PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2020 | 14 | nr 3 | 15--26
Tytuł artykułu

Wychowawcze znaczenie obrzędowości inspirowane myślą i działalnością pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Educational Significance of Rituals Inspire Thought and Pedagogical Activity of Blessed Edmund Bojanowski
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony jest obrzędowości, która w głównym nurcie życia często bywa pomijana. Można jednak zadać pytanie - czy mamy świadomość jaka wartość wychowawcza tkwi w obrzędowości. Na pewno miał tego pełną świadomość bł. Edmund Bojanowski, który w opracowanych przez siebie materiałach pozostawił nam wiele wskazówek jak z obrzędowości czynić środek wychowawczy. Celem artykułu będzie przypomnienie jak ważne miejsce w procesie wychowania zajmuje obrzędowość. Tekst składa się z trzech części. W pierwszej znajduje się analiza zjawiska obrzędowości, zaprezentowana jest jego typologia oraz funkcje. Druga poświęcona jest procesowi wychowania i wskazaniu elementów, w których możemy mówić o obrzędowości. Trzecią część stanowi wskazanie dziedzin wychowania, w których obrzędowość może odgrywać szczególną rolę. Zakończeniem artykułu jest wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów. Materiał i metody: Materiały źródłowe - kompendium Edmunda Bojanowskiego. Analiza dokumentów. Wyniki: Ukazanie wychowawczego znaczenia udziału dzieci i młodzieży w obrzędach. Wnioski: Wskazanie zasad wychowania, które mogą warunkować wychowawczą wartość obrzędów. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article will be to remind you how important rituals occupy in the process of education. The text consists of three parts. The first one analyzes the rituals phenomenon, presents its typology and functions. The second part is devoted to the process of upbringing and pointing out the elements in which we can talk about rituals. The third part is an indication of the areas of education in which rituals can play a special role. The end of the article is to indicate the principles of upbringing, which may condition the educational value of rites. Material and methods. Source materials - compendium of Edmund Bojanowski. Document analysis. Results. Showing the educational significance of the participation of children and youth in rites. Conclusions. Indication of the rules of upbringing, which may condition the educational value of rites. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
15--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
Bibliografia
  • Dąbrowska T.E. (1997), Metody wychowania, W: T.E. Dąbrowska, B. Wojciechowska-Charlak (red.), Między praktyką a teorią wychowania, (35-46), Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Krzyżanowski J. (1965), Słownik folkloru polskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Kunowski S. (2001), Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Kustra Cz. (2009), Podstawy michalickiego systemu wychowania, Marki: Michalineum.
  • Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Opiela M.L. (2012), Pedagogika bł. Edmunda Bojanowskiego, W: J. Kostkiewicz (red.), Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. T. 1 (s. 445-497), Kraków: Impuls.
  • Opiela M.L. (2013), Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Opiela M.L. (2016), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin: Episteme.
  • Pełka L. (1989), Rytuały, obrzędy, święta, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
  • Piekarz M.E. (2013), Formy integralnego wychowania w przedszkolu integracyjnym, W: D. Bis, M.L. Opiela (red.), Wychowanie integralne w teorii i praktyce pedagogicznej (s. 233-243), Lublin: Wydawnictwo KUL
  • Staszczak Z. (1987), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Warszawa-Poznań: PWN.
  • Sztumski J. (2006), Rytuał, W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. V, (s. 567), Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
  • Wojciechowska-Charlak B., W: T.E. Dąbrowska, B. Wojciechowska-Charlak (red.), Między praktyką a teorią wychowania, (59-72), Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Zając K., Wspomaganie, integrowanie i wspieranie działań wychowawczych środowiska rodzinnego i przedszkolnego, W: D. Bis, M. L. Opiela (red.), Wychowanie integralne w teorii i praktyce pedagogicznej (s. 217-131), Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • SJP, https://sjp.pwn.pl/slowniki/obrz%C4%99dowo%C5%9B%C4%87.html (12.04.2020).
  • Trukszyn A., Obrzęd. Znaczenie, klasyfikacja i funkcja,http://www.wdk-kielce.pl/index.php?id1=244&id2=245&id3=275&language=pl (17.04.2020).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171607259

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.