PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 7095--7105
Tytuł artykułu

Analiza wpływu zmiany ułożenia taśmy pasa bezpieczeństwa na obciążenia pasażerów na tylnych siedzeniach podczas czołowego uderzenia samochodu w przeszkodę

Warianty tytułu
Analysis of the Influence of Changing the Configuration of the Seat Belt on the Loads of the Rear Seat Passengers in a Car during Frontal Collision
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest ocena wpływu zmiany położenia taśmy pasa względem pasażerów (dorosły i dziecko) na tylnych siedzeniach na ich kinematykę, obciążenia dynamiczne i ryzyko powstawania obrażeń, podczas czołowego uderzenia samochodu w przeszkodę. Obciążenia dynamiczne, jakim są oni poddawani podczas wypadku drogowego, mogą być nawet kilka razy większe, niż obciążenia osób na przednich fotelach. Do oceny tych obciążeń opracowano w systemie MADYMO model komputerowy wnętrza samochodu, z manekinami dziecka oraz osoby dorosłej na tylnych fotelach. Rozważono trajektorie ruchu bioder, torsu i głowy oraz obciążenia dynamiczne, działające na manekiny. Zgromadzone wyniki badań umożliwiły wyznaczenie przebiegów oraz wartości obciążeń dynamicznych, wynikających z działania sił bezwładności oraz reakcji od pasów bezpieczeństwa. W ilościowej ocenie obciążeń manekinów wykorzystano wyniki obliczeń wskaźników biomechanicznych.(abstrakt oryginalny)
EN
This work was undertaken to assess the influence of changes in the positioning of the seat belt to the occupants (adults and children) of the rear seat on their kinematics, the dynamic loads acting on them, and the risk of injury they are exposed to during a frontal impact of the car against an obstacle. Dynamic loads, affecting them during a road accident, can be even a few times higher than the loads of the front seat passengers. In order to evaluate these loads, a computer model of a car interior was developed in the MADYMO system including child and adult dummies on the rear seat. Within the analysis, the trajectories of the pelvis, torso and head of each dummy as well as the dynamic loads acting on the dummies were examined. The test results collected made it possible to determine the time histories and values of the dynamic loads caused by inertial forces and seat belt reactions. The quantitative evaluation of the loads acting on the dummies was based on results of calculations of biomechanical indicators.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
7095--7105
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Gzik M., Żuchowski A., Joszko K., Wolański W., Badania eksperymentalne i modelowe skuteczności działania urządzeń ochrony na tylnych fotelach samochodów osobowych, podczas wypadku drogowego. 52 Sympozjon "Modelowanie w mechanice", Ustroń, 2013.
  • 2. National Highway Traffic Safety Administration, New Car Assessment Program; Federal Register. Vol. 73, No. 134, USA 2008.
  • 3. Prochowski L., Żuchowski A., Analysis of the influence of passenger position in a car on a risk of injuries during a car accident. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2014, Vol.16, No.3.
  • 4. Prochowski L., Fitas M., Zielonka K., Analiza obrotu torsu dziecka na fotelu podczas czołowego uderzenia autobusu w przeszkodę. Logistyka 2014, nr 3.
  • 5. Prochowski L., Fitas M., Zielonka K., Analiza wyników badań wpływu położenia pasa bezpieczeństwa na ruch oraz obciążenia dynamiczne głowy i torsu dziecka podczas uderzenia autobusu w przeszkodę. Archiwum Motoryzacji 2014, nr 4.
  • 6. Zellmer H., Lührs S., Brüggemann K., Optimized Restraint Systems for Rear Seat Passengers. The 16th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV), Canada 1996.
  • 7. Żuchowski A., Child Safety in a Car During a Frontal Collision. Journal of KONES Powertrain and Transport, 2013, Vol.20, No.1.
  • 8. Żuchowski A., Badania modelowe obciążeń pasażerów na tylnych siedzeniach podczas czołowego uderzenia samochodu w przeszkodę. Logistyka 2014, nr 6.
  • 9. Żuchowski A., Prochowski L., The Analysis of Safety of Rear Seat Occupants of a Passenger Car during the Road Accident. The Archives of Automotive Engineering 2011, No.3.
  • 10. Żuchowski A., Risk of Injury for the Front and Rear Seat Passengers of the Passenger Cars in Frontal Impact. Journal of KONES Powertrain and Transport 2012, Vol.19, No.3.
  • 11. Żuchowski A., Wicher J., Wpływ wstępnego napięcia pasów bezpieczeństwa na obciążenia pasażerów na tylnych siedzeniach podczas zderzenia czołowego. Archiwum Motoryzacji 2013, nr 2.
  • 12. Żuchowski A., Prochowski L., Zielonka K., Ocena ryzyka obrażeń pasażerów podczas wypadku drogowego mikrobusu, jako kryterium doskonalenia konstrukcji foteli i ich rozmieszczenia. Logistyka 2014, nr 3.
  • 13. Żuchowski A., Wpływ rodzaju urządzenia ochronnego na kinematykę i obciążenia dziecka w samochodzie podczas zderzenia czołowego. Archiwum Motoryzacji 2013, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171609127

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.