PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 18 | nr 47 Rodzina w XIX i XX wieku | 33--43
Tytuł artykułu

Rodzina w życiu uczonych w świetle wybranych egodokumentów

Warianty tytułu
Family in Scientists' Lives in the Light of Selected Egodocuments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem publikacji jest ukazanie rodziny  i jej znaczenia w  kształtowaniu przyszłych uczonych. Zasygnalizowane w tekście historie rodzinne, wpisują  się w prowadzone badania nad pamięcią historyczną, która została nazwana w literaturze przedmiotu pamięcią autobiograficzną. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem rozważań jest ukazanie rodziny  jako instytucji  ważnej w procesie wychowania i kształcenia. Refleksję na ten temat sprowadzam do  poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania:  Jak zapamiętani zostali rodzice?  Jakie wartości zostały przekazane przez rodzinę? Jaki był udział  rodziców w  edukacji  wskazanych w artykule uczonych? Metodą zastosowaną w opracowaniu jest analiza historyczno-pedagogiczna egodokumentów. PROCES WYWODU: Proces wywodu składa się z kilku etapów: 1. Omówienie wykorzystywanych źródeł i ich wartości poznawczej, 2.  Przedstawienie autorów źródeł, co jest konieczne ze względu na odczytanie ich wartości poznawczej. 3. Prezentacja  przykładów mówiących o znaczeniu rodziny w kształtowaniu przyszłych uczonych. Mam świadomość, że problem zawarty w tytule tekstu wymaga dalszych badań. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzone analizy potwierdzają słuszność założenia, ze rodzina odgrywa  ważną rolę  w procesie wychowania i kształtowania określonych postaw. Szczególne zadania w tych procesach  przypadają, jak wykazali autorzy egodokumentów, rodzicom. Nie bez znaczenia dla kształtowania postaw ma atmosfera wychowawcza rodziny, a szczególnie relacje między rodzicami. WNIOSKI: Wnioski sprowadzają się nie tylko do  zaprezentowania wiedzy o  przeszłości polskiej rodziny na wybranych przykładach. To przede wszystkim ukazanie sprawdzonych teorii wychowania, które  potwierdzają skuteczność oddziaływań rodziny na dalsze losy swoich dzieci i ich miejsce w nauce. Z analiz tych wyłania się obraz środowisk rodzinnych, w których wybitni uczeni  wychowywani byli w szacunku do wiedzy, określonych wartości, prawd wiary.(abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The objective of the publication is presenting family and its meaning in shaping future scientists. Family stories mentioned in the text are related to the research on historical memory which was called autobiographical memory in the books concerning the topic. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The basic research problem is showing the family as an institution important in the process of upbringing and shaping young people. In my considerations on the topic I have focused on the answers to the following questions: How were the parents remembered? What values did the family teach the scientists? How did the parents contribute to educating the scientists mentioned in the article? The method I applied in the work was historical and pedagogical analysis of egodocuments. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The process of argumentation consists of several stages: 1. Discussing the selected sources and their cognitive value, 2. Presenting the authors of the sources, which is necessary due to reading their cognitive value. 3. Presenting the examples telling about the meaning of the family in shaping future scientists. I am aware of the fact that the problem mentioned in the title of the text requires further research. RESEARCH RESULTS: The analysis that has been carried out confirms the assumption that the family plays an important role in the process of upbringing and shaping certain attitudes. As the authors of the egodocuments have shown, parents are given particularly important tasks in those processes. What is also important for shaping the attitudes is the upbringing atmosphere of the family, especially the relation between the parents. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conclusions do not only include presenting the knowledge of the past of the Polish family on the basis of selected examples. First of all, they include the presentation of verified theories of upbringing which confirm the effectiveness of the family influence on the further lives of their children and their function in science. The analyses have shown the image of family environments in which outstanding scientists were taught the respect for knowledge, specific values and religious truths.(original abstract)
Rocznik
Tom
18
Strony
33--43
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Czermińska, M. (2000). Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
  • Czermińska, M. (2009). O autobiografii i autobiograficzności. W: M. Czermińska (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
  • Falski, M. (2007). Z okruchów wspomnień, oprac. i przypisy M. Kossecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Gadacz, T. i Milerski, B. (2002). Meysztowicz Walerian (hasło). W: T. Gadacz i B. Milerski (red.), Encyklopedia: Religia. T. 6. Warszawa: PWN.
  • Górski, K. (1995). Pamiętniki. Toruń: Wydawnictwo Comer.
  • Górski, K. (2003). Autobiografia naukowa. W: W. Sierdzan (red.), Homines et historia. Toruń: Wydawnictwo UMK.
  • Grzybowski, S. (1999). Wspomnienia. Kraków: Kantor Wydawniczy "Zakamycze".
  • Gusdorf, G. (2009). Warunki i ograniczenia autobiografii. W: M. Czermińska (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 19-46.
  • Jankowska, M. (2004). Irena Sławińska - teoretyk literatury, profesor KUL, http://teatrnn.pl/leksykon/ artykuly/irena-slawinska-19132004/ (dostęp: 25.04.2019).
  • Julkowska, V. (2012). Między pamięcią a historią. Przypadek historii rodzinnych. Sensus Historiae, 1, 77-92.
  • Kalembka, S. (2009). Urywki wspomnień. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kolankowski, L. (2012). Ludwik Kolankowski 1882-1956. Zapiski pamiętnikarskie, do druku przygot., wstępem i przypisami opatrzyła S. Grochowina. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Kujawska, M., Skórzyńska, I. i Teusz, G. (red.) (2009). Rodzina - Tożsamość - Pamięć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
  • Lanckorońska, K. (2005). Szkice wspomnień. Warszawa: Biblioteka "Więzi".
  • Lutosławski, W. (1933). Jeden łatwy żywot. Warszawa: F. Hoesick "Monolit".
  • Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Meysztowicz, W. (2012). Gawędy o czasach i ludziach. Łomianki: Wydawnictwo LTW.
  • Mysłakowski, Z. (1967). Zatracone ścieżki, zagubione ślady. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Okoń, W. (2005). Samo życie osiemdziesięciolatka z autobiografią naukową autora. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Pawelczyk, A. (2018). Irena Sławińska. Nauczycielka literatury i zasad dobrego życia, https://kurierlubelski. pl/irena-slawinska-nauczycielka-literatury-oraz-zasad-dobrego-zycia/ar/13759343 (dostęp: 10.04.2019).
  • Pigoń, S. (1968). Z przędziwa pamięci. Urywki wspomnień. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Ricoeur, P. (2005). Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna, przełożyła P. Bobowska-Nastarzewska. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  • Salmonowicz, S. (2014). "Życie jak osioł ucieka...". Wspomnienia. Bydgoszcz-Gdańsk: Państwowy Instytut Badawczy.
  • Serczyk, J. (1999). Minęło życie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Sławińska, I. (1998). Szlakami moich wód... Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.
  • Suchmiel, J. (1998). Refleksje nad wychowaniem w rodzinie w "Zapiskach do Autobiografii" Władysława Tatarkiewicza. Zeszyty Naukowe WSP Bydgoszcz. Studia Pedagogiczne, 34, 145-155.
  • Szulakiewicz, W. (2012a). Rodzina w życiu wybitnych uczonych - przykład Kazimierza Twardowskiego (1866-1938). Wychowanie w Rodzinie, 8, 179-191.
  • Szulakiewicz, W. (2012b). Opowiadając o sobie. Obraz dzieciństwa we wspomnieniach wybitnych ludzi. W: Z. Karpus, G. Radomski i M. Strzelecki (red.), W kręgu historii, politologii i edukacji: studia i szkice dedykowane profesorowi Witoldowi Wojdyle. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 889-911.
  • Szulakiewicz, W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16, 65-84.
  • Szulakiewicz, W. (red.). (2016). Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Śródka, A. (1995). Uczeni polscy XIX-XX stulecia. T. II. Warszawa: Wydawnictwo Aries.
  • Tatarkiewiczowie, T. i W. (2011). Wspomnienia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Tomaszewski, T. (1996). Pejzaż psychologiczny. Warszawa: WIP.
  • Twardowski, K. (1997). Dzienniki. T. 1-2. Warszawa-Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Żygulski, K. (1994). Jestem z lwowskiego etapu... Warszawa: "Instytut Wydawniczy Pax".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171605029

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.