PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 3, CD | 2693--2702
Tytuł artykułu

Metody magazynowania wodoru w platformach podwodnych

Autorzy
Warianty tytułu
Hydrogen Storage Methods in Underwater Platforms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Coraz częściej w różnego rodzaju środkach transportu stosuje się niekonwencjonalne i ekologiczne źródła energii elektrycznej, np. ogniwa paliwowe typu PEM. Ogniwa potrzebują do swojej pracy wodoru jako paliwa i tlenu jako utleniacza. Wodór, w stosunku do innych nośników energii (np. metan, metanol, czy też oktan), posiada najmniejszą gęstość oraz największe ciepło spalania na 1 kg masy. Dlatego też jest on bardzo lotnym, ale za to bardzo wydajnym energetycznie paliwem. Jednym z problemów pojawiających się w eksploatacji systemów ogniwa paliwowego jest wybór metody magazynowania wodoru. W niniejszym artykule przedstawiono dostępne na świecie metody magazynowania wodoru, ich wady i zalety oraz perspektywy rozwoju. Następnie dokonano wyboru metod najlepszych pod względem ich zastosowania w platformach podwodnych. (abstrakt oryginalny)
EN
More often nonconventional and ecological sources of an electric energy (e.g. PEM fuel cells) are used in different means of transport. Fuel cells need to their operation hydrogen as a fuel and oxygen as an oxidizer. Hydrogen in comparison with other energy carriers (e.g. methane, methanol, octane) has the smallest density and the largest heat of combustion coinciding with 1 kg of a mass. Therefore, it is very volatile but also very energy-efficient fuel. One of the problems existing in exploitation of fuel cell systems is selection of hydrogen storage methods. In the paper, hydrogen storage methods accessible on the world, their advantages and disadvantages and perspectives of development were presented. Then, selection of the best method for using in underwater platforms was carried out. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2693--2702
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
Bibliografia
  • [1] Argonne National Laboratory, Technical Assessment of Cryo-Compressed Hydrogen Storage Tank Systems for Automotive Applications, raport, internet: http://www.ipd.anl.gov/anlpubs/2010/01/65821.pdf.
  • [2] Bossel U., Eliasson B., The Future of the Hydrogen Economy: Bright or Bleak?, internet: http://www.planetforlife.com/pdffiles/h2report.pdf.
  • [3] Fazle Kibriaa A.K.M., Moa Y.H., Parka K.S., Nahma K.S., Yun M.H; Electrochemical hydrogen storage behaviors of CVD, AD and LA grown carbon nanotubes in KOH medium; International Journal of Hydrogen Energy 26/2001, str. 823-829.
  • [4] Feldzensztajn A, Pacuła L., Pusz J., Wodór paliwem przyszłości, Instutut wdrożeń technicznych, internet.
  • [5] Maeda T. i inni, Development of Fuel Cell AUV URASHIMA, internet: http://www.asimo.pl/materialy/download/urashima.pdf
  • [6] Matsunaga T., Development Of Metal Hydrides For High Pressure MH Tank, Materials Issues in a Hydrogen Economy, str. 144-154.
  • [7] Nešković O., Djustebek J., Djordjević V., Cvetićanin J., Veličković S., Veljković M., Bibić N., Hydrogen Storage On Activated Carbon Nanotubes, Digest Journal of Nanomaterials and Biostructures, Vol. 1, No. 4, 2006, str. 121 - 127.
  • [8] Read C., Thomas G., Ordaz G., Satyapal S., U.S. Department of Energy's System Targets for On-Board Vehicular Hydrogen Storage, Materials Maters, 2007, Vol. 2, No. str. 3-4.
  • [9] Swain M.R., Fuel Leak Simulation, Proceedings of the 2001 DOE Hydrogen Program Review, NREL/CP-570-30535.
  • [10]Wonga J., Gamboneb L., 70 MPa Fueling Station for Hydrogen Vehicles, Materiały Konferencyjne WHEC 16 / 13-16 June 2006 - Lyon France.
  • [11]Xtech, Rosjanie mają patent na magazynowanie wodoru, Internet: http://katalog.xtech.pl/wiadomosci/wiadomosc_2262.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171607671

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.