PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 21 | z. 4 Przedsiębiorstwa i instytucje publiczne - zarządzanie, zasoby i kapitał | 105--115
Tytuł artykułu

Czynniki hamujące wewnątrzrodzinną sukcesję w firmie jako bariera rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Factors Hampering intra-family Succession in the Company as a Barrier to the Development of Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sukcesja jest jednym z najistotniejszych czynników odróżniających firmy rodzinne od nierodzinnych. Faktem jest, że tylko niewielki procent firm rodzinnych przechodzi do kolejnego pokolenia, a wiele międzypokoleniowych transferów kończy się porażką [Davis, Harveston 1998; Handler 1990]. Prawidłowo zaplanowana sukcesja przyczynia się do wielopokoleniowego sukcesu przedsiębiorstwa [Sułkowski, Marjański 2007]. Warto zastanowić się nad czynnikami, które utrudniają zaplanowanie i jej sprawne przeprowadzenie. Celem artykułu jest zaprezentowanie i omówienie barier rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego ze szczególnym uwzględnieniem sukcesji jako jednego z najbardziej wrażliwych momentów funkcjonowania przedsiębiorstwa. (fragment tekstu)
EN
In almost all countries family owned companies are the backbone of the economy. Most of them struggle to survive beyond a single generation. Worldwide, only one out of three family businesses makes the transition successfully from the one generation to the next. The aim of this paper is to show how family owned businesses should be prepared to the transition to the next generation and what barriers they will face. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Astrachan J. (2010), Strategy in family business: Toward a multidimensional research agenda, "Journal of Family Business Strategy", vol. 1, no. 1, ss. 6-14.
  • Barach J., Gantisky J. (1995), Successful succession in family business, "Family Business Review", 8(2), ss. 131-155.
  • Bieńczak M., Lipiec J. (2007), Badania nad przedsiębiorczością rodzinną. Zarządzanie sukcesją, Ekonomia-Zarządzanie-Marketing. Tryptyk sądecki, Nowy Sącz.
  • Chrisman J., Chua J., Sharma P. (1998), Important attributes of successors in family businesses: An Exploratory study, "Family Business Review", vol. 11, issue 1, ss. 19-34.
  • Chua J., Chrisman J., Sharma P. (1999), Defining the family businesss by behavior. "Entrepreneurship theory and practice", vol. 23, issue 4, ss. 19-39.
  • Davis P.S., Harveston P.D. (1998), The influence of family on business succession process: A multigenerational perspective, "Entrepreneurship Theory and Practice", no. 22(3), ss. 31-53.
  • De Masis A., Chua J., Chrisman J. (2008), Factors preventing intra-family succession, "Family Business Review", vol. 21, issue 2, ss. 183-199.
  • Donnelley R. (2002), The Family Business [w:] W.C. Aronoff, J. Astrachan, J. Ward, Family Business Sourcebook, Family Entreprise Publishers, Georgia, s. 4.
  • Fleming Q. (2000), Keep the family baggage out of the family business. Avoiding the seven deadly sins that destroy family businesses, Fireside, NewYork.
  • Grant T. (2000), Międzynarodowy raport prac badawczych, PRIMA.
  • Handler W.C. (1990), Succession in family firms: A mutual role adjustment between entrepreneur and next generation family members, "Entrepreneurship Theory and Practice", no. 15(1), ss. 37-51.
  • Heck R., Trent E. (2002), The Prevalence of Family Business from a Household Sample [w:] W.C. Aronoff, J. Astrachan, W.J.L., Family Business Sourcebook, Family Entreprise Publishers, Georgia, s. 603.
  • Jeżak J., Winnicka-Popczyk A., Popczyk W. (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Kałuża H. (2009), Firmy rodzinne XXI wieku - specyfika i sukcesja, "Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Zywnościowej", nr 75, ss. 49-61.
  • Kelly L.M., Athanassiou N., Crittenden W.F. (2000), Founder centrality and strategic behaviour in the family-owned firm, "Entrepreneurship Theory and Practice", vol. 25, issue 2, ss. 27-42.
  • Kowalewska A. (2009), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Lansberg I. (1988), The succession conspiracy, "Family Business Review", vol.1, issue 2, ss. 119-143.
  • Litz R. (2008), Two Sides of a One-Sided Phenomenon: Conceptualizing the Family Business and Business Family as a Möbius Strip, "Family Business Review", vol. 21, issue 3, ss. 217-236.
  • Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. z 1977 r. nr 38, poz. 169.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Difin, Wrocław.
  • Shanker M., Astrachan J. (1996), Myths and Realities: Family Businesses Contribution to the US Economy - A Framework for Assessing Family Business Statistics, "Family Business Review", vol. 9, issue 2, ss. 107-123.
  • Sharma P., Chrisman J., Pablo A., Chua J. (2001), Determinants of initial satisfaction with the succession process in family firms: A conceptual model, "Entrepreneurship Theory and Practice", 25(3), ss. 17-35.
  • Stavrou E. (1999), Succession in family businesses: Exploring the effects of demographic factors on offspring intentions to join and take over the business, "Journal of small business management", 37(3), ss. 43-62.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2007), Sukcesja jako strategiczny problem rozwoju małych przedsiębiorstw rodzinnych [w:] Zarządzanie rozwojem organizacji, S. Lachiewicz (red.), Tom II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, ss. 130-139.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93.
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807.
  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593.
  • Więcek-Janka E. (2014), Hőshi Ryokan - wielowiekowe przedsiębiorstwo rodzinne, "Relacje", nr 3(4), 16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171609205

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.