Toward the Pro-Healthy Value of Food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono wyniki badań różnych autorów dotyczące postaw konsumentów w stosunku do diety i żywości o działaniu prozdrowotnym. Jak wykazały cytowane badania, prozdrowotna wartość żywności miała większe znaczenie dla kobiet z wyższym wykształceniem mających małe dzieci, chorych członków rodzin, dla osób starszych oraz dla tych, którzy są na specjalnej diecie. Głównymi czynnikami wyboru żywności były cechy sensoryczne produktu oraz jakość i świeżość. Zdrowa dieta i wartość prozdrowotna produktów miała mniejsze znaczenie niż smak. Jest to ważna informacja dla technologów i producentów żywności przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. (abstrakt oryginalny)
EN
In the paper, the research results obtained by various authors were presented, who focused on the consumer attitudes toward healthy diet and healthy food. As shown in the research citied, the pro-healthy food was more important for women with university education, who had young children and sick family members, for the elderly, and for those on a special diet. The main factors influencing food choice were: food sensory properties, quality, and freshness. A healthy diet and a pro-healthy value of foodstuffs were less important than the taste. This is important information for food technologists and food manufacturers when introducing a new product in the market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
81--89
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • [1] Altekruse S.F., Timbo B.B., Headdrick M.L., Klontz K.C.: Associations between diet and health behaviour - results from the 1992 Rhode Island behaviour risk factor survey. J. Behavioral Medic., 1995, 18, 225-232.
  • [2] Babicz-Zielińska E.: Food preferences among the Polish young adults. Food Quality Prefer., 1999, 10, 139-145.
  • [3] Babicz-Zielińska E.: Zachowania konsumentów w stosunku do żywności i żywienia. Żywność. Nauka, Technologia, Jakość, 2001, 4 (29) Supl., 5-15.
  • [4] Bower J.A., Saadat M.A., Whitten C.: Effect of liking, information and consumer characteristics on purchase intention and willingness to pay more for a fat spread with a proven health benefit. Food Quality Prefer., 2003, 14, 65-74.
  • [5] Childs N.M.: Functional foods and the food industry: consumer, economic and product development issues. J. Nutraceuticals, Function. Medic. Foods, 1997, 1, 25-43.
  • [6] Childs N.M., Poryzees G.H.: Foods that help prevent disease: consumer attitudes and public policy implications. J. Cons. Marketing, 1997, 14, 433-447.
  • [7] Czapska M., Jeznach M., Święcicka A.: Zachowania konsumentów na rynku żywności funkcjonalnej. Handel Wewnętrzny, 2002, 48, 30-33.
  • [8] Czarnocińska J., Babicz-Zielińska E., Wądołowska L. Przysławski J., Schlegel-Zawadzka M.: Czynniki wyboru żywności a modyfikacje w odżywianiu. Badania POFPRES. W: Wybrane problemy nauki o żywieniu człowieka u progu XXI wieku. Wyd. SGGW, Warszawa 2004, s. 302-306.
  • [9] Fotopoulos C., Krystallis A., Ness M.: Wine produced by organic grapes in Greece: using meansend chains to reveal organic buyers` purchasing motives in comparison to the non-buyers. Food Quality Prefer., 2003, 14, 549-566.
  • [10] Foxall G., Leek S., Maddock S.: Cognitive antecedents of consumers` willingness to purchase fish rich in polyunsaturated fatty acids (PUFA). Appetite, 1998, 31, 391-402.
  • [11] Glanz K., Kristal AR., Tilley BC, Hirst K.: Psychosocial correlates of healthful diets male auto workers. Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, 1998, 7, 119-126.
  • [12] Gronowska-Senger A.: Zachowania żywieniowe Polaków w świetle zaleceń FAO/WHO z 2003 roku. W: Konsument i jego zachowania w warunkach polskiego członkostwa w UE. Wyd. SGGW, Warszawa 2005, s. 43-50.
  • [13] Gutkowska K., Ozimek I.: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania. Wyd. SGGW, Warszawa 2005.
  • [14] Hilliam M.: Functional foods: the Western consumer viewpoint. Nutrit. Rev., 1996, 54, S189-S194.
  • [15] Kabacińska A., Babicz-Zielińska E.: Konsumencka ocena żywności funkcjonalnej. Bromatol. Chemia Toksykol., 2004, supl., 59-64.
  • [16] Kabacińska A., Rybowska A., Babicz-Zielińska E.: Rodzaje żywności zaliczanej przez konsumentów do tzw. zdrowej. W: Konsument żywności i jego zachowania rynkowe w warunkach członkostwa w UE. Wyd. SGGW, Warszawa 2005, s. 255-258.
  • [17] Kähkönen P., Tuorila H.: Consumer responses to reduced and regular fat content in different product, involvement and health concern. Food Quality Prefer., 1999, 10, 83-91.
  • [18] Kowrygo B.: Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce. Wyd. SGGW, Warszawa 2000.
  • [19] Lappalainen R., Kearney J., Gibney M.: A pan EU survey of consumer attitudes to food, nutrition and health: an overview. Food Quality Prefer., 1998, 9, 467-478.
  • [20] Lindeman M., Stark K.: Pleasure, pursuit of health or negotiation of identity? Personality correlates of food choice motives among young and middle -aged women. Appetite, 1999, 33, 141-161.
  • [21] Luckow T., Delahunty C.: Which juice is "healthier"? A consumer study of probiotic non-dairy juice drinks. Food Quality Prefer., 2004, 15, 541-548.
  • [22] Moorman C., Matulich E.: A model of consumers preventive health behaviours: the role of health motivation and health ability. J. Cons. Res., 1993, 20, 206-228.
  • [23] Nielsen N.A., Bech-Larsen T., Grunert K.G.: Consumer purchase motives and product perceptions: a laddering study on vegetable oil in three countries. Food Quality Prefer., 1998, 9, 455-466.
  • [24] Olsen S.O.: Strength and conflicting valence in the measurement of food attitudes and preferences. Food Quality and Preference, 1999, 10, 483-494.
  • [25] Poczta W., Pawlak K.: Typologia wzorców konsumpcji podstawowych artykułów żywnościowych w krajach UE. Roczn. Nauk. SERiA, 2005, 7, 195-203.
  • [26] Ragaert P., Verbeke W., Devlieghere F., Debevere J.: Consumer perception and choice of minimally processed vegetables and packaged fruit. Food Quality Prefer., 2004, 15, 259-270.
  • [27] Roininen K., Tuorila H.: Health and taste attitudes in the prediction of use frequency and choice between less healthy and more healthy snacks. Food Quality and Preference, 1999, 10, 357-365.
  • [28] Sloan A.E., Stiedmann M.K.: Free fat at last? Don't bet on it ! Cereal Foods World, 1995, 40, 803- 805, 808-809.
  • [29] Szczepaniak B., Górecka D., Flaczyk E.: Postawy konsumentów wobec prozdrowotnych artykułów żywnościowych. Żyw. Człow. Met., 2003, 30, 1158-1162.
  • [30] Świderski F. (red): Żywność wygodna i żywność funkcjonalna. WNT, Warszawa 1999.
  • [31] Trondsen T., Braaten T., Lund E., Eggen A.E.: Consumption of seafood - the influence of overweight and health beliefs. Food Quality Prefer., 2004, 15, 361-374.
  • [32] Trondsen T., Braaten T., Lund E., Eggen A.E.: Health and seafood consumption patterns among women aged 45-69 years. A Norwegian seafood consumption study. Food Quality and Preference, 2004, 15, 117-128.
  • [33] Verbeke W.: Consumer acceptance of functional foods: socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants. Food Quality Preser., 2005, 16, 45-57.
  • [34] Verbeke W., Viaene J.: Beliefs, attitude and behaviour towards fresh meat in Belgium: empirical evidence from a consumer survey. Food Quality Preser., 2001, 10, 437-44.
  • [35] Wardle J., Parmenter K, Walter J.: Nutrition knowledge and food intake. Appetite, 2000, 34, 269- 275.
  • [36] Zandstra E.H., Graaf DE C., Staveren W.A.: Influence of health and taste attitudes on consumption of low- and high-fat foods. Food Quality and Preference, 2001, 12, 75-82.
  • [37] Zunft H.J.F., Friebe D.: Perceived benefits of healthy eating among a nationally-representative sample of adults in the European Union. Europ. J. Clinic. Nutrit., 1997, 51, 41-46.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171600015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.