Warianty tytułu
Calculating Quality Costs in a Selected Service Enterprise
Języki publikacji
Abstrakty
Cel: Celem artykułu jest zaprezentowanie rachunku kosztów jakości, zasad jego wdrażania i szacowania kosztów jakości, a także próba zastosowania tego rachunku w wybranym przedsiębiorstwie usługowym.
Metodyka badań: Badania empiryczne w zakresie praktycznego zastosowania rachunku kosztów jakości zostało przeprowadzone w jednym z przedsiębiorstw usługowych funkcjonujących na rynku krakowskim.
Wyniki badań: Wdrożenie rachunku kosztów jakości w wybranym przedsiębiorstwie usługowym pozwoliło uporządkować informacje na temat kosztów jakości, wskazać obszary problemowe, a także zależności zachodzące między grupami tych kosztów.
Wnioski: Zaawansowane procesy świadczenia usług, wysokie wymagania klientów dotyczące jakości usług oraz duża konkurencja sprawiają, że informacje kosztowe, których dostarczają tradycyjne systemy rachunkowe, są niewystarczające do podejmowania właściwych decyzji w przedsiębiorstwach. Konieczne staje się zatem wdrożenie nowych systemów rachunku kosztów, które zapewnią wiarygodne informacje o kosztach związanych z jakością. Takim rachunkiem kosztów, dostarczającym rzetelnych informacji, jest rachunek kosztów jakości. Może być on wykorzystywany jako narzędzie wspomagające proces zarządzania. Jego wdrożenie pozwala zwiększyć efektywność realizowanych procesów, optymalizować koszty i zwiększyć efektywność całej jednostki.
Wkład w rozwój dyscypliny: Uzyskane rezultaty powinny stanowić podstawę teoretyczną i praktyczną do wdrażania tego rachunku w dowolnym przedsiębiorstwie usługowym. (abstrakt oryginalny)
Metodyka badań: Badania empiryczne w zakresie praktycznego zastosowania rachunku kosztów jakości zostało przeprowadzone w jednym z przedsiębiorstw usługowych funkcjonujących na rynku krakowskim.
Wyniki badań: Wdrożenie rachunku kosztów jakości w wybranym przedsiębiorstwie usługowym pozwoliło uporządkować informacje na temat kosztów jakości, wskazać obszary problemowe, a także zależności zachodzące między grupami tych kosztów.
Wnioski: Zaawansowane procesy świadczenia usług, wysokie wymagania klientów dotyczące jakości usług oraz duża konkurencja sprawiają, że informacje kosztowe, których dostarczają tradycyjne systemy rachunkowe, są niewystarczające do podejmowania właściwych decyzji w przedsiębiorstwach. Konieczne staje się zatem wdrożenie nowych systemów rachunku kosztów, które zapewnią wiarygodne informacje o kosztach związanych z jakością. Takim rachunkiem kosztów, dostarczającym rzetelnych informacji, jest rachunek kosztów jakości. Może być on wykorzystywany jako narzędzie wspomagające proces zarządzania. Jego wdrożenie pozwala zwiększyć efektywność realizowanych procesów, optymalizować koszty i zwiększyć efektywność całej jednostki.
Wkład w rozwój dyscypliny: Uzyskane rezultaty powinny stanowić podstawę teoretyczną i praktyczną do wdrażania tego rachunku w dowolnym przedsiębiorstwie usługowym. (abstrakt oryginalny)
Objective: The article presents the calculation of quality costs, rules for its implementation and estimation, as well as an example application of this calculation in a selected service enterprise.
Research Design & Methods: Empirical research on the practical application of a quality costs calculation was carried out in a service enterprise operating on the Kraków market. Findings: The implementation of a quality costs calculation in a selected service enterprise made it possible to provide information on quality costs and the relationships between groups of these costs as well as to indicate problem areas.
Implications / Recommendations: Advanced service processes, high customer requirements for quality services, and fierce competition mean that the cost information provided by traditional accounting systems is insufficient for the right decisions to be made in enterprises. It is therefore necessary to implement new cost accounting systems that provide reliable information on quality-related costs. Calculating quality costs as cost accounting provides authentic information about these costs, and can be used as a tool supporting the management process. The implementation of this calculation enables enterprises to increase the efficiency of the processes, optimise costs and increase overall unit efficiency.
Contribution: The results obtained should constitute the theoretical and practical basis for implementing this calculation in any service enterprise. (original abstract)
Research Design & Methods: Empirical research on the practical application of a quality costs calculation was carried out in a service enterprise operating on the Kraków market. Findings: The implementation of a quality costs calculation in a selected service enterprise made it possible to provide information on quality costs and the relationships between groups of these costs as well as to indicate problem areas.
Implications / Recommendations: Advanced service processes, high customer requirements for quality services, and fierce competition mean that the cost information provided by traditional accounting systems is insufficient for the right decisions to be made in enterprises. It is therefore necessary to implement new cost accounting systems that provide reliable information on quality-related costs. Calculating quality costs as cost accounting provides authentic information about these costs, and can be used as a tool supporting the management process. The implementation of this calculation enables enterprises to increase the efficiency of the processes, optimise costs and increase overall unit efficiency.
Contribution: The results obtained should constitute the theoretical and practical basis for implementing this calculation in any service enterprise. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--119
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
- Balon U. (2012), Zarządzanie kosztami jakości elementem doskonalenia organizacji (w:) Praktyka zarządzania jakością w XX wieku, red. T. Sikora, M. Giemza, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.
- Ciechan-Kujawa M. (2004), Determinanty i bariery wdrażania rachunku kosztów jakości, "Problemy Jakości", nr 7.
- Ciechan-Kujawa M. (2005), Rachunek kosztów jakości, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Murumkar A.B., Teli S.N., Loni R.R. (2018), Framework for Reduction of Quality Cost, "International Journal for Research in Engineering Application and Management", Special Issue-ICSGUPSTM, https://doi.org/10.18231/2454-9150.2018.0231.
- Raport roczny 2018 (2019), MPWiK w Krakowie, Kraków.
- Rehacek P. (2018), Cost of Quality or Quality Costs, "International Journal of Advanced and Applied Sciences", vol. 5, nr 2, https://doi.org/10.21833/ijaas.2018.02.002.
- Sadkowski W. (2019a), Models of Quality Costs Calculation and Their Classification, "Organization and Management", vol. 2, nr 46.
- Sadkowski W. (2019b), Przegląd dotychczasowych zastosowań modeli rachunku kosztów jakości, "Problemy Jakości", vol. 1, nr 3, https://doi.org/10.15199/46.2019.3.3.
- Stadnicka D. (2019), Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
- Sulowska-Banaś U. (2013), Model rachunku kosztów jakości w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej, Kraków (praca doktorska).
- Sulowska-Banaś U. (2015), Doświadczenia z wdrożenia rachunku kosztów jakości w szpitalu, "Problemy Jakości", vol. 1, nr 7-8, https://doi.org/10.15199/46.2015.7-8.7.
- Wójcik G.P. (2014), Koszty jakości. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171601985