PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | Innowacje na poziomie mikro- i makroekonomicznym | 97--110
Tytuł artykułu

Innowacje w usługach turystycznych w dobie marketingu doświadczeń

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Innowacyjna oferta kreowana przez przedsiębiorstwa świadczące usługi turystyczne opiera się często na silnych emocjach wywoływanych przez istotne dla konsumenta doświadczenia i doznania generowane w czasie przed dokonaniem zakupu, w trakcie procesu świadczenia usługi, a także we wszystkich punktach styku z usługodawcą, do jakich może dojść w czasie późniejszym. Decydując się na wyjazd turystyczny konsument oczekuje, że wynagrodzi on trudy i rutynę codziennego dnia, dlatego szuka podróży niebanalnych, a przy tym takich, którymi będzie mógł się pochwalić znajomym. Coraz częściej konsumenci zgłaszają zapotrzebowanie na usługi turystyczne dostosowane do ich indywidualnych wymagań i dostarczające im niezapomnianych wrażeń na przykład w zakresie podróży egzotycznych, turystyki kreatywnej, ekstremalnej, kulinarnej, wydarzeń oraz tanatoturystyki i fanoturystyki. Współczesny konsument oczekuje nie tylko wy-gody i bezpieczeństwa, ale również przygód i doświadczeń. Te wymagania rodzą potrzebę łączenia różnych rodzajów innowacji w jeden niepowtarzalny produkt turystyczny, który wyróżni oferenta na rynku. Punktem wyjścia jest na ogół innowacja produktowa (usługowa), kompatybilna z innowacją procesową, organizacyjną oraz marketingową. W rozdziale zaprezentowano przykłady innowacji w usługach turystycznych wpisujące się w koncepcję marketingu doświadczeń. Do napisania go wykorzystano wtórne źródła, opisujące innowacje w usługach turystycznych oraz zawierające informacje na temat marketingu doświadczeń. Informacje te uzupełnione są danymi ze źródeł pierwotnych pozyskanych przez autorkę w trakcie badań statutowych Katedry Rynku i Konsumpcji w 2017 roku. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Boguszewicz-Kreft M. (2013), Marketing doświadczeń. Jak poruszyć zmysły, zaangażować emocje, zdobyć lojalność klientów? CeDeWu, Warszawa.
  • Drapińska A. (2014), Marketing doświadczeń w przedsiębiorstwach usługowych, "Marketing i Rynek", nr 8, s. 57-64.
  • Dziewanowska K. (2013), Nowe oblicze marketingu - koncepcja ekonomii doświadczeń, "Marketing i Rynek", nr 1, s. 16-24.
  • Dziewanowska K., Kacprzak A. (2013), Marketing doświadczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gaworecki W.W. (2007), Turystyka, PWE, Warszawa.
  • Gołembski G., red. (2006), Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kieżel M. (2017), Geolokalizacja jako przykład innowacji marketingowej oferentów produktów turystycznych [w:] B. Reformat (red.), Innowacje w turystyce. Wybrane praktyki działań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 23-36.
  • Konieczna-Domańska A. (2008), Biura podróży na rynku turystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrożenie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
  • Kornak A.S. (1998), Ekonomika turystyki, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz.
  • Nowicka-Franczak M. (2019), Wakacje od rzeczywistości, "Wiedza i Życie", nr 7, s. 17-21.
  • Olearnik J., Pasek K. (2014), Innowacyjność w turystyce i jej oddziaływanie promocyjne, "Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu", nr 46, s. 91-102.
  • Osiadacz J. (2012), Innowacje w sektorze usług - przewodnik po systematyce oraz przykłady dobrych praktyk, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Oslo Manual (2005), Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third edition, OECD, Eurostat.
  • Oslo Manual (2018), Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation, 4th edition, OECD Publishing - Eurostat, Paris-Luxembourg.
  • Pabian B. (2018), Granice innowacji w turystyce kulturowej [w:] B. Pabian, B. Reformat (red.), Kierunki rozwoju innowacji w turystyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 9-15.
  • Panasiuk A., red. (2007), Jakość usług turystycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Pilaszek P. (2015), Wykorzystanie aplikacji mobilnych w turystyce [w:] J. Maciąg (red.), Trendy w turystyce 2, Proksenia, Kraków, s. 133-145.
  • Pine B.J. II, Gilmore J.H. (1999), The Experience Economy. Work Is Theatre & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Rudawska I., red. (2009), Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  • Skowronek I. (2011), Marketing doświadczeń jako wyznacznik wizerunku i wartości przedsiębiorstwa, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 46(685), s. 209-224.
  • Skowronek, I. (2012), Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy, Poltext, Warszawa.
  • Stasiak A. (2013a), Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, "Turyzm" nr 23/1, s. 29-38.
  • Stasiak A. (2013b), Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń, "Turyzm", nr 23/2, s. 65-74.
  • Stasiak A. (2016), Turystyka kulinarna w gospodarce doświadczeń, "Turystyka Kulturowa", nr 5, s. 6-28, http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/775 (dostęp: 8.04.2020).
  • Ustawa z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, Dz.U., poz. 2361.
  • Wiechoczek J. (2017), Technologie "rozszerzonej rzeczywistości" w komunikacji marketingowej firm sektora turystycznego [w:] B. Reformat (red.), Innowacje w turystyce. Wybrane praktyki działań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 9-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171609721

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.