PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 13 | 73--85
Tytuł artykułu

Communication in Social Networking Websites. Development of Social Bonds or Polarization of Political Views?

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
New media are frequently used for presenting views and developing desired socio-political opinions. The social networking websites are becoming an objection towards the use of media messages as tools of persuasion and manipulation. However, they are not playing that role exhaustively. The article discusses the process of developing social capital in social networking websites, against the background of social relationships based on trust or lack of trust. Partnership and cooperation are becoming important tools of democracy, with which there are constructed the social bonds which mobilize the users of media networking websites to undertake political activities. The developed social bonds constitute a source of discussion groups concentrated around joint views. In turn, in the light of lack of trust, that division into groups leads to alienation and the resulting polarization of views. Polarization tendencies in the social networking media limit their informative character. At the same time, they cause a situation when, in the social networking area of the Internet, different socio-political activities are ignored or blocked. Media education is to counteract such tendencies. Under the European law, the European countries have been obliged to develop media education both in education, and through social educational programs. The current condition of media education in Poland was presented.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--85
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jan Dlugosz Academy in Czestochowa, Poland
Bibliografia
  • Bourdieu, P., & Wacquant, J.D.L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, trans. A. Sawisz. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
  • Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. The American Journal of Sociology, 94, 95-120.
  • Cwalina, W. (2001). Internet: nowy multikanał marketingu politycznego. [In:] T. Zasępa (ed.), Internet : fenomen społeczeństwa informacyjnego. Częstochowa: Edycja św. Pawła.
  • Czapiński, J., & Panek, T. (2011). Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.
  • Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Działek, J. (2011). Kapitał społeczny - ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalne i Lokalne, 3, 100-118.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach. Boston: Pitman/Ballinger.
  • Gasik, S. (2013). Zaufanie i partnerstwo jako alternatywa dla kontroli w projektach publicznych. http://www.sybena.pl/dokumenty/Projekty-Publiczne/Zaufanie-i-partnerstwo-jakoalternatywa-dla-kontroli-w-projektach-publicznych.pdf (22.06.2016).
  • Hampton, K., & Wellman, B. (2000). Examining Community In the Digital Neighborhood. [In:] T. Ishida, K.K. Isbister (eds). Digital Cities: Technologies, Experiences and Future Perspectives, Berlin: Springer Verlag.
  • Jaruga, K. (2013). Sieci społecznościowe w polityce: medium (dez)informacyjne? Kultura-Media-Teologia, 13, 53-67.
  • Jasiewicz, J. (2012). Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne. [In:] J. Lipszyc (ed.). Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce - raport otwarcia. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.
  • Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Kawik, A. (2012). Ponad połowa Polaków korzysta z mediów społecznościowych. http://socialpress.pl/2012/03/ponad-polowa-polakow-korzysta-z-mediowspolecznosciowych/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171611595

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.