PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | Zrównoważona konsumpcja w polskich gospodarstwach domowych - postawy, zachowania, determinanty | 121--145
Tytuł artykułu

Zrównoważone zachowania konsumentów w sferze spożycia i ich racjonalność

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zrównoważony rozwój oznacza taki rozwój społeczno-gospodarczy, który odpowiada potrzebom bieżącym i jednocześnie nie ogranicza zdolności przyszłych pokoleń do zaspokajania ich potrzeb. Jest więc koncepcją międzypokoleniową. Zrównoważona konsumpcja, konsumpcja racjonalna wpisują się w koncepcję zrównoważonego rozwoju i są odpowiedzią na konsumpcjonizm. Szczególne miejsce w koncepcji konsumpcji zrównoważonej zajmują zrównoważona i racjonalna konsumpcja żywności. Konsumpcja żywności jest szczególną sferą konsumpcji, bo oprócz podstawowego charakteru wyraża najnowsze tendencje w zachowaniach konsumentów związane z rozwojem cywilizacyjnym (Mazurek-Łopacińska, 2006). W rozważaniach odniesiono się do zagadnień racjonalności zachowań konsumentów w sferze spożycia żywności w świetle zasad zrównoważonej konsumpcji. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bombol M., Dąbrowska A. (2006), Zachowania konsumentów na rynku produktów żywnościowych, "Handel Wewnętrzny" czerwiec, numer specjalny, s. 24-31.
  • Budżety gospodarstw domowych w 2011 (2012), GUS, Warszawa.
  • Budżety gospodarstw domowych w 2017 (2018), GUS, Warszawa.
  • Bylok F. (2011), "Zdrowy" styl życia jako determinanta zachowań konsumentów, "Ekonomiczne Problemy Usług. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 78(689), s. 33-46.
  • Bylok F. (2017), Między indywidualizmem a kolektywizmem konsumpcji - konsumpcyjne innowacje społeczne, "Studia Ekonomiczne", nr 326, s. 21-29.
  • Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek K. (2015), Kompetencje konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Gutkowska K. (2011), Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1, s. 108-119.
  • Grzega U. (2017), Racjonalność konsumpcji w Polsce po 25 latach transformacji [w:] E. Kieżel, A. Burgiel (red.), Wiedza ekonomiczna konsumentów a racjonalność ich zachowań, C.H. Beck, Warszawa, s. 177-199.
  • Głowacka M., Mruk H. (2017), Odpowiedzialność a zdrowie, Polskie Towarzystwo Nauk o zdrowiu, Poznań.
  • Janoś-Kresło M. (2013), Proekologiczne zachowania polskich konsumentów, "Handel Wewnętrzny" styczeń-luty, s. 61-70.
  • Jeżewska-Zychowicz M. (2012), Wpływ składu produktu żywnościowego na zachowania nabywcze konsumentów na przykładzie jogurtu, "Handel Wewnętrzny" maj-czerwiec, s. 72-80.
  • Kieżel E. (2004), Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów w świetle teorii [w:] E. Kieżel (red), Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa, s. 13-28.
  • Kieżel E., Grzega U. (2018), Wydatki konsumpcyjne polskich gospodarstw domowych jako miara rozwoju gospodarki [w:] K. Żyminkowska (red.), Nowe koncepcje w nauce o marketingu i rynkach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 89-100.
  • Kramer J. (2011), Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń, "Konsumpcja o Rozwój", nr 1, s. 5-15.
  • Małecka M., Olejniczak T., Bakalarska M., Sojkin B. (2009), Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  • Mazurek-Łopacińska K. (2006), Style zaspokajania potrzeb żywnościowych w warunkach globalizacji, "Handel Wewnętrzny" czerwiec, nr, s. 225-227.
  • Mróz B., red. (2009), Oblicza konsumpcjonizmu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Mróz B., red. (2020), Bezpieczeństwo konsumentów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Mruk H., Jankowiak-Kaczmarek A. (2017), Wiedza o konsumentach z perspektywy ekonomii behawioralnej [w:] M. Bartosik-Purgat (red.), Zachowania konsumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 79-98.
  • Olejniczuk-Merta A. (2006), Globalizacja a nowe trendy w konsumpcji żywności w Polsce, "Handel Wewnętrzny" czerwiec, numer specjalny, s. 254-259.
  • Olejniczuk-Merta A., Noga A. (2020), Inwestycyjny wymiar konsumpcji, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny RP (2011), GUS, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny RP (2018), GUS, Warszawa.
  • Senkus P. (2006), Zmiany spożycia żywności w Polsce, UE i USA, "Handel Wewnętrzny" czerwiec, nr specjalny, s. 281-286.
  • Senda J. (1998), Podstawowe aspekty racjonalności zachowań konsumenckich, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny", nr 2, s. 159-170.
  • Zrałek J. (2019), Konsument wobec wyzwań zrównoważonej konsumpcji. Zrównoważone zachowania konsumenckie i ich determinanty, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611149

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.