PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | z. 149 | 715--724
Tytuł artykułu

Dividend Policy as an Element of the Company's Strategy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: This article presents the principles of payout of dividends and dividend advances in capital companies and their significance in investor relations, as well as the basic theoretical assumptions regarding the dividend policy in an enterprise. Moreover, it describes positive and negative aspects of various dividend payout strategies. Design/methodology/approach: The article is entirely based on literature and legal acts. It presents the theoretical approach to the topic. Findings: The theories of dividends involve fundamentally contradictory assumptions, which may be useful for business managers only when external factors are taken into account. Even if there is no direct relationship between the dividend policy and investors' preferences and, consequently, the company's share price, adopting a specific dividend payout strategy seems to be a necessity. Determining a strategy will also allow shareholders to decide whether to keep the company shares or to sell those shares to investors interested in the strategy of the company. Originality/value: The review of the theories of dividends may be used by other researchers or investors. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
715--724
Opis fizyczny
Twórcy
  • Częstochowa University of Technology
Bibliografia
  • 1. Bień, W. (2011). Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
  • 2. Brealey, R., Myers, S. (1999). Podstawy finansów przedsiębiorstw. T. 1. Warszawa: PWN.
  • 3. Brigham, E.F. (2005). Podstawy zarządzania finansami. T. 2. Warszawa: PWE.
  • 4. Dividend policy, available online www.governica.com, 15.05.2019.
  • 5. Gordon, M.J. (1963). Optimal Investment and Financing Policy. Journal of Finance, p. 264.
  • 6. Grzywacz, J. (2013). Finanse przedsiębiorstwa. Warszawa: SGH.
  • 7. Jabłoński, B., Prymon, K. (2017). Polityka dywidend współczesnego przedsiębiorstwa - teoria i praktyka. Katowice: UE in Katowice.
  • 8. Lintner, J. (1962). Dividends, Earnings, Leverage, Stock Prices and the Supply of Capital to Corporations. Review of Economics and Statistics, p. 243.
  • 9. Marsh, T.A., Merton, R.C. (1987). Dividend behavior for the aggregate stock market. Journal of Business 60(1), p. 1-40.
  • 10. Miller, M.H., Modigliani, F. (1961). Dividend Policy, Growth, and the Valuation of Shares. Journal of Business.
  • 11. Sierpińska, M. (1999). Polityka dywidend w spółkach kapitałowych. Warszawa-Kraków: PWN.
  • 12. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2000, nr 94, poz. 1037).
  • 13. Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U. 2018, poz. 2244).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171605123

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.