Czasopismo
2020
|
Zrównoważona konsumpcja w polskich gospodarstwach domowych - postawy, zachowania, determinanty
|
204--221
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Badania dowodzą, że pewne postawy prowadzą do względnie konsekwentnych zachowań konsumentów wobec podobnych zdarzeń czy w rozwiązywaniu podobnych problemów. Wynika to z automatyzmu reakcji w procesie psychicznym w zakresie odczuwania, myślenia, wypowiadania się i działania. Na ogół przestrzega się tu swoistej zgodności i konsekwencji. Szczególne znaczenie we współczesnej gospodarce opartej na koncepcji zrównoważonego rozwoju nabierają postawy konsumentów wobec samej kategorii zrównoważenia, jak i zrównoważonej konsumpcji w gospodarstwach domowych. Ukształtowanie właśnie takich trwałych pozytywnych postaw konsumentów wobec zrównoważonej konsumpcji w ich gospodarstwach domowych w dłuższej perspektywie czasowej może przerodzić się w zachowania zgodne z zasadami zrównoważenia i przynieść korzystne efekty zarówno dla samych konsumentów i ich gospodarstw domowych, jak i całej gospodarki. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
204--221
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Arnould E., Price L., Zinkhan G. (2004), Consumers, McGraw Hill - Irwin, Boston.
- Blackwell R.D., Miniard P.W., Engel J.F. (2001), Consumer behavior, Harcourt College Publishers, Fort Worth.
- Blythe J. (2008), Consumer behaviour, Thomson, London.
- Evans M., Foxall G., Jamal A. (2009), Consumer behaviour, John Wiley & Sons, New York.
- Kieżel E. (2006), Zachowania konsumentów na rynku i ich racjonalność - próba typologii zachowań [w:] E. Duliniec, L. Garbarski, J. Mazur, M. Strzyżewska, W. Wrzosek (red.), Ekspansja czy regres marketingu? PWE, Warszawa, s. 169-177.
- Mądrzycki T. (1970), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, PZWS, Warszawa.
- Mika S. (1982), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa.
- Raymond M. (2003), Tomorrow people: Future consumers and how to read them, Financial Times Press, London.
- Sagan A. (1998), Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków.
- Schiffman L.G., Bednall D., O'Cass A., Paladino A., D'Alessandro S., Kanuk L.L. (2008), Consumer behavior, Prentice Hall, New Jersey.
- Skrzypek A. (2019), Konsumpcjonizm a ekonomia współdzielenia, "Problemy Jakości", nr 9, s. 2-8.
- Smith S., Wheeler J. (2002), Managing the customer experience: Turning customers into advocates, Financial Times Press, New York.
- Solomon M.R. (2011), Consumer behavior, buying, having, and being, Pearson, Boston.
- Sztemberg M. (2000), Konfirmacyjna analiza czynnikowa jako weryfikacja eksploracyjnej analizy czynnikowej [w:] M. Walesiak (red.), Pomiar w badaniach rynkowych i marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, s. 92-100.
- Sztemberg-Lewandowska M. (2004), Analiza czynnikowa. Metody obliczenia liczby czynników [w:] E. Gatnar, M. Walesiak (red.), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, s. 186-245.
- Zrałek J. (2018), Konsument wobec wyzwań zrównoważonej konsumpcji: zrównoważone zachowania konsumenckie i ich determinanty, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611441