PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 2 | 7106--7115
Tytuł artykułu

Analiza wpływu elastyczności taśmy pasa na bezpieczeństwo pasażerów autobusów (analiza przemieszczeń pasażerów)

Warianty tytułu
Analysis of the Influence of Elasticity of Seat Belt Webbing on the Safety of Bus Passengers (Analysis of Passengers' Displacements)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obciążenia dynamiczne podczas wypadku drogowego, działające na pasażerów jadących autobusem, zależą od właściwości systemu ochrony indywidualnej, który stanowią fotel z pasem bezpieczeństwa. Układy regulacji foteli w autobusach są zwykle podporządkowane zapewnieniu komfortu podróżowania, natomiast nie mają regulacji systemu ochrony indywidualnej. Z tych powodów rośnie rola odpowiedniego skojarzenia właściwości fotela z właściwościami taśmy pasa w systemie ochrony pasażera podczas wypadku. W pracy przedstawiono wyniki badań zderzeniowych, których rezultaty pokazują wpływ elastyczności taśmy pasa bezpieczeństwa na kinematykę pasażera. W tym celu przygotowano serię testów zderzeniowych, które są fizycznym modelem czołowego uderzenia autobusu w przeszkodę. Przeprowadzona analiza wyników badań wskazuje, że niewielka zmiana elastyczności taśmy pasa bezpieczeństwa zwiększa przemieszczenia manekina względem fotela. Rośnie zatem zagrożenie uderzenia głową w oparcie poprzedzające.(abstrakt oryginalny)
EN
The dynamic loads acting on bus passengers during a road accident depend on the properties of the personal protection system used, which is understood as the bus seat taken together with the accompanying seat belt. Usually, the bus seat adjustment systems are built to optimize the ride comfort, while no means are provided to adjust the personal protection systems. In consequence, the appropriate matching of the characteristics of a bus seat with the properties of the seat belt webbing becomes a matter of increasing importance during an accident. The influence of the elasticity of seat belt webbing on the kinematics of a bus passenger can be seen from the crash test results presented in this paper. For this issue to be best illustrated, a series of crash tests were prepared as a physical model of a frontal impact of a bus against an obstacle. An analysis of the test results has shown that even a small change in the elasticity of the seat belt webbing causes a considerable growth in dummy's displacements in relation to the seat and, in consequence, in a higher risk of an impact of passenger's head against the backrest of the seat ahead.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
7106--7115
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
  • Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
  • Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Berg A., Rücker P., Niewöhner W., Status Of The Secondary Safety Of Coaches - Updated Statistics, Current Standards And Additional Technical Measures. The 23th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV), Seoul 2013.
  • 2. Federal Motor Vehicle Safety Standard, No. 209: Seat Belt Assemblies.
  • 3. Fitas M., Prochowski L., Powstawanie obrażeń u dzieci podczas uderzenia autobusu w przeszkodę, XXXI Seminarium Kół Naukowych Wydziału Mechanicznego WAT, Warszawa 2012.
  • 4. NHTSA, Data Reference Guide Version 4, Volume IV: Signal Waveform Generator Tests. U.S. Department of Transportation, 1997.
  • 5. PN-ISO6487 Pojazdy drogowe. Techniki pomiarowe w testach zderzeniowych. Oprzyrządowanie.
  • 6. Prochowski L., Fitas M., Zielonka K., Analiza obrotu torsu dziecka na fotelu podczas czołowego uderzenia autobusu w przeszkodę. Logistyka 2014, nr 3.
  • 7. Prochowski L., Fitas M., Zielonka K., Analiza wyników badań wpływu położenia pasa bezpieczeństwa na ruch oraz obciążenia dynamiczne głowy i torsu dziecka podczas uderzenia autobusu w przeszkodę. Archiwum Motoryzacji 2014, nr 4.
  • 8. Prochowski L., Zielonka K., Dynamic Loads Exerted on Legs of Seated Passengers During Frontal Collision of a Bus whit an Obstacle, Journal of KONES Powertrain and Transport, Vol. 17, No 3, Pub. Permanent Committee of KONES, Warsaw 2010.
  • 9. Prochowski L., Zielonka K., Metody badań i wyniki pomiarów obciążeń dynamicznych pasażerów podczas uderzenia autobusu w przeszkodę, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów PW 2010, nr 1.
  • 10. Prochowski L., Żuchowski A., Analysis of the influence of passenger position in a car on a risk of injuries during a car accident. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2014, Vol.16, No.3.
  • 11. Schmitt K.U., Niederer P.F., Muser M.H., Walz F.: Trauma Biomechanics. Accidental Injury in Traffic and Sports. Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2010.
  • 12. Seat-belts and child restraints: a road safety manual for decision-makers and practitioners, FIA Foundation for the Automobile and Society, London, 2009.
  • 13. Stosowanie pasów bezpieczeństwa w Polsce w 2014 roku, MIiR, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Warszawa 2014.
  • 14. Viano D., King A., Melvin J., Weber K., Injury biomechanics research: an essential element in the prevention of trauma. Journal of Biomechanics 22(5), 1989.
  • 15. Żuchowski A., Prochowski L., Zielonka K., Ocena ryzyka obrażeń pasażerów podczas wypadku drogowego mikrobusu, jako kryterium doskonalenia konstrukcji foteli i ich rozmieszczenia, Logistyka 2014, nr 3. 16. Żuchowski A., Wicher J., Wpływ wstępnego napięcia pasów bezpieczeństwa na obciążenia pasażerów na tylnych siedzeniach podczas zderzenia czołowego. Archiwum Motoryzacji 2013, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171609237

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.