PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 19 | z. 4 Przyszłość w organizowaniu kultury | 335--360
Tytuł artykułu

Wielogłos na temat przyszłości w obszarach sprojektyzowanych. Analiza twórczości naukowej i artystycznej

Warianty tytułu
About the Future of Projectified Areas. A Closer Look at Scientific and Artistic Work
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ma charakter badawczy, choć zawiera także elementy refleksji koncepcyjnej, testującej w kontekście prób pojmowania przyszłości rozwiązanie koncentrujące się na narracjach i dyskursie [Czarniawska 2004; Kostera 2006]. Całość wpisuje się w interdyscyplinarny tryb rozumienia zarządzania, w którym zapożyczane są podejścia naukowe z innych dyscyplin, a także inspiracje artystyczne, szczególnie jeśli towarzyszy im intensywny kontekst projektowy. Fakt ten tłumaczony jest samym badanym zjawiskiem - niepoznana przyszłość wymaga opracowania oryginalnych strategii odkrywania jej tajemnic. Tekst jest zbudowany zgodnie z następującym schematem: w pierwszej części skrótowo zostały przywołane wybrane kulturowe, artystyczne i filozoficzne konteksty mówienia o przyszłości, dalej temat ten został ulokowany w obrębie nauk o zarządzaniu. Fragmenty te każdorazowo uzupełnia przegląd literatury. Jego celem jest pokazanie wielobarwności punktów odniesienia w myśleniu o świecie, którego jeszcze nie ma, co stanowi tło dla wielogłosu prezentowanego w części badawczej. Następnie wyjaśniono podejście metodologiczne. W kolejnej części zostały omówione wybrane przykłady rozumiane jako elementy kolażu narracyjnego, mającego dać pogląd na temat kilku wyobrażeń z obszaru nauk o zarządzaniu i sztuki w odniesieniu do analizowanej problematyki. Tekst kończy podsumowanie i sformułowanie wniosków. (fragment tekstu)
EN
The article discusses selected examples of artistic projects and scientific papers in the field of management sciences from 2008-2018 in which the authors strived to outline the possible shape of the future. Two methodologies were used in order to show what visions of the world that is yet to come are veiled in the statements being analysed. The first one, the narrative collage, was applied at the stage of selecting the examples, while the second one, the discourse analysis, allowed to penetrate the content of the statements. At the same time, every effort was made to pinpoint the key theme of "relations" in which individuals and groups would be involved. Furthermore, the author factors in the organisational phenomena, and also the interactions within private relationships or communing with nature. The research part is complemented with a review of the literature on management and art, as well as with a comparison of the ways in which scientists and artists formulate their thoughts about the future. The focus on these two fields of activity, science and art, stems from the conviction that they are highly projectified. On the one hand, this justifies the choice of the futurerelated topic, because projects can be construed as tools that co-shape the future; on the other hand, it is a logical starting point for the research process combining these two perspectives. (original abstract)
Rocznik
Tom
19
Strony
335--360
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Aligica P.D. (2003), Prediction, Explanation and the Epistemology of Future Studies, "Futures", vol. 35, no. 10, 1027-1040.
  • Appadurai A. (2013), The Future as Cultural Fact, London: Verso.
  • Augustyn, św. (2007), Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków: Znak.
  • Austin J.L. (1993), Mówienie i poznawanie, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bell D. (1976), The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting, New York: Basic Books.
  • Bowler P. J. (2017), A History of the Future, New York: Cambridge University Press.
  • Brynjolfsson E., McAfee A. (2016), The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, New York: W.W. Norton & Company.
  • Bucheli M., Wadhwani D. (ed.) (2014), Organizations in Time: History, Theory and Methods, Oxford: Oxford University Press.
  • Byrd A. I. (2013), Art Cities of the Future: 21st-Century Avant-Gardes, London: Phaidon Press.
  • Ciunajcis D. (2011), O krytycznym zadaniu historii pojęć, "Sensus Historiae", vol. 3, no. 2, 55-77.
  • Czarniawska B. (2004), Narratives in Social Science Research, London: SAGE.
  • Czarniawska B. (2010), Trochę inna teoria organizacji, Warszawa: Poltext.
  • Ćwikła, M., Jałocha, B. (2015), Unspread Wings: Why Cultural Projects Don't Provide Refreshing Ideas for Project Management Although they Could?, "International Journal of Managing Projects in Business", Vol. 8, Issue: 4, 626-648.
  • Eliade M. (1998), Mit wiecznego powrotu, tłum. K. Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo KR.
  • Ford M. (2016), Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future, New York: Basic Books.
  • Frase P. (2016), Four Futures: Visions of the World after Capitalism, London: Verso.
  • Gee J. P. (2004), An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method, London: Routledge.
  • Graeber D. (2016), Utopia regulaminów, tłum. M. Jedliński, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Hanna R., Rohm A., Crittenden V.L. (2011), We're all Connected: The Power of the Social Media Ecosystem, "Business Horizons", vol. 54, no. 3, 265-273.
  • Helmer O., Rescher N. (1959), On the Epistemology of the Inexact Sciences, "Management Science", vol. 6, no. 1, 25-52.
  • Huemann M., Silvius G. (2017), Projects to Create the Future: Managing Projects Meets Sustainable Development, "International Journal of Project Management", vol. 35, no. 6, 1066-1070.
  • Ito J., Howe J. (2016), Whiplash: How to Survive Our Faster Future, New York: Grand Central Publishing.
  • Jałocha B., Zawadzki M. (2015), Projektyzacja uniwersytetu: podejście krytyczne, [w:] B. Nierenberg, R. Batko, Ł. Sułkowski (red.), Zarządzanie Humanistyczne, Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Johansen Ch., de Cock Ch. (2017), Ideologies of Time: How Elite Corporate Actors Engage the Future, "Organization", vol. 25, no. 2, 186-204.
  • Kaiser M. (2015), Curtains?: The Future of the Arts in America, Waltham: Brandeis University Press.
  • Kaplan J. (2015), Humans Need Not Apply: A Guide to Wealth and Work in the Age of Artificial Intelligence, New Haven: Yale University Press.
  • Kornberger M. (2013), Disciplinig the Future: On Studying the Politics of Strategy, "Scandinavian Journal of Management" vol. 29, no. 1, 104-107.
  • Koselleck, R. (1973), Kritik und Krise. Eine Studie zur Pathogenese der bürgerlichen Welt, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Kostera M. (2006), The Narrative Collage As Research Method, "Storytelling, Self, Society", vol. 2, no. 2, 5-27.
  • Kristeva J., Jardine A., Blake H. (1981), Women's Time, "Signs", vol. 7, no. 1, 13-35.
  • Lévi-Strauss, C. (1970), Myśl nieoswojona, tłum. A. Zajączkowski, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
  • Lubowicka G. (2017), Utopia w relacji horyzontu oczekiwania i przestrzeni doświadczenia w ujęciu Reinharta Kosellecka, [w:] Utopia a edukacja, t. 3: K. Rejman, R. Włodarczyk (red.), Nadzieje i rozczarowania wyobrażeniami świata możliwego, Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 99-111.
  • McLaren P., Mills A. J., Weatherbee T. (ed.), (2015), The Routledge Companion to Management and Organizational History, New York: Routledge.
  • MacLeod S., Austin T., Hale J., Hing-Kay O. (2018), The Future of Museum and Gallery Design: Purpose, Process, Perception, London: Routledge.
  • Montfort N. (2017), The Future, Cambridge MA: MIT Press.
  • Nycz R. (1978), O kolażu tekstowym (na materiale prozy Leopolda Buczkowskiego), "Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja", nr 4(40), 9-29.
  • Palm K., Londahl M. (2015), A Project as a Workplace: Observations from Project Managers in four R&D and Project-Intensive Companies, "International Journal of Project Management", vol. 33, no. 4, 828-838.
  • Pawłowski R. (2015),
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171601731

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.