PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. 147 Modernity of industry and services | 197--207
Tytuł artykułu

Determinants of the Implementation of Corporate Social Responsibility in Chosen Enterprises

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: The purpose of the article is to analyse the most significant factors determining the implementation of CSR within an enterprise on the example of socially responsible entities highlighted in the "Równa Firma" ranking, organized every year by students and employees of the Faculty of Economics, Finance and Management of the University of Szczecin, affiliated with the Biznes Innowacje Networking Foundation. Design/methodology/approach: This is a research paper, in which the author utilized the survey method. The research was carried out among 25 enterprises awarded with honourable mentions by the committee in the "Równa Firma" ranking in 2018. Findings: The article addresses the issues related to determinants of the implementation of the concept of corporate social responsibility. It is worth noting, that many motives for the use of CSR are presented in both Polish and foreign literature. The article focuses on the factors which have an impact on implementation of the concept of CSR on the basis of own surveys. Research limitations/implications: The results of the research cannot be generalised, but can form a basis for further deliberations. They shed certain light on possible main determinants of implementation of the concept of corporate social responsibility in some enterprises. In the future, it is suggested to perform similar research on the presented topics in a larger group of enterprises. Originality/value: This paper provides research results on the most significant factors determining the implementation of CSR in chosen enterprises of the West Pomeranian Voivodeship in Poland. (original abstract)
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
Bibliografia
  • 1. Bralczyk, J. (2008). Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • 2. Coombs, T., Holladay, S.J. (2015). Two Minute Drill - Video Games and Social Media to Advance CSR. In: A. Adi, G. Grigore, D. Crowther (Ed.), Corporate Social Responsibility in The Digital Area (pp. 127-142). Bingley: Corporate, Emerald Group Publishing Limited.
  • 3. Engelhardt, J. (2014). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: CeDeWu.
  • 4. Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2019). Raport z 4. edycji badania "CSR w praktyce - barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej". Retrieved from http://odpowiedzialny biznes.pl/aktualno%C5%9Bci/raport-z-4-edycji-badania-csr-w-praktyce-barometr-francusko-polskiej-izby-gospodarczej/, 24.04.2020.
  • 5. Galbreath, J. (2010). Drivers of Corporate Social Responsibility: the Role of Formal Strategic Planning and Firm Culture. British Journal of Management, 21(2),511-525.
  • 6. Ganescu, C., Gangone, A. (2017). A model of Socially Responsible Organizational Culture. Studia Universitatis Vasile Goldis Arad, 27, 2, 45-59.
  • 7. Jaakson, K., Vadi, M., Tamm, K. (2009). Organizational culture and CSR: An exploratory study of Estonian service organizations. Social Responsibility Journal, 5, 1, 6-18. 3DOI: 10.1108/1747111091093992.
  • 8. Jastrzębska, E. (2016). Ewolucja społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Studia i Prace, nr 4. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa: Wydawnictwo SGH, pp. 85-101.
  • 9. Klimkiewicz, K. (2011). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako wyraz kultury organizacyjnej. Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 156. Wrocław: Wydawnictwo UE.
  • 10. Nieradzik, D. (2017). Oczekiwania interesariuszy wobec społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Organizacja i Zarządzanie, nr 1. Katowice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • 11. Okpara, J.O., Idowu, S.O. (2013). Corporate Social Responsibility. Springer.
  • 12. Park Byung Il, Pervez N. Ghauri (2015). Determinants influencing CSR practices in small and medium sized MNE subsidiaries: A stakeholder perspective. Journal of World Business, 50, 192-204.
  • 13. Rudnicka, A. (2012). CSR - doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
  • 14. Sokołowska, A. (2013). Społeczna odpowiedzialność małego przedsiębiorstwa. Identyfikacja - ocena - kierunki doskonalenia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • 15. Zieliński, M. (2014). Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie. Gliwice: Wydawnictwo Naukowe Politechniki Śląskiej.
  • 16. Żychlewicz, M. (2015). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw. Współczesne Problemy Ekonomiczne, nr 11, Zeszyty Naukowe, nr 858. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171600935

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.